Munchmuseet

 

God ettermiddag! Dagen her gikk unna og har ikke rukket å blogge før nå! I går tenkte jeg at måtte se og komme meg innover til Oslo for å besøke Munchmuseet. Så dura innover med toget på formiddagen og koset meg veldig i mange timer altså. Men det er stort og det er på hele 13 etasjer  – og mye man skal igjennom! Ikke etasje nr. 13 i går, da dette er skybar! Var ikke åpen, etasje nr. 12 inneholdt restaurant og toaletter og slikt. 

 

Munch produserte så enormt masse i sitt liv og når man ser dette i alle disse etasjene så tenker man er det virkelig mulig for et menneske å være så produktiv. Han hadde jo ingen arvinger og donerte alt etter seg til Oslo kommune! 

 

Bygningen er flott synes jeg. Mye kritikk for dette bygget! Men utrolig flott utenpå og innvendig er det helt magisk! 

 

Hvis du glaner oppover her så ser du mennesker. Der oppe stod jeg og tok bilder også! Man tenker at man er i et annet land, men det er Oslo! Fantastisk flott – utsikten må oppleves. 

 

 

Ut på ettermiddag kom det et veldig fint lys og det måtte jeg ha med meg..

 

 

Møtte eldste sønn min på ettermiddag/kveld så vi spiste middag sammen. Og gikk litt rundt i dette flotte området først! Han har planer om å besøke museet i helgen sammen med venner! Men en middag med ho mor har han tid til! Og litt shopping etter der…

 

 

Jeg tok ikke så mange bilder inne i museet. Ville oppleve alt selv, og det stod vakter overalt! Det var lov å ta bilder, uten blitz. Men likevel så lot jeg det være! Det er bedre å oppleve det der og da. Som sagt, det er så mye og oppleve og fordøye så man bør ta turen mange ganger og kanskje bare ta en etasje hver gang! Jeg fikk se Skrik i flere versjoner. Som dere vet så ble det ikke bare et maleri med Skrik, men flere versjoner. Hele rommet var mørkt, for dette er et av verdens mest berømte motiv – og må tas vare på for alle som kommer etter oss i lang tid fremover!

 

Mitt favorittmaleri er nok Solen! Jeg kjøpte med et kort med dette motivet og nå er det i en liten ramme her på veggen hos meg. Solen er det aller største maleriet han har laget. Det var stort som en låvevegg! Og det var så vakkert å se dette maleriet! Jeg bare stod rett opp og ned og var i en helt annen verden en stund!

 

 Men det er mye mennesker som ønsker å besøke Munch-museet nå så du er ikke alene altså! Og ta gjerne med en liten veske, ikke bag eller sekk. Alt må låses inn før du går inn i selve museet, så neste gang tar jeg med meg en liten veske bare! 

 

 

Utsikten fra etasje 12. En leilighet her er ikke for vanlige mennesker for å si det sånn!

 

 

Ble du fristet til et besøk?

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg