Nord

 

Se oftere mot nord.
Gå mot vinden, du får rødere kinn.
Finn den ulendte stien. Hold den.
Den er kortere.
Nord er best.
Vinterens flammehimmel, sommer-
nattens solmirakel.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
Det er langt dette landet.
Det meste er nord.

 

Rolf Jacobsen

 

Jeg så dette diktet hos en jeg følger på IG, synes det var vakkert.

 

Tror ikke jeg har lest dette diktet før..Fra diktsamlingen Nattåpent og ble veldig populært særlig i Nord Norge.

Gå mot vinden kan være lurt, man føler at man er ute og ute er bra. Man er i noe som er større enn seg selv.

Man lever, og noen ganger må man forsterke denne følelsen. Med vær og vind og sinnsstemning man er i.

Ulendte stier er jeg glad i, jeg liker litt utfordringer og at ting ikke er så glatt og lett og enkelt. Som når jeg går på jobb i 15 kuldegrader og bruker 1,5 time en vei. Jeg kunne jo bare tatt bilen..men gjør det ikke. 

Som man er ute en vinterdag og det man jo mange ganger nordover..og ellers i livet.

Vi synes det blåser mye her sør, men det er jo ingenting egentlig mot Nord. Men plutselig så komme sommeren og lyse dager og netter i Nord..Det gode dobler seg på en måte. Synes det betyr etter kulde så kommer det noe godt ut av det. Betyr vinden her at det hjelper å la følelsene fare ..jeg undrer.  Og at landet er langt hva mente han, mente han at det er flest hverdager  i livet..❤️

 

Vet ikke om jeg tolker dette diktet riktig. Men føler at det er som livet på godt og vondt ..Og at man følge stien man trår i og gå for det, ikke se seg tilbake, men se fremtiden og legge fortiden bak seg. Og ta gjerne på deg gode støvler og kom fort frem, ikke dvele så mye med det du gikk fra. Gå mot Nord.

 

 

Nå kan ikke jeg skryte av jeg har vært så mye nordover. Det lengste turen er Lofoten. 

 

Så det er jo litt rart at jeg likte dette. Men diktet var så lekende lett og positivt også, det hoppet og spratt og jeg hang med. Så jeg prøvde å tolke det på min måte. Men det er lenge siden jeg tolket dikt, vi gjorde jo ofte det på skolen og brukte langt tid. Nå brukte jeg ikke så lang tid og hadde heller ikke noe bilde som passet til, så ble dette bildet av et steingjerde. Men jeg synes dette diktet trengte å komme i et blogginnlegg 🥰

 

Er du god på å tolke dikt?

24 kommentarer
      1. Det var nydelig og hadde godt driv og god energi..Selv om det ikke var langt.
        Klem 💛
        ..
        Nei, jeg er virkelig rusten på det å tolke merker jeg.

    1. Veldig fint dikt🤗
      Jeg er ikke så god på å tolke dikt etter det som skal være «fasiten». Jeg liker best å finne egne meninger slik som du gjør her.
      Kontrastene i nord er så store, så jeg tror det er litt det han prøver å få frem her.
      Avstandene er også store og lange.
      Det kan jo også overføres til det levde livet.

      1. Så bra tolket av deg. Avstander og kontraster. Det er slik som oss sørpå ikke vet så mye om.
        Det er så forskjellig herfra.
        Ikke lett å vite hva andre tenker og derfor brukte man lang tid på dette i skolen.
        Husker det var litt slitsomt..
        Diktet hadde energi og det likte jeg 🥰

    2. Veldig fint dikt, og nytt for meg. Jeg liker det, og synes du har en fin tolkning. Jeg kjente litt på følelsen av nord, barndomsminner, mm. Jeg bodde noen år nord i Trøndelag som lita, deretter i Bodø, og i 20-årene var jeg i Tromsø et par ganger. Kjente på mange minner derfra, og til sist også fra Svalbard, hvor jeg var noen år siden. 🙂

      1. Så flott analysert av deg..Skjønner at barndomsminner dukker opp slik.
        Tusen takk, ikke lett å tolke et dikt. Man må bruke tid og lese det flere ganger og kanskje høre det i flere
        situasjoner. Dette hadde energi og veldig dybde og lag på lag..<3

          1. Ja, det er jo helt sant….:-) Men man føler seg litt naken når man skal tolke andre på denne måten. Man må gå litt inn i seg selv og dikteren.

            1. Jeg lovet han jeg følger på IG og lage et innlegg..om diktet han er så glad i.
              Så tenkte jeg: Bare å dele et dikt kan være kjedelig. Så kom jeg på at vi tolket dikt på skolen og det var både gøy og slitsomt. Så da ble det et slikt innlegg. Var jo morsomt, så kanskje jeg prøver meg igjen på et annet dikt 🙂 Blir litt mer innlegg med dybde da.

      1. Ja, det er jo helt sant. Finnes jo egentlig ikke et fasitsvar. For man tenker jo forskjellig og etter hvor man bruker diktet og settingen. Hadde man lest opp dette diktet i et bryllup så hadde man sikkert tolket det på en helt annen måte.

    3. Flott dikt, og jeg husker vi analyserte dikt på skolen. Men denne her har jeg ikke lest før. Må Google litt her..klem

      1. Takk, jaja må jo være supert for deg å lese denne dikteren som skriver om nordfra blant annet..
        Ja, gøy å tolke dikt – men husker ikke alt vi gjorde. For det var mye jobb husker jeg.
        Var noe med setninger og rim hver eller annenhver linje og sånt også. Masse tolkning.
        Klem nordover………

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg