Politimester Bastian taler:

 

 

God lørdag! 

 

Håper du har en god dag, det er greit her hos meg…slet litt med å sove i natt. Skjer ikke ofte, men kan skje alle! Men etter litt runddans i senga stod jeg opp og spiste en banan og kokte meg en kopp te…Var oppe en halvtimes tid og leste noen blogger også! Men etter at teen var drukket opp så hoppet jeg i senga og sov som en stein til klokka var rundt 0800…

 

Det er mye som skjer i verden, langt vekk og helt nærme..Men vi må engasjere oss, vi MÅ aldri slutte å engasjere oss i andre mennesker! Uten andre mennesker er vi ingenting! Ser bare på mamma som sliter med sin demens, overhodet ikke frisk merker jeg. Vi har søkt fast plass på et sykehjem og vi får ikke gjort så mye annet enn å følge henne opp hjemme og få med oss hjemmesykepleier i denne kampen slik at hun etterhvert får mennesker rundt seg! 

 

I går var jeg hos henne for å handle litt og se hvordan tilstanden var..ganske ok enn for noen uker siden. Men hun har jo ikke tiltak..Men var oppe i flere timer da jeg var der og vi så på TV og hun leste litt i avisa si..Men fort jeg sa at nå måtte jeg dra hjemover…så var hun snar med å finne senga! Jeg kan ikke være der 24 timer i døgnet, da ender jeg opp på lukket avdelingen i stedet..Men aller kan gjøre noe og alle kan følge opp litt her og der. Det er ikke synd på mamma egentlig, hun har fire barn som hjelper til…Noen mer og noen mindre..Pluss barnebarn og bonusbarnebarn og oldebarn! Og flotte svigerdøtre! ❤️ De er virkelig en ressurs.

 

Mamma er på en måte “heldig” allikevel! Men sykdommen er trist, i går da jeg var der så blir det jo en del rydding også, og jeg sjekker soverommet og slikt og ser om det er ok..Under hodeputen var det sikkert 10 par strømpebukser blant annet…Vi har jo akkurat tatt et skikkelig tak i skuffer og skap hos henne og ryddet masse og sortert…lagt f. eks alt med strømper i en skuff..Hvorfor disse har havnet under hodeputa er en gåte, 10 nylon strømpebukser?? Mulig hun har sett krigen på TV og tenkt tilbake til 2. verdenskrig (det husker hun jo). Og tenkt at nylon-strømpebukser er noe man ikke får tak i og det var nesten som “GULL” og vanskelig å oppdrive og  som sagt – jeg får det lissom ikke ut av hodet! 

 

Men over til overskiften – kardemommeloven er en lov alle burde kunne tenker jeg. Og skal du kjøpe deg en plakat i år – så kjøp denne! Vi kan aldri aldri bli minnet nok på dette! Heng den på en plass i huset som DU ser – slik at den blir lest hver dag! 

 

 

 

Stå opp for andre og ikke trykk dem ned!

16 kommentarer
    1. Tror du har funnet en grei forklaring på strømpebuksene. Min mormor ble dement, og vi kunne ikke skjønne hvorfor hun tilsynelatende drakk så mye melk. Helt til vi åpnet fryseren – og fant alle melkekartongene. Mormor vokste opp med matauk, og tilslutt husket vi at hun alltid skrubbet og sparte melkekartongene – for å fryse ned allverdens frukt og bær om høsten.

      1. Tusen takk for fin kommentar…Det må nok ligge noe langt bak i hukommelsen som handler om
        å spare eller ta vare på eller noe sånt! Ikke sett før dette…! Var rart, også under hodeputen.
        Det må være for legge unna altså..Jeg tenker KRIG! De har opplevd masse vondt og det vil aldri bli glemt!
        Skjønner din mormor…det å ta vare på alt i naturen…God fin kveld videre.. 💜

    2. Hei på deg 🙂

      kardemommeloven burde alle kunne JA!

      Godt mammaenn din har mange som kan komme innom. Selv om du har mye ansvar. Kjenner meg igjen der. Vil så gjerne hjelpe, men ikke 24/7 – det går ikke

      Lag deg en fin lørdag, Solveig 🙂 klem

      1. Fin og enkel lov dette altså, god å ha!
        Mamma har mange rundt seg og det trengs…hadde jeg vært alene om alt så hadde jeg stupt i bakken..
        For det er mye å ta tak i altså …God klem ❤️

    3. Så sant så sant.. sånn skal det være 🙂 Får sånn “mammasugsasvn” av å lese sånne innlegg. Men det gjør ikke vondt, tvert i mot. Bare gode og varme følelser. Gode tanker flyr nedover landet… kos deg i palmehelga. 🙂 Klem

      1. Tusen takk, godt du har mange gode tanker for tiden med din mor og svigermor!
        Det gir gode følelser og gode og herlige minner…
        God klem nordover, kose dere…💙❤️

    4. Ja mamman din er faktisk heldig som har så mange rundt seg som bryr seg om henne..men håper for alles del at dere snart får svar på søknaden om plass til henne.
      Kardemommeloven er genial, rett & slett 😊

      1. Den loven er ikke lang og trenger ikke så mange advokater for å tolke den loven.
        Liker sånt jeg.
        Ja, godt vi er flere for mamma og for oss selv…For det er en tøff prosess vi holder på med nå! 💜
        God klem..

    5. Helt sant!
      Man må si fra innimellom.
      Av og til trengs det.💪🏻
      Man må også følge litt med og ikke ta for god fisk at alt er i orden. Godt at dere er flere til å dele på å passe på moren deres. Sannelig ikke godt å vite hva hun har tenkt med de strømpebuksene, men det er jo ikke så rart at hun gjemmer dem heller hvis hun har opplevd krigen.

      1. Vi er jo mange og det er kjekt, noen stiller mer og andre mindre..Sånn
        er det sikkert i alle familier. En hel seng full av strømpebukser,,,
        var litt redd hun skulle surre dem rundt halsen også jeg…
        Mye som kan skje når man ikke er frisk..
        Det var nok en redsel på en eller annen måte sikkert! ❤️ fin kveld til dere..

    6. Det er ikke enkelt med foreldre som blir demente og ihvertfall ikke når de bor hjemme. Håper det ordner seg med plass for henne snart. Og som du skriver, vi må engasjere oss i andre også, og være snille og greie 😀

      1. Tusen takk, vi bør gjøre det og vi lever ikke bare for oss selv…
        Ja, håper mamma får plass før vinteren…En vinter til i det huset alene, blir ikke greit! <3

    7. Kardemommeloven er en av de viktigste lover, faktisk <3 det er trist med mamman din – og blir mye å tenke på for dere! Vanskelig å legge bort sånt, også om natta! God klem …

      1. Tusen takk, enkel lov og enkel å tolke!
        Og en av de viktigste!
        Ja, det er jo bare trist, men sånn er jo livet…Til slutt gir et menneske opp
        og vil bare sove og hvile seg…Det å bli gammel. Demens er en stygg sykdom! Man mister seg selv..
        ..
        Klem, ja ble mange tanker sikkert og i natt som jeg hele natta…Deilig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg