Rottekaldt ute i dag

 

God tirsdag da…

 

Veldig novembervær i dag, sånn det veksler… I går da vi var på samling med jobben så var det sol og deilig vær. I dag var vi tilbake på vanlige stedet, nede ved industrien..

 

En ting å si, jeg holdt på fryse i hjel på hjemveien..Dere vet, motvind, nordasno..3 kilometer med endeløs vei før man i det hele tatt når noe som heter Gamlebyen! Jeg visste det var kaldt og jeg er ute støtt – men i dag var det bare helt rottekaldt. Lissom ikke noe annen beskrivelse på det! 

 

På søndag var jeg på julemarked igjen, mitt andre på to dager…hehe…Denne gangen på Jeløya, på Røed Gård. Veldig koselig, men veldig kaldt der også. Jeg gikk så klart, gjennom hele Jeløya og samme vei tilbake..Det er langt og det var kaldt og det begynte å snø da jeg gikk hjemover..Men jeg kosa meg innmari mye på markedet da…Så man tenker ikke at man skal hjem…Før man sier til seg selv, nå må du gå – du har lang vei hjem Solliv! Jeløya er jo ikke nede i gate her ved meg…Tok tog da til og fra Moss..

 

Men hvorfor viser jeg frem dette nå, jeg tenker at hvis noen ønsker seg en tur dit..Så er det julemarked lørdag og søndag som kommer også. Det var to helger på rad..Så er det slutt! Men de har vanlig åpning da – alle dager unntatt mandager..Men det er noe spesielt med julemarkeder og pepperkaker og boder! jeg elsker jo sånne ting. Deler en link her: ROEDPÅJELØY Men det er mye trafikk og kan være vanskelig å parkere..Jeg så at folk parkerte langs veien flere kilometer unna..Jeg slapp å tenke parkering…

 

Men man blir inspirert av å vandre rundt der ute, helt kart..I det jeg går hjemover så tenker jeg alltid, når rekker jeg hit igjen! 🙂 

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Så koselig da. Du er flink til å komme deg ut på tur.

      I dag var det som du sier rottekaldt. Jeg gikk i skogen og trodde bålet skulle holde fingene varme mens jeg bandt kranser!!! Men nei, jeg slukket bålet, bar med meg kvistene hjem og fortsatte inne i varmen. Jeg føler jeg er kald enda. Brrrrr……

      1. Takk, moro å vær på tur altså…Men den turen tilbake fra Jeløya i regn og snø og sur vind…i over 5 kilometer..
        Den var lite hyggelig. Men det må man bare ta med sg når man er på tur, hvis ikke kommer man ikke noe sted.
        Ja – fryktelig surt i dag…
        Klemmer herfra.

    2. Julemarkeder er veldig koselig, syns jeg! Har ikke vært på noen store slike i det siste, men jeg var en gang på Bygdøy – det var skikkelig stas….! Så tror jeg det er et stort på Karljohansvern i Horten – har du vært der noen gang? Jeløya ser ut til å være et skikkelig flott sted – til alle årstider, tydeligvis! Klemmer <3

      1. Ikke sant, det er koselig. Man trenger jo ikke handle så mye, moro å føle på stemningen og
        kjøpe seg noe å spise..eller handle gaver. Masse å finne. Hvis man titter grundig rundt seg.
        For det er mye man ikke trenger. Karljohansvern ser koselig ut. Takk for tips..
        Det så stort og flott ut! Kan tenke meg det er god stemning der.
        God klem…

    3. Hurra – kommentaren gikk i gjennom har hatt plunder med det i siste. Men dette gikk fint så jeg håper det fortsetter. Har kun kommentert fra biblioteket. Det sikkert en fin opplevelse for deg. Første gang jeg leser at det er rottekaldt har hørt beinkaldt og bikkjekaldt. Hvor mange grader er det forskjell? Sov godt i natt men er tidlig oppe. Glemte lys til sykkelen på jobben så i dag blir det med hodelykt noe som ikke er helt optimalt men bedre enn intet lys. Ha en fin dag.

      1. God morgen Helge!
        Bra du kommer igjennom, kjedelig med plunder. Hvorfor vet jeg ikke..Kanskje det er noen spamfilter på Biblioteket
        som lugger litt. Kaldt ja, og Rottekaldt er kaldt. Man får en indre frost som ikke slipper taket når
        man kommer inn. Så tenker det er vinden som gjør at man sier Rottekaldt..Råvær og vind. Det er rått her ved kysten. Tørr luft ved innlandet er annerledes. Håper sykkelturen ble fin, lys er viktig. Du er virkelig tidlig oppe, men sånn er det jo.
        Man må på jobb og ting tar lengre tid på vinteren enn sommeren også. Ønsker deg en fin jobbedag!

    4. Rottekaldt – det uttrykket har jeg ikke hørt før. Men det er rottekaldt her og. Jeg fryser.
      Så koselig ut på det julemarkedet da. Slikt liker jeg og. Må nok få med meg noen julemarked. Det er kos.

      1. Takk, ja det er vel slikt vi sier her i Østfold og Vestfold..Vanlig ord her det.
        Julemarkeder er topp, jeg liker å gå rundt å titte. Trenger ikke kjøpe så mye bestandig..
        Men bare nyte de gode inntrykkene, liker slikt jeg..Masse fine hjemmelagde produktet blant annet og mye fin kunst. Jeg liker å se kreative ting. Og man finne noen julegaver her og der…Dere har jo bil, så er jo bare å kjøre seg en tur. Nok å finne på vettu…Jeg liker å gjøre masse gode ting som gir meg glede..

    5. det er så godt å se og lese kor du koser deg ,ja kaldt er det så det er bare å ta på seg lag på lag med ull :=)) julemarked er kjekt ,det er noe eget med stemningen ,jeg håper jeg får dratt på julemarked til helgen ,og det får eg oom ikke mannen plutselig protesterer da hihi ,det er sånn ca 1-1,5 time å kjøre hver vei så vi kan ikke gå ,men jeg har virkelig lyst :=) ha en fin dag

      1. Mange takk, målet mitt er å lage meg gode dager! Og jeg lever ikke et dyrt liv..Gleder meg over mye.
        Tur i skogen, en kaffekopp, markeder, se folk..Trivelig. Liker også gåturene til og fra jobben.
        Markeder er koselig og man må følge med, for det er nå det er julemarkeder egentlig. November og tidlig i desember.
        Så er det slutt egentlig..Da tar julekonsertene over. Så hyggelig for dere da om det blir julemarked til helgen!
        Tvi tvi…Kos deg med kvelden..

    6. Her sier vi bikkjekaldt, og det har det jammen vært idag, spesielt når man ikke er vant til slike grader. Rundt -10 her, men lenger utpå blir det ofte godt under -20. Koselig på julemarked, enten det er stort eller lite. Jeg vet de skal ha julemarked på Maihaugen på Lillehammer 2. og 3. desember, men julepyntede gamle hus m.m., men tror ikke jeg får tid til å dra. Vi selger juletrær og de må hogges, så vi holder nok på med det. Ha en fortsatt fin dag! 🙂

      1. God kveld i stua Hanne Beate. Ja, surt og kaldt..her ved kysten kryper kulda inn i kroppen..merker det godt.
        Besøkte mamma på sykehjemmet nå, vært der et år hun nå og hun var glad og fornøyd og med nylakkerte negler.
        Sang julesanger i ett sett.

        Markeder er koselig, som du sier små eller store. Maihaugen høres fint ut.
        Takk for tips.
        Skjønner dere, det er jo egentlig julemarked det å selge juletrær også. Og masse jobb, og det er ikke en jobb man kan utsette..<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg