Ute er best

Morgenstund onsdag 18. februar 2026

 

Jeg er jo den som elsker å være ute! 🙂 

 

Hver dag mellom 3 og 5 timer tilsammen. Kanskje mer noen dager. Det blir lange turer. Dere ser kanskje bare en kaffekopp noen ganger. Men for å komme til den kaffekoppen så har det blitt timesvis med gåing i kulda. Kalde dager både i januar og februar. Men man må kle seg. Og unne seg en pause innendørs med kaffekopp eller to. Ja, det har vært livet mitt denne vinteren. 

 

Beste vinteren på mange år! Ikke voldsomt med snø, men god kald luft! 

 

Jeg er ute-menneske hele året! Ikke sånn som sover utendørs i sovepose og telt. Nei, fortrekker hotell. Men daglige turer rundt omkring. I skogen eller til sjøen. Og ved elva. Og på stier langs rundt hit eller dit. Til og fra byen for å handle mat. Til og fra jobben. Til og fra en god kaffebar! Deilig……Det er bare fantasien som stopper…

 

Bildene her er fra morgenturen i dag nede ved elva her jeg bor! 🙂 

 

 

1. Fantastisk vær og morgen.

 

 

2. Is

 

 

3. Enda mer is og frostrøyk

 

 

4. Noen av kranene på havna

 

5. Skip i farta opp elva 

Mandagskaffekoppen

 

Da har det blitt tirsdag, forrige her: Mandagskaffekoppen

 

Bildet over er fra kaffekoppen på søndagen. Tur til byen og kaffe og fastelavnsbolle. Smakte godt. 

 

I går var det jobbing! 🙂 

 

Jeg har vært medlem av Fagforbundet i over 40 år. Nå har faktura for pensjonistmedlem-skapet kommet inn i nettbanken! Faktura på 1.700.- for et år! 

 

Jeg synes det er å flå pensjonister. Vi har dårlig økonomi fra før! Jeg har betalt kontingent i 40 år og ca 700.- hver måned. Så dert synes jeg i grunn burde gi meg et medlemskap som i en hel annen prisklasse! Kr. 1.700.- og nå med forfall tidlig i mars før trygden kommer……også. De burde i hvert fall satt forfall den 20. mars!  Og ja et ran!!! 

 

 

Så får tenke på det, mulig jeg melder meg ut! 

 

Dette synes jeg var i overkant! 

Pensjonen i Norge er for lav!

 

Det er i hvertfall ikke seksti kilo solskinn!

 

Nå har jeg vært pensjonist siden juli 2025 – det vil si 7 måneder med pensjon! 

 

Jeg kan med hånden på hjertet si at det nesten er umenneskelig å leve av trygden! Kanskje greier et ektepar det, men å være enslig og pensjonist er rett og slett et hån mot de som har jobbet hele livet og kanskje blitt enke, enkemann eller skilt eller bare er alene med økonomien sånn på tampen av arbeidslivet. 

 

Har du tanker om å gå av eller tenker pensjon så vil jeg heller anbefale å prøve å holde deg i stroppen så lenge du kan og heller ta sykemeldinger max! Det er fælt å si det, men det er sannheten og hele sannheten! 

 

Jeg greier meg, men har du ikke spart eller jobber litt ved siden av eller har arvet – så vil jeg anbefale deg og bare stå i det! For å leve bare på pensjon er det nesten umulig med høye utgifter til mat og andre nødvendige ting. Alt går opp og opp og opp! Så tenk deg nøye om hvis du har tenkt å gå av ved 62 år! Hold ut så lenge som mulig. For her i landet bæres pengesekkene ut av landet og ikke til de som har skattet til Stat og kommune i 40-50 år! Det er sannheten og det er fryktelig trist! Det burde ikke vært slik. Eldre mennesker trenger å ha et godt liv, nyte livet. Reise og drikke så mange kaffekopper de orker vil og kan… 🙂

 

Er det riktig at pensjonister, må pante flasker! Altså gå rundt i gatene og rote rundt i søpla. Jeg ser mange eldre her i byen som gjør det! Ikke noe galt i å finne flasker, men det burde ikke være en nødvendighet for å få smør på brødskiva! Er det riktig at pensjonister må stelle seg i matkø? Er det riktig at pensjonister hopper over det varme måltidet midt på dagen! Er det riktig at pensjonister sitter i sine leiligheter og fryser fra november til april…..For meg så er det høl i hue!!! 

 

Jeg fikk disse tankene når jeg leste Halden arbeiderblad i dag. Se dette må du tjene: så mye bør du tjene

 

 

Sakset fra nevnte avis: 

 

1. Inflasjonen undervurderer boligkostnader. Alle som har boliglån i pressområdene vil ha en mer presset økonomi enn snittet, og dermed er det ikke sikkert at realinntekten er høyere.

2. Selv om du kanskje merker at du får mer utbetalt i måneden enn året, vil du jevnlig minnes på de økte prisene i matvarebutikken. Så det utligner den lille gleden ved å få mer utbetalt.

3. Forbruket øker, selv om du kanskje ikke tenker så mye over det selv.

 

Ja, hva skal man konkludere med – LEV I NUET og det er jaggu ikke lett! 

 

Valentine gave 2026

 

Da er det klart!

 

I går kjøpte jeg meg konfekt hos Pascal.

 

Det er sånn sjokolade man spiser en bit den ene dagen (fredag) og en bit på lørdag! Så blir det pakket vekk til neste helg! Dette er god sjokolade. Og prisene er høye. Men noen ganger så får man lyst til å unne seg noe! 

 

 

 

Esken oste luksus! 🙂 

 

Og så heklet jeg meg en konvoluttveske i dobbelt garn! Får kjøpe mer garn, men det var rosa jeg hadde liggende i akkurat det garnet!

 

Og en knapp fra en kassert strikkejakke. Før jeg kastet den jakka så klippet jeg av alle knappene. Jakka kunne ikke leveres til Fretex. Den var helt utbrukt! Men fine knapper 🙂 Kjekt å ha……Veska er heklet i dobbel tråd og brettet tredobbelt og heklet sammen med fastmasker på siden! Ca. 46 rader med fastmasker. Størrelse 12 x 23. 

 

Så da ble det gaver fra meg selv til meg selv!

 

Men kult med rosa da…

 

Så fin tønne med tulipaner – Nora

 

Da har jeg delt opp den store buketten med tulianer jeg fikk på morsdagen! Du finner den her: Blomster på døra 

 

De har vokst. Det gjør som regel tulipaner når de kommer inn i stua! Jeg tok og delte buketten i tre! To store vaser med ca.10 tulipaner i hver vase! 

 

Og så denne da, Nora Gulbrandsen Det neste blir å finne perleblomster på blomsterbutikken! Blir så fint! En liten tønne med blomster! 🙂 Ikke så mye mer man trenger for å pynte litt ekstra til helgen. 

 

Nå skinner sola, så blir blir ut og gå! Tur nr. 2 i dag! Dagens første tur var klokka 08:30! Nå har jeg puslet litt i heimen, men ikke helt i mål med ukas rengjøring av kåken! Får ta resten etterpå! 

 

 

Nora Gulbrandsen

 

Nora Gulbrandsen mugger for Porsgrund Porselen. Produsert fra ca. 1927 – 1946.

 

Fløtemugge i tønneform med riller og gull! 

 

Stempelet i bunn er også litt artig. Det står Porsgrunn og ikke Porsgrund. 

 

Tenker jeg ble glad da jeg fant denne i en bruktbutikk til 50.-. For det er den verdt. 

 

Kan kanskje være samleobjekt det. Vet ikke. Men synes den var fin. Ganske stor til å være fløtemugge, men det er stilen. Hvis du googler så ser du flere av disse muggene! 

 

Jeg vil bruke dagens kupp til vase for vårens blomster! Har du noe fra Nora Gulbrandsen i heimen? 

 

 

 

Så fin! 

 

Krydderkake med tyttebær – oppskrift

 

Kanskje onsdagen frister med en kake til OL? krydderkake med tyttebær

 

Da har du en oppskrift her: Krydderkake med tyttebær.

 

Sett på ovnen på 175 grader

 

100 g smør

2 dl sukker

Røres hvitt og luftig. (Husk å ta smøret ut av kjøleskapet i god tid).

 

2 egg – Tilsett ett og ett egg. Pisk kraftig videre. Pisk kraftig mellom hvert egg.

Rør inn 1 dl rømme og 1/2 dl tyttebærsyltetøy.

 

Bland til slutt inn 3 dl. hvetemel, 1 ss kanel, 1 ts malt nellik, 1 ts malt ingefær, 2 ts bakepulver. Her bruker du slikkepotten og rører

melblandingen forsiktig inn i smørblandingen.

 

Hell så deigen i en brødform med bakepapir.

 

Stek kaken i nedre del av ovnen i 50 – 60 minutter.

Sjekk med en kakepinne om kaka er ferdig!

 

Kan pyntes med melisglasur og tyttebær! 🙂 Dersom du liker det søte.

 

 

Jeg hadde med kaka på jobben og den falt i smak. Oppskriften fant jeg i et gammelt magasin av Hytteliv.

 

 

KOS DEG! 

 

 

 

Mandagskaffekoppen

 

God mandag herfra mandagskaffekoppen – Mandagskaffekoppen 

 

I går feiret jeg morsdagen og gikk tur/retur byen og det ble en kaffekopp og en bolle med krem. Altså tjuvstartet…

 

 

Fastelavnsbolle på Kaffebrenneriet i Fredrikstad. Den var god. Krem + jordbær! Greide ikke å vente da jeg så denne krembollen i disken i går! 🙂 Men går helt fint å kjøpe en slik til helgen også! 

 

 

God espresso også! Synes det er godt ute slik. Bare glemmer det innimellom. 

 

Kaldt å gå, og jeg møtte mange kjente og pratet. Men kjakene var helt stive, så fikk nesten ikke frem noen ord.  I dag har det vært vindstille. Alt å si for oss som bor her nede ved kysten! 🙂 

 

Mandagen med søndagens kaffekopp…

 

Blomster på døra

 

I går ved 14.00 tiden her hjemme fikk jeg melding fra budet! Og avsender Best. Best har jeg aldri hørt om. Så måtte google og på sms var det en link. Et sted man kunne sjekke innholdet. Turte ikke klikke på den før etter en god stund og mye googling. Men var ikke skummelt, der kunne man følge Budbilen med blomstene, hvor bilen befant seg. 

 

Så ble jo værende hjemme, ante ikke hvor lang tid dette ville ta! Satt og strikket bakover…Flere ganger! Så tida gikk og strikketøyet ble mindre og mindre 🙂

 

Etter flere timer fikk jeg et klokkeslett å forholde meg til. Det var 17:40 pluss/minus 20 minutter. . Så kom enda en klokkeslett og det var klokka 18:00 pluss/minus 20 minutter. Klokka 18:00 presis ringte det på døra! 

 

Jeg visste ikke hvor blomstene kom fra. Det stod bare noen ville sende meg blomster. Men avsender var Mestergrønn. 

 

Men man legger jo sammen 2 + 2 – dagen før morsdagen! <3 

 

 

Varme vakre farger 

 

 

Og det var mange tulipaner. Et sted mellom 20 og 25. 

 

 

Våren kom inn i stua i går! 

 

Hyggelig med blomster fra gutta i Oslo. De ordner…..

 

TUSEN TAKK – SNILLE UNGER ALTSÅ

Skatt!!!

 

I år 2000 fikk alle ansatte en klokke som gave! 

 

Husker ikke om det var til jul eller på begynnelsen av året. Om det var på grunn av 2000-års jubileumet eller om bedriften hadde hatt et godt år! Husker ikke linjene i dette! Det er ikke det som er poenget her. Jeg har jobbet i dette firmaet siden oppstarten i 1993. Det er et firma som er bunnsolid. I 2024 hadde vi et overskudd på 52,2 millioner. 

 

Så hva skjedde i 2000. Jo, alle ansatte fikk en klokke i gave. Ikke et gullur, men en klokke med logo av bedriften med  visere og dato-felt. Altså en helt vanlig klokke. Som kanskje mest ble brukte av gutta på jobben. Vi damene synes den var litt tung og maskulin. Sånn klokke i stål. Ikke så veldig dyr. Men det var litt dyrere enn beløpet Skattetaten hadde satt for mottak av gaver. Så da måtte vi skatte av dette beløpet på neste lønning. Si det var kr. 500.- da. Husker ikke om det var 500.- eller 600.-. Men beløpet ble lagt inn som inntekt og vi skattet av dette. Altså ble denne klokken regnet som en inntekt, og inntekt skal man skatte av! Skatt til Stat og kommune.  Det gjaldt alle ansatte som mottok denne gaven! 🙂

 

Jeg har vært lønningsmedarbeider i mange år. Hvert år ble man satt på kurs for å lære seg de nye reglene som gjaldt for kommende år! Blant annet skattereglene!

 

Så i disse dager så sitter man her en god del år etterpå og leser om det politiske liv. Og hvem var leder i AP dette året? Ja, det kan du google deg til! Jeg blir trist og lei meg! Arbeidsgiver skulle gi oss en gave, for å sette pris på sine ansatte! Det er ikke der jeg er trist. Men jeg er trist på vegne av de som lager reglene…….En regel for Pål og en regel for Per! Man får lyst til ta den ene og denge den andre! Hvordan skal vi få tillit til de folkevalgte etter dette! Må si jeg er lei……Men det slutter jo aldri. Er det ikke det ene så er det det andre! Men man skal ikke skjære alle over en kam. Men man får sine tanker! 

 

Det tar aldri slutt…….