plast

 

PLAST

 

Et ord som ikke gir gode vibber, det er vi helt enige om! Plast er styggedom og ødelegger livet i havet! Plast i havet og alt som lever! Man blir jo trist når det vises frem en død hval og hvalens magesekk er full av plastposer! Triste greier! Men det er ikke dette jeg skulle skrive om i dag, jeg vil skrive om Fretex! Alle har et forhold til Fretex, både ved å gi og kjøpe brukt! 

 

Men hvorfor tar ikke Fretex selv grep tenker jeg..Man må fremdeles pakke tøyet man skal levere, inn i en plastpose før man hiver den i beholderen! Hvis alle som rydder i skapet sitt må ha 3 – 4 plastikkposer til tøy man leverer blir det fryktelig mange poser tenker jeg!

 

Og tenk det samlebåndet da med alle posene med brukte klær…Og aller posene – den haugen med plast blir stor altså! Jeg gir en oppfordring til Fretex og andre som skal samle inn brukte klær etc…Vi lever i 2022 og her bør det komme opp med mange bra forslag tenker jeg! Det er jo nesten mer miljøvennlig å la den blusen du ikke bruker lenger gå i restavfallet! Dunken skriker i hvertfall ikke etter plastposer……

 

 

Jeg liker å gi fra meg brukt tøy, men liker ikke dette posesystemet til Fretex!

 

18 kommentarer
    1. Jeg har jammen tenkt mange ganger på det der jeg også. Synd at papp/papir blir så lett ødelagt.
      Men når det er sagt, så tenker jeg det kunne bli mer liv laga hvis man kunne brukt et mer miljøvennlig poseprodukt, tøyposer. Tøy som ikke kan selges fordi det er slitt eller ødelagt kunne gått til produksjon av tøyposer. Tøyposer som ikke koster skjorta, og fint kan pakkes i og donert med klær i til Fretex. Det kommer nok flere miljøvennlige poseprodukter etterhvert tenker jeg. Veldig leit det der ja, med posehavet Fretex nødvendigvis får inn hver dag.

      1. Så smart opplegg…tøy som eer ødelagt kunne gått til nett og netta kunne man hentet på Fretex
        og pakket brukte klær i …..helt genialt opplegg!
        Man har jo nesten ikke sånne sterke poser hjemme nå, når man handler mat så
        har man med nett hjemmefra…Så hvis jeg skal levere tøy, så må jeg først på butikken og
        kjøpe pose til kr. 3.- før jeg samler tøyet mitt og gir til Fretex…Høl i huet det vettu…
        Fretex har et stort posehav, det er sikkert..Jeg så på TV at folk stod og rev opp poser med tøy og la
        tøyet på et samlebånd eller noe…Hva de gjør av ødelagte poser vet jeg ikke…men poenget her er at det ikke skulle
        blitt levert tøy i platposer! ❤️ klem til deg og flott kommentar….

    2. jeg er no sikker på att fretex bruker om igjen posene ,ser det når jeg er innom gjennbruk ,kjøper jeg noe får jeg alltid varen i en brukt plastpose ,ikke tror jeg posene til fretex havner i havet heller ,der er det mannen i gata som synder som bare slenger fra seg når dei er ute og går

      1. Hvor en pose havner vet man jo aldri…men mye blir tatt av vinden og blir dratt på havet!
        Men jeg så faktisk på TV her om dagen, det samlebåndet hvor klær kom inn til Fretex..
        Det stod folk og rev opp posene! De kan ikke brukes om igjen for å si det sånn!
        Men små steder er kanskje annerledes…

    3. Det bør absolutt være andre muligheter nå ja. De kan jo lage poser av annet materiale. Ikke spør meg om hva slags, men noen kan jo mye om dette tenker jeg 😉 Fint å sette fokus på dette også 😀

      1. Ikke sant, må jo være mulig å kvitte seg med disse tykke plastposene,
        tenke litt utenfor boksen! For det er mange poser altså…
        Skal jeg kvitte meg med en ting, så må jeg ha det i en pose…
        Ser jo når disse dunkene blir tømt, da står det en fyr og plukker pose etter pose!
        Rare greier…Blir forundret av slikt jeg…

      1. Ikke sant, må jo være en mulighet til å gjøre noe annet enn å legge tøyet i en
        plastpose og knyte igjen..Så mange glupe hoder som finnes der ute..
        Sette ting i system! Slikt at brukte klær blir og er miljøvennlig! 🙂

      1. Tror nok du tar feil der…det meste av plasten går i til forbrenning. Plast er et billig materiale
        og lite å hente på gjenvinning…Men noe blir pakket og sendt til Tyskland med bil for resirkulering..
        Men jeg tenker en plastpose er en for mye…Flere land har forbudt plastposer nå og det synes jeg er topp!

    4. Hei solliv
      Så bra og viktig innlegg du har skrevet her. 🙂 Vi kaster alt for mange plastposer (og plast generelt), og det må kastes sinnsykt mange plastposer som det har vært klær i, hos Fretex. Det må virkelig finnes en annen løsning.

      1. Tusen takk, jeg tenker at det burde være en annen måte å løse dette på..Ved levering av klær.
        Dette er ikke i tiden og ikke 2022 og ikke gjenbruk! Det er å ta med den en hånda og gi med den andre..
        Henger ikke på grep!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg