Rikere enn du tror

 

God fredag her fra Sparegrisen! 

 

For en uke siden kjøpte jeg denne boka, og denne uka har jeg lest den ut. Selv om den ikke skal leses så fort. Det er mer slik at du skal lese et avsnitt i uka (7 uker) og jobber etter det og løse litt oppgaver på en måte. Slik at du får stell på økonomien. Jeg leser jo innmari mye om økonomi, så var egentlig ikke så mye nytt å lære for meg.  Men jeg kan bli mye mer strukturert egentlig jeg også og jeg vet hvor jeg ikke har 100 % fokus! Det er på innkjøp av mat og dagligvarer. Jeg er litt for glad i å titte rundt i butikkhyller og det blir fort fristelser. Men denne uka har jeg vært flink, ikke vært i en butikk siden mandag! 🙂 Verken på nett eller på fysiske butikker…Småhandle er ikke billig! Og det er lett for å handle for mye..Så jeg vet at vil jeg spare mer om jeg blir mye mer strukturert akkurat der! Mye av det andre jeg leste kunne jeg egentlig fra før…

 

Spare til en buffer, går igjen overalt i alle bøker! Og jeg er enig – uten en buffer vil du aldri komme deg opp av grøfta økonomisk, det er fasiten tenker jeg. “Mange tenker at å spare 30.000 er ikke mulig for meg.” Men det greier alle mennesker tenker jeg..Spare jevnt og trutt og være streng med seg selv, og impulskjøp er strengt forbudt i en periode! For det blir det penger av, en kaffekopp her..En flaske vann der, en ny genser som bare koster 299.- spar heller pengene! Hvor mange klær trenger du egentlig i skapet ditt? Ikke så mye egentlig..Men man kjøper for man liker å bytte litt! Greit det, men for å få denne bufferen på plass så er det ikke rom for det. Jeg selv har spart og spart, selv i måneder det ikke har vært noe å spare. Men greier du en femtilapp i måneden så er du i gang tenker jeg! Neste måned greier du kanskje 100.-.

 

Denne boka handler jo om mye mer enn en buffer….Men det er der man må begynne med! Vil du komme i gang med sparing så er dette en grei bok å begynne med. Veldig enkel og forståelig som alle har mulighet for å følge..Gjør akkurat som boka sier og gå på økonomidate med deg selv, jeg tenker du vil ikke angre..Boka er skrevet av @forbrukerfrue – ei dame med bena gått plantet på jorda. Her er ingen fremmede ord eller vanskelige handlinger, bare veldig lett å forstå, prisen var rundt 260.- Er du den som sliter økonomisk så ville jeg brukt noen kroner på denne boka er min mening! Alle kan spare, det handler jo om å tenke annerledes og kvitte seg meg dårlige vaner! Og lage seg nye gode vaner..

 

Jeg har selv spart litt mindre noen måneder nå, det har vært jul og det har vært januar. Men jeg har likevel spart i aksjefond hver måned! Men dette er ikke noe du bør begynne før du har en buffer på plass 🙂 Det lønner seg å spare, man får en større frihet her i livet og mindre problemer med nattesøvnen. For det å ligge våken om natta og tenke økonomi og regninger kan jeg alt om..Det er vondt! 🥰 Mitt liv har aldri vært noen dans på roser…

 

#Rikere enn du tror #økonomi #spare #buffer

18 kommentarer
    1. dette er viktig og burde vært et fag på skolen ,jeg tror att om barn og unge lærer det tidlig får dei det lettere når dei skal ut og starte sitt eget liv,jeg har en buffer og får nesten panikk om jeg får en følelse av att jeg nermer meg den ,men det går bra :=) på god morgen norge i går hadde dei besøk av et par som tok grep og satte seg inn i sin økonomi ,dei fant ut att dei fint kunne greien seg på halve inntekten ,så dei begynte å spare halve lønna og to år etter sitter dei nå med 2,5 milion på fond tror jeg det var ,så det går ann om en går inn for det

      1. Det er utrolig viktig å h kontroll.
        Og jeg mener at alle kan klare dette, men ikke alle trenger 30.000 – kanskje 5.000 er nok.
        Men det som er viktig er at man har en sunn økonomi som passer i den situasjonen man er i.

    2. Visst er det viktig – men det er også ekstremt vanskelig for mange. Eneste stedet jeg har å spare inn, er bilkjøringa.. men den blir konstant veid opp med det faktum at dersom jeg ikke har den – er det bare å få meg på medisinering og inn til psykolog..og faren for tilbakefall som alkoholiker er veldig stor..og det tjerner jeg absolutt IKKE på..
      Når man sitter med et kombinert klær og matbudsjett på snitt 400 kr uka – inkludert luksusen å kunne ta seg én kopp kaffe sammen med ei venninne – da sier det seg selv at det er veldig vanskelig å få til den bufferen.. men ikke umulig..og jeg får i perioder til å legge til sides litt – sånn at jeg akkurat har nok til eks. et oljeskift på bilen e.l =)

      1. Jeg skjønner din situasjon er tenker faktisk mye på den! Men hvis man virkelig ikke
        har 50 kroner til overs etter å lest gjennom kontotdraget hva man bruker penger til måned etter måned så er det vanskelig.
        Men det må jo gå ann å se på inntekter også. Det må jo være rom for å tjene noen kroner i tillegg til trygden.
        Jeg har nevnt blogg, har du prøvd det samarbeidet jeg snakker om. Du har et godt hode og kan få til mye tror jeg.
        Men det er jo også andre muligheter. Skrive en e-bok, selge bilder, du tar nydelige bilder. Barnepass, handle for eldre. Vaske hus.
        Lage noe å selge. Bli støttekontakt…Mitt tips er: Gå innom et bibliotek – se om du finner forskjellige bøker som handler om økonomi..
        Og noen ganger må man faktisk sparke seg sjæl bak! Du har tid og tid er penger – finn på noe lurt. Du er intelligent og smart!God klem..

        1. Joda, har gløtta litt på de tipsene du kom med – men har nok enda ikke fått gjort så veldig mye med det. Når det kommer til jobbing ellers, kan jeg nok få ting å gjøre – men da må det være svart.. for jeg makter rett og slett ikke den kampen med NAV mer. Da må det regnes på hvert et øre, og når jeg da jobber ett år og får feriepenger neste år, så må de trekkes fra den summen jeg har lov til å tjene – før jeg kan begynne å tjene nytt..
          Men joda, noe kan jeg garantert finne – bare jeg klarer å få hodet til å fungere 😉
          Klemz

          1. Nav er ikke gode, så det er tråkig at folk ikke kan jobbe litt utenfor synes jeg.
            Folk (vi) jeg er også trygdet en del. Må kunne ha mulighet for å tjene noe ekstra hvis man ønsker.
            De dagene man er litt oppe…Rart system…
            Jeg tenker litt på det selv også, mulighet til å tjene meg noe ekstra.
            Jeg har prøvd samarbeid med blogg, men fikk nei. Jeg gir meg ikke og skal prøve igjen.
            Det er bare å svare på noen enkle spørsmål og sende i vei – det heter partnerprogram og så er det noe som heter Metapic.

      1. Tusen takk, og bufferen tilpasses i den situasjon man er i. For noen kan 5000 være et
        greit mål. Det viktigste at at man er i gang og vil endre tankegangen i hodet sitt!
        Klem….

    3. Jeg prøver også å ikke handle mye unødvendig i det siste. Liker å ha penger i nøden og i tilfelle reise på ferie:)
      Flink du. Jeg sparer også i fond selv om ikke mye hver måned men i løpet av mange år…er det blitt noen kr:)

    4. Tror jeg må snakke med min dyktige skattejurist av en svigersønn og få han til å forklare meg dette med fond. Handler mat en gang i uka, ser hva som er tilbud og nedsatte varer til halv pris. Har shoppa litt på nett, men det som er tilbud og kjøper litt og litt julegaver. En buffer har jeg også, + kort hos Coop og trump. En god slump blir det. Nå har jeg fått låsning nede i ryggen, eller at musklene nede i ryggen har knytt seg. Ønsker deg en god helg. Klem

      1. Tusen takk og fin dag til deg…
        Det er aldri feil å prate med en økonom. De kan mye om dette. Aldri for sent å spare i fond, viktig er
        at man kommer i gang. Og man lærer en del og det synes jeg er artig.
        Man kan spare til noe som er litt lenger frem. Skal man bare spare til sommerferien så setter man penger
        inn på vanlig konto..Hør litt med han du <3 klem…

    5. Mitt inntrykk av deg er at du har god kontroll på økonomien.
      Og det er viktig, ikke minst for nattesøvnen.
      Og en buffer er viktig.

      1. Tusen takk, når det gjelder økonomi må man være litt på ja, ikke bare la det skure og gå..
        Buffer må vi ha! Fin dag videre 🙂 Håper alt er bra med deg <3 klem…

    6. En buffer er viktig – det har jeg alltid hatt… selvom den var liten den gangen ungane var små og jeg var aleine! Uansett – sparing må til! Det er både sunt og smart! Klem <3

      1. Må tenke og planlegge litt – ikke bare la det skure og gå.
        Sette vekk penger når lønninga kommer! 🙂 For på slutten er det tomt..
        Jeg tenker at jeg betaler en regning til meg selv jeg når jeg setter på sparekonto.
        Etterpå kan jeg betale de andre regningene…
        Kllem…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg