Mummiland i Larvik?

 

God søndag. 

 

Jeg er den som liker Mummi! Synes historiene og alle figurene er så koselige. 

 

Skaperen og kunstner og forfatter Tove Jansson. Hun ga ut hele ni bøker og fire bildebøker mellom 1945 og 1970. Bøkene er oversatt til 55 språk, så altså elsket over hele verden disse søte skikkelsene og Mummiuniverset. Vi blir ordentlig glad i dem 🧡

 

Nå er det altså snakk om å bygge verdens tredje Mummipark i en liten skog i Vestfold, et sted mellom Stavern og Larvik. Det høres jo ganske så idyllisk ut synes jeg, men det er masse protester – hele 81 svar fra opprørte naboer som har fått denne meldinga om nabovarselet tikkende inn på Alltin – de tenker masse folk og styr i fredelige skogspartier og ved sjøen.

 

Ordføreren synes dette er en stor glede, han ser arbeidsplasser og muligheter og vekst i byen. Det blir en stille park uten sirkus og hyl, bare fredelige Mummitroll og deres liv. Går alt etter planen vil parken åpne i 2026 og vil kunne ta i mot 250.000 besøkende i året..

 

Det blir en stor park med et kraftig innhugg i naturen og Naturverforbundet er ikke begeistret. Slike parker mener de passer bedre innover i landet! 

 

Dette vil også bli en fint sted å legge turen og søndagsaktiviteter for barna tenker de som planlegger dette. 

 

Det er familien Treschow (7. generasjon) som står bak dette prosjektet. Et eiendomsselskap eid av denne adelige familien står bak. De er så klart for, og alle andre mot…Dette kan bli spennende å følge med på..

 

 

Fra før er det parker i Finland og i Japan. Svenske Karlstad prøvde en gang, men ble møtt med en kraftig motstand.  Så ble ikke noe av!

 

Så får vi se hva Larvik får til da??? Blir det den tredje parken i verden – MED VÅRE VENNER MUMMI ❤️

 

 

Jeg er for vekst i byer/steder og tenker dette er bra jeg, men skjønner jo naboene også! (På en måte)..Men man må regne med at det skjer ting utenfor tomta di?

 

Min konklusjon: Spennende prosjekt er det i hvert fall…Blir det park, får de besøk av meg! Vi trenger dette vil jeg tro, det vil bli mange folk som genererer penger og trafikk..som gir øk vekst. Alle kan vi ikke klippe hverandre heller…Vi trenger arbeidsplasser – mangfold.

24 kommentarer
    1. Jeg elsker Mummidalen 😀 Beste barnetv ever! Og mine to gutter også var stor fàn 🙂 Spennende om det blir Mummi-park da 😀

    2. Får sjå åssen det går, ja. Inntil det eventuelt blir en ny park, kan du kose deg med alle Mummi-koppene dine😀 Så fine. Kjenner litt til dem jeg også, for dattera mine har en del slike🤗

      1. Ja, spennende med en slik park i Norge, hvis ikke får vi dra til Finland.
        Disse koppene er suverene…bruker dem alle hverdager! I helga bruker jeg et annet service.

    3. Spennende tider her i byen ja….! Mange som er for og mange som er i mot! Så er det nå engang sånn at de som bestemmer her er umåååååtelig trege til å bestemme seg – det er igrunnen det jeg er mest redd for…. at Mummitrollet ikke gidder å vente så lenge, og heller drar til en annen kommune og bygger dalen sin! Larvik trenger noe som kan dra turister – det er det ingen tvil om! Morsomt at du lagde et innlegg om dette – klemmer <3

      1. Takk, tenkte på deg da jeg lagde innlegget.
        Ja, de bør få ut fingeren helt klart…Det drar turister og bra for næringa i byen.
        Dumt å stikke kjepper i hjula her synes jeg. Tenk så gøy at ta med barnebarnet ditt hit da..💙
        Topp………God klem..

    4. Oj! Så spennende!🤩
      Elsker Mummitrollet og alle figurene der.🤗🥰
      Det er gjerne flere interesser når ting skal bygges. Ikke like lett å ivareta allés interesser samtidig som det er viktig med næringsliv.
      Jeg ser at jeg har en del av de samme Mummikoppene som du har, men ikke alle.🤩

      1. Tusen takk, koppene er fine dem. Ikke kjøpt noen nye på lenge.
        Så får se om det blir noen til. Man blir jo betatt vet du..
        Næringsliv er viktig, spennende dette 🙂

    5. Jeg elsker alt som har med Mummi å gjøre, så om det blir en park så kommer jeg garantert til å besøke den. Får følge med å se hva som skjer. Ha en fortsatt fin mandag, klems 🤗

      1. Så gøy, ja får følge med og se hva som skjer..
        Jeg anbefaler Larvik kommune til å ta skrittet…
        De kan ikke leve bare på Farris Bad! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg