oppskrift på horn

 

God formiddag

Horn (16 stk.) 

60 g smør – 3 dl melk – 50 g gjær – 400 g hvetemel – 1 ss sukker – 1 ts malt kardemomme

Fremgangsmåte den samme som alltid, smelte smør og ha i melk og varme til 37 grader. Hell dette i bakebollen. Så alt det andre. Elt til en smidig deig. Dryss på litt mel og heve i ca 30 minutter.

 

Del deigen i to og kjevle til 2 runde leiver. Hver leiv deles i 8 snipper. Rull til horn. Etterhev i 20 minutter.

 

Pensle med egg og valmuefrø eller sesamfrø. Jeg brukte sesamfrø. Stek så i 220 grader i ca 10 minutter – midt i ovnen.

Følg med, dette er meget lett bakverk og kan for bli litt mørke. Den første vendinga  ble det hos meg. Men ikke svidd og hard. Bare litt mørk farge.

 

 

Klart du kan bytte litt av hvetemelet med grovere mel. Jeg ville ikke det i dag. Da jeg har nok grove rundstykker i fryseren. Må ha litt forskjellig. Jeg smurte meg et horn med ost og skinke nå. Som sagt superfløffy og meget godt. Dette skal jeg bake mer av. Fant oppskrift i et hefte i et ukeblad fra ho mor 🙂

 

Kos deg med søndagen. Her blir det ut på sykkeltur 🙂

14 kommentarer

Siste innlegg