mat

 

Hei igjen, var en tur hos mamma i dag. Da jeg var der så kom det ei dame med ukas middag! Hadde jeg hatt så flotte middager hver dag så hadde jeg vært bortskjemt for å si det sånn. Det er mye snakk om de eldres matvaner og mye elendig mat. Vi bestiller opp fra Fredrikstad storkjøkken og mamma får mat på døra hver mandag. Vi kan bestemme hvor mange bokser hun vil ha, det har variert. Alt fra 3 – 5.  Hun er jo på dagsenteret 2-3 ganger i uka. Og hun synes en boks er litt. mye nå, så hun spiser en halv og litt dessert. Så det holder med 3 bokser middag og 2 slike dessertbokser. Slik at en boks holder til to middager..

 

🥰

Er det for lite en uke så har vi også fryst ned flere bokser fra uker som det har blitt for mye til overs. Dette er ikke dyrt heller, jeg aner ikke prisen, for det er min bror som styrer pengene til mamma. Men sist jeg googlet så mener jeg det ligger på 50-60 kroner for en middag med dessert. Men akkurat det er ikke så viktig..Hjemmesykepleier varmer i micro rundt ved 1400 – 1500 tiden hver dag! Vi synes det er helt genialt og maten er delikat å se på og lukter helt nydelig. Det er også en meny hvor man kan plukke fra uke til uke – hva som ønskes til middag neste uke! 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så handler jeg alt det andre som tørrvarer, brød og pålegg, kaffe.. Toalettsaker, kremer, deodorant..litt kjeks og masse masse frukt. Mamma elsker frukt, spiser mye av det! Og for ikke å snakke om melk, det Iiker hun godt og det går ganske mange liter i uka..Før vi begynte med disse middagen så handlet vi Fjordland, men det er faktisk 6 -7 år siden tror jeg. Pappa spiste også dette de siste par årene han levde + pluss litt annet som han lagde selv. Mamma har jo vært dement i mange år, så det er lenge side hun kokte poteter for å si det sånn! 

 

Det burde være en menneskerett å ha varm mat hver eneste dag…

14 kommentarer
    1. Jeg blir så glad hver gang jeg ser sånt som dette ! Betyr så mye med mat som både ser god ut og lukter godt når appetitten av ulike grunner reduseres ❤️.

      Litt å tenke over, egentlig. Har sett begge deler, god mat – og mat jeg ikke vil spise. Skulle ikke være SÅ vanskelig å hente gode ideer hos dem som får det til !

      1. Tusen takk, dette fungerer og all ros til Fredrikstad kommune som lager all denne gode og delikate maten
        og logistikken med utkjøring er ikke noe problem heller!
        Fungerer helt fint og det har gjort det fra dag 1 🥰

    2. dette ser jo veldig bra ut ,godt det fungerer noen steder da :=) jeg ser det er store porsjoner,hvet att min svigermor hadde delt det over to dager ,3 poteter er jo mer enn hva jeg også spiser :=)

      1. Dette er flott mat med mye variasjon og porsjoner er store og gode.
        Eldre menn spiser nok 3 poteter. Min mor spiser halvparten. De varmer bare halvparten og setter resten i kjøleskap med plast over som hun kan ta en annen dag. Eller til kvelden… 🙂
        Det er nok mat og det er viktig og masse god fisk også og det elsker hun virkelig.

    3. Så bra at det er så flott mat! Ser veldig delikat og flott ut – og orntlig middag – som de eldre (og jeg