I går feiret jeg morsdagen og gikk tur/retur byen og det ble en kaffekopp og en bolle med krem. Altså tjuvstartet…
Fastelavnsbolle på Kaffebrenneriet i Fredrikstad. Den var god. Krem + jordbær! Greide ikke å vente da jeg så denne krembollen i disken i går! 🙂 Men går helt fint å kjøpe en slik til helgen også!
God espresso også! Synes det er godt ute slik. Bare glemmer det innimellom.
Kaldt å gå, og jeg møtte mange kjente og pratet. Men kjakene var helt stive, så fikk nesten ikke frem noen ord. I dag har det vært vindstille. Alt å si for oss som bor her nede ved kysten! 🙂
I går ved 14.00 tiden her hjemme fikk jeg melding fra budet! Og avsender Best. Best har jeg aldri hørt om. Så måtte google og på sms var det en link. Et sted man kunne sjekke innholdet. Turte ikke klikke på den før etter en god stund og mye googling. Men var ikke skummelt, der kunne man følge Budbilen med blomstene, hvor bilen befant seg.
Så ble jo værende hjemme, ante ikke hvor lang tid dette ville ta! Satt og strikket bakover…Flere ganger! Så tida gikk og strikketøyet ble mindre og mindre 🙂
Etter flere timer fikk jeg et klokkeslett å forholde meg til. Det var 17:40 pluss/minus 20 minutter. . Så kom enda en klokkeslett og det var klokka 18:00 pluss/minus 20 minutter. Klokka 18:00 presis ringte det på døra!
Jeg visste ikke hvor blomstene kom fra. Det stod bare noen ville sende meg blomster. Men avsender var Mestergrønn.
Men man legger jo sammen 2 + 2 – dagen før morsdagen! <3
Varme vakre farger
Og det var mange tulipaner. Et sted mellom 20 og 25.
Våren kom inn i stua i går!
Hyggelig med blomster fra gutta i Oslo. De ordner…..
Husker ikke om det var til jul eller på begynnelsen av året. Om det var på grunn av 2000-års jubileumet eller om bedriften hadde hatt et godt år! Husker ikke linjene i dette! Det er ikke det som er poenget her. Jeg har jobbet i dette firmaet siden oppstarten i 1993. Det er et firma som er bunnsolid. I 2024 hadde vi et overskudd på 52,2 millioner.
Så hva skjedde i 2000. Jo, alle ansatte fikk en klokke i gave. Ikke et gullur, men en klokke med logo av bedriften med visere og dato-felt. Altså en helt vanlig klokke. Som kanskje mest ble brukte av gutta på jobben. Vi damene synes den var litt tung og maskulin. Sånn klokke i stål. Ikke så veldig dyr. Men det var litt dyrere enn beløpet Skattetaten hadde satt for mottak av gaver. Så da måtte vi skatte av dette beløpet på neste lønning. Si det var kr. 500.- da. Husker ikke om det var 500.- eller 600.-. Men beløpet ble lagt inn som inntekt og vi skattet av dette. Altså ble denne klokken regnet som en inntekt, og inntekt skal man skatte av! Skatt til Stat og kommune. Det gjaldt alle ansatte som mottok denne gaven! 🙂
Jeg har vært lønningsmedarbeider i mange år. Hvert år ble man satt på kurs for å lære seg de nye reglene som gjaldt for kommende år! Blant annet skattereglene!
Så i disse dager så sitter man her en god del år etterpå og leser om det politiske liv. Og hvem var leder i AP dette året? Ja, det kan du google deg til! Jeg blir trist og lei meg! Arbeidsgiver skulle gi oss en gave, for å sette pris på sine ansatte! Det er ikke der jeg er trist. Men jeg er trist på vegne av de som lager reglene…….En regel for Pål og en regel for Per! Man får lyst til ta den ene og denge den andre! Hvordan skal vi få tillit til de folkevalgte etter dette! Må si jeg er lei……Men det slutter jo aldri. Er det ikke det ene så er det det andre! Men man skal ikke skjære alle over en kam. Men man får sine tanker!
Jeg bakte denne i kveld. Veldig god. Laget med tyttebærsyltøy og rømme blant annet, og masse godt krydder!
Til pynt kan man lage melisglasur med litt tyttebær i, slik at glasuren får et rosa hint, og kanskje har du noen tyttebær på toppen også! 🙂 Jeg hadde ikke tyttebær, bare syltetøyet.
Dersom det er ønskelig, kan jeg dele oppskriften med dere i morgen. Regner med at ingen skal bake nå i kveld ved 21:30 tiden! Kaka ble altså god den, spist flere stykker nå i kveld! Så det ble kveldsmat, haha….
