Krydderkake med tyttebær – oppskrift

 

Kanskje onsdagen frister med en kake til OL? krydderkake med tyttebær

 

Da har du en oppskrift her: Krydderkake med tyttebær.

 

Sett på ovnen på 175 grader

 

100 g smør

2 dl sukker

Røres hvitt og luftig. (Husk å ta smøret ut av kjøleskapet i god tid).

 

2 egg – Tilsett ett og ett egg. Pisk kraftig videre. Pisk kraftig mellom hvert egg.

Rør inn 1 dl rømme og 1/2 dl tyttebærsyltetøy.

 

Bland til slutt inn 3 dl. hvetemel, 1 ss kanel, 1 ts malt nellik, 1 ts malt ingefær, 2 ts bakepulver. Her bruker du slikkepotten og rører

melblandingen forsiktig inn i smørblandingen.

 

Hell så deigen i en brødform med bakepapir.

 

Stek kaken i nedre del av ovnen i 50 – 60 minutter.

Sjekk med en kakepinne om kaka er ferdig!

 

Kan pyntes med melisglasur og tyttebær! 🙂 Dersom du liker det søte.

 

 

Jeg hadde med kaka på jobben og den falt i smak. Oppskriften fant jeg i et gammelt magasin av Hytteliv.

 

 

KOS DEG! 

 

 

 

Mandagskaffekoppen

 

God mandag herfra mandagskaffekoppen – Mandagskaffekoppen 

 

I går feiret jeg morsdagen og gikk tur/retur byen og det ble en kaffekopp og en bolle med krem. Altså tjuvstartet…

 

 

Fastelavnsbolle på Kaffebrenneriet i Fredrikstad. Den var god. Krem + jordbær! Greide ikke å vente da jeg så denne krembollen i disken i går! 🙂 Men går helt fint å kjøpe en slik til helgen også! 

 

 

God espresso også! Synes det er godt ute slik. Bare glemmer det innimellom. 

 

Kaldt å gå, og jeg møtte mange kjente og pratet. Men kjakene var helt stive, så fikk nesten ikke frem noen ord.  I dag har det vært vindstille. Alt å si for oss som bor her nede ved kysten! 🙂 

 

Mandagen med søndagens kaffekopp…

 

Blomster på døra

 

I går ved 14.00 tiden her hjemme fikk jeg melding fra budet! Og avsender Best. Best har jeg aldri hørt om. Så måtte google og på sms var det en link. Et sted man kunne sjekke innholdet. Turte ikke klikke på den før etter en god stund og mye googling. Men var ikke skummelt, der kunne man følge Budbilen med blomstene, hvor bilen befant seg. 

 

Så ble jo værende hjemme, ante ikke hvor lang tid dette ville ta! Satt og strikket bakover…Flere ganger! Så tida gikk og strikketøyet ble mindre og mindre 🙂

 

Etter flere timer fikk jeg et klokkeslett å forholde meg til. Det var 17:40 pluss/minus 20 minutter. . Så kom enda en klokkeslett og det var klokka 18:00 pluss/minus 20 minutter. Klokka 18:00 presis ringte det på døra! 

 

Jeg visste ikke hvor blomstene kom fra. Det stod bare noen ville sende meg blomster. Men avsender var Mestergrønn. 

 

Men man legger jo sammen 2 + 2 – dagen før morsdagen! <3 

 

 

Varme vakre farger 

 

 

Og det var mange tulipaner. Et sted mellom 20 og 25. 

 

 

Våren kom inn i stua i går! 

 

Hyggelig med blomster fra gutta i Oslo. De ordner…..

 

TUSEN TAKK – SNILLE UNGER ALTSÅ

Skatt!!!

 

I år 2000 fikk alle ansatte en klokke som gave! 

 

Husker ikke om det var til jul eller på begynnelsen av året. Om det var på grunn av 2000-års jubileumet eller om bedriften hadde hatt et godt år! Husker ikke linjene i dette! Det er ikke det som er poenget her. Jeg har jobbet i dette firmaet siden oppstarten i 1993. Det er et firma som er bunnsolid. I 2024 hadde vi et overskudd på 52,2 millioner. 

 

Så hva skjedde i 2000. Jo, alle ansatte fikk en klokke i gave. Ikke et gullur, men en klokke med logo av bedriften med  visere og dato-felt. Altså en helt vanlig klokke. Som kanskje mest ble brukte av gutta på jobben. Vi damene synes den var litt tung og maskulin. Sånn klokke i stål. Ikke så veldig dyr. Men det var litt dyrere enn beløpet Skattetaten hadde satt for mottak av gaver. Så da måtte vi skatte av dette beløpet på neste lønning. Si det var kr. 500.- da. Husker ikke om det var 500.- eller 600.-. Men beløpet ble lagt inn som inntekt og vi skattet av dette. Altså ble denne klokken regnet som en inntekt, og inntekt skal man skatte av! Skatt til Stat og kommune.  Det gjaldt alle ansatte som mottok denne gaven! 🙂

 

Jeg har vært lønningsmedarbeider i mange år. Hvert år ble man satt på kurs for å lære seg de nye reglene som gjaldt for kommende år! Blant annet skattereglene!

 

Så i disse dager så sitter man her en god del år etterpå og leser om det politiske liv. Og hvem var leder i AP dette året? Ja, det kan du google deg til! Jeg blir trist og lei meg! Arbeidsgiver skulle gi oss en gave, for å sette pris på sine ansatte! Det er ikke der jeg er trist. Men jeg er trist på vegne av de som lager reglene…….En regel for Pål og en regel for Per! Man får lyst til ta den ene og denge den andre! Hvordan skal vi få tillit til de folkevalgte etter dette! Må si jeg er lei……Men det slutter jo aldri. Er det ikke det ene så er det det andre! Men man skal ikke skjære alle over en kam. Men man får sine tanker! 

 

Det tar aldri slutt…….

 

 

Pompadur

 

Kjølig ute i dag, så har sittet litt her hjemme og heklet. Ingen dagstur…….Men blitt turer i skogen her i dag! 🙂

 

Heklet meg en pompadur. Altså en liten veske. Kjekk å ha nøkler og leppestift og slik i. 

 

Heklet også en grønn veske maken til den rosa! Ny veske – aldri feil med litt sommervibber 

 

Og lagde et Sophie Scarf til å pynte veska med. Blir det kaldt (så har man plutselig et skjerf tilgjengelig). Nå snakker jeg til våren altså! 🙂  

 

Fargen på øverste bilde lyver. Grønnfargen er skikkelig grønn. Ikke sånn mintgrønn. Dette nederste bildet viser fargen fint! 🙂

 

 

krydderkake med tyttebær

 

Kanskje har du tyttebærsyltetøy i hus? 

 

Jeg bakte denne i kveld. Veldig god. Laget med tyttebærsyltøy og rømme blant annet, og masse godt krydder!

 

Til pynt kan man lage melisglasur med litt tyttebær i, slik at glasuren får et rosa hint, og kanskje har du noen tyttebær på toppen også! 🙂 Jeg hadde ikke tyttebær, bare syltetøyet. 

 

Dersom det er ønskelig, kan jeg dele oppskriften med dere i morgen. Regner med at ingen skal bake nå i kveld ved 21:30 tiden! Kaka ble altså god den, spist flere stykker nå i kveld! Så det ble kveldsmat, haha….

 

Mandagskaffekoppen

 

God mandag! 

 

Jeg tryller frem dagens kaffekopp! Forrige uke her: Mandagskaffekoppen

 

Neida, har ikke spist søtsaker i dag. Det var i går, før jeg gikk til Gamlebyen og Søndagsmiddagen

 

 

Ingen drink på meg i går, bare en kaffekopp! 🙂 

 

 

Men åpnet i går og jeg var nysgjerrig. Dette er stedet etter han dansken som gikk konkurs Hos Martin 

 

Nye eiere, nytt liv! Her skal det serveres frokost og lunsjbuffé og kaffebar på kveldstid. Tittet på buffeten i går, helt folkelig og grei mat og det skulle være rimelig. Aner ikke pris jeg. Men tester ut en dag denne lunsjen. 

 

Kanskje jeg endelig finner mitt sted i Fredrikstad! Et sted man kan ta et glass øl, prate med folk og som ikke krever så mye….Og det ligger ikke langt unna jernbanen. Så perfekt “ventested”! 🙂

 

Masse lykke til, tror på dere jeg! 

 

Cafe Victoria

 

 

Og på veggene er det kunst. Kanskje man finner noe til heimen en dag! Aldri si aldri…

 

Søndagsmiddagen

 

God mandag der ute! 

 

Søndag var i går det, men får blogge om søndagen i dag. Har vært på jobb. Jobben gjør at jeg har et bedre liv enn i høst. Da levde jeg kun på pensjonen. Og det var ikke fett. Jeg kunne ikke leve av det. Men etter jeg begynte å jobbe har jeg fått livet mitt tilbake! Jeg er ikke den typen som liker å sitte hjemme i godstolen fra morgen til kveld. Billig og greit kanskje, men for meg er det kjedelig! Jeg liker å nyte livet, ikke sitte og telle dager til neste lønning! Jeg sløser ikke nå heller, men gå ut og spise og ta noen kaffekopper ute – det koser jeg meg med! Jeg har tross alt en jobb, og skatter som alle andre mennesker! 

 

I går tok jeg en tur til Gamlebyen her, men på Magenta var det mye folk. Tittet i døra og snudde. Cafe Magenta

 

Det får bli en annen dag, søndag var ikke det beste valget! 

 

 

Så på hjemveien gikk jeg innom sentrum her og da ble det pizza og alkoholfri øl.  På Solveigs pizza Solveig`s pizza Satt meg ned der, kunne kanskje tatt med hele esken og spist alt hjemme. Men er ikke noe dyrere å spise på stedet. Drikke måtte jeg ha hjemme også. Velter ikke lasset! Valget ble en pizza som heter Kråkerøy Spesial. Den er god. Amerikansk bunn. Bestilt den flere ganger hjemme også når vi er flere. Jeg bestiller sjelden pizza bare til meg selv. 

 

 

Spiste noen biter, og ba om en eske etter hvert. Så da ble det middagen her hjemme etter jobb i dag, funka! 

 

 

Skikkelig småkjølig i Gamlebyen i går. Det er vinter og det å fryse er noe man bare må tenke på at slik er det! En tilstand. Men det går over så fort man kommer innendørs. Bare en annerledes oppfattelse egentlig. Blir vant med det! I hvert fall gjør jeg det. Jeg er jo mange timer utendørs alle dager! Verre er det med hålke, det er slitsomt. Man må se ned for hver cm….selv med brodder. 

 

Pizza var god den, smakte i kulda. Nå blir det å oppdatere meg på nyheter og slikt! Det kommer et innlegg om mandagskaffekoppen senere…Mandagskaffekoppen i dag 🙂 

 

 

I Gamlebyen er det hålke! 

 

Min dag i bilder på Fredrikstad bibliotek – 100 år

 

En koselig halvtime på biblioteket i går! Kjøpte kaffe og hvetebolle, og mye historie og titte på! Fredrikstad Bibliotek 100 år og Om hundrede år er alting glemt

 

Bor du i Fredrikstad eller rundt – så anbefales det virkelig! 

 

Med et besøk på biblioteket! 100 år i år…

 

Kanskje blir det en av dine nye rutiner og bruke tida di et par ganger i uka – sammen med bøker og andre mennesker! Et flott sted for å minske ensomheten i dagens samfunn! <3 

 

Om hundrede år er alting glemt

 

Dette var månedens dikt på biblioteket! Januar!!!

 

Biblioteket her i Fredrikstad er 100 år i år! Fredrikstad Bibliotek 100 år

 

Jeg var innom der i går også, så blir flere bilder derfra i et senere innlegg! Jubilanter må feires! 

 

 

OM HUNDREDE ÅR ER ALTING GLEMT

Jeg driver i aften og tænker og strider,
jeg synes jeg er som en kantret båt,
og alt hvad jeg jamrer og alt hvad jeg lider
det ender vel gjerne med gråt.
Men hvi skal jeg være så hårdt beklemt?
Om hundrede år er alting glemt.

Da hopper jeg heller og synger en vise
og holder mit liv for en skjøn roman.
Jeg æter ved Gud som en fuldvoksen rise
og drikker som bare fan.
Men hvi skal jeg fare med al den skjæmt?
Om hundrede år er alting glemt.

Så stanser jeg virkelig heller striden
og ganger til sjøs med min pinte sjæl.
Der finder nok verden mig engang siden
så bitterlig druknet ihjæl.
Men hvi skal jeg ende så altfor slemt?
Om hundrede år er alting glemt.

Å nei, det er bedre at rusle og leve
og skrive en bok til hver kommende jul
og stige tilslut til en versets greve
og dø som en romanens mogul.
Da er det nu dette som gjør mig forstemt:
Om hundrede år er alting glemt.

 

Follow