Neida, har ikke spist søtsaker i dag. Det var i går, før jeg gikk til Gamlebyen og Søndagsmiddagen
Ingen drink på meg i går, bare en kaffekopp! 🙂
Men åpnet i går og jeg var nysgjerrig. Dette er stedet etter han dansken som gikk konkurs Hos Martin
Nye eiere, nytt liv! Her skal det serveres frokost og lunsjbuffé og kaffebar på kveldstid. Tittet på buffeten i går, helt folkelig og grei mat og det skulle være rimelig. Aner ikke pris jeg. Men tester ut en dag denne lunsjen.
Kanskje jeg endelig finner mitt sted i Fredrikstad! Et sted man kan ta et glass øl, prate med folk og som ikke krever så mye….Og det ligger ikke langt unna jernbanen. Så perfekt “ventested”! 🙂
Masse lykke til, tror på dere jeg!
Cafe Victoria
Og på veggene er det kunst. Kanskje man finner noe til heimen en dag! Aldri si aldri…
Søndag var i går det, men får blogge om søndagen i dag. Har vært på jobb. Jobben gjør at jeg har et bedre liv enn i høst. Da levde jeg kun på pensjonen. Og det var ikke fett. Jeg kunne ikke leve av det. Men etter jeg begynte å jobbe har jeg fått livet mitt tilbake! Jeg er ikke den typen som liker å sitte hjemme i godstolen fra morgen til kveld. Billig og greit kanskje, men for meg er det kjedelig! Jeg liker å nyte livet, ikke sitte og telle dager til neste lønning! Jeg sløser ikke nå heller, men gå ut og spise og ta noen kaffekopper ute – det koser jeg meg med! Jeg har tross alt en jobb, og skatter som alle andre mennesker!
I går tok jeg en tur til Gamlebyen her, men på Magenta var det mye folk. Tittet i døra og snudde. Cafe Magenta
Det får bli en annen dag, søndag var ikke det beste valget!
Så på hjemveien gikk jeg innom sentrum her og da ble det pizza og alkoholfri øl. På Solveigs pizza Solveig`s pizza Satt meg ned der, kunne kanskje tatt med hele esken og spist alt hjemme. Men er ikke noe dyrere å spise på stedet. Drikke måtte jeg ha hjemme også. Velter ikke lasset! Valget ble en pizza som heter Kråkerøy Spesial. Den er god. Amerikansk bunn. Bestilt den flere ganger hjemme også når vi er flere. Jeg bestiller sjelden pizza bare til meg selv.
Spiste noen biter, og ba om en eske etter hvert. Så da ble det middagen her hjemme etter jobb i dag, funka!
Skikkelig småkjølig i Gamlebyen i går. Det er vinter og det å fryse er noe man bare må tenke på at slik er det! En tilstand. Men det går over så fort man kommer innendørs. Bare en annerledes oppfattelse egentlig. Blir vant med det! I hvert fall gjør jeg det. Jeg er jo mange timer utendørs alle dager! Verre er det med hålke, det er slitsomt. Man må se ned for hver cm….selv med brodder.
Pizza var god den, smakte i kulda. Nå blir det å oppdatere meg på nyheter og slikt! Det kommer et innlegg om mandagskaffekoppen senere…Mandagskaffekoppen i dag 🙂
Bor du i Fredrikstad eller rundt – så anbefales det virkelig!
Med et besøk på biblioteket! 100 år i år…
Kanskje blir det en av dine nye rutiner og bruke tida di et par ganger i uka – sammen med bøker og andre mennesker! Et flott sted for å minske ensomheten i dagens samfunn! <3
Jeg var innom der i går også, så blir flere bilder derfra i et senere innlegg! Jubilanter må feires!
OM HUNDREDE ÅR ER ALTING GLEMT
Jeg driver i aften og tænker og strider, jeg synes jeg er som en kantret båt, og alt hvad jeg jamrer og alt hvad jeg lider det ender vel gjerne med gråt. Men hvi skal jeg være så hårdt beklemt? Om hundrede år er alting glemt.
Da hopper jeg heller og synger en vise og holder mit liv for en skjøn roman. Jeg æter ved Gud som en fuldvoksen rise og drikker som bare fan. Men hvi skal jeg fare med al den skjæmt? Om hundrede år er alting glemt.
Så stanser jeg virkelig heller striden og ganger til sjøs med min pinte sjæl. Der finder nok verden mig engang siden så bitterlig druknet ihjæl. Men hvi skal jeg ende så altfor slemt? Om hundrede år er alting glemt.
Å nei, det er bedre at rusle og leve og skrive en bok til hver kommende jul og stige tilslut til en versets greve og dø som en romanens mogul. Da er det nu dette som gjør mig forstemt: Om hundrede år er alting glemt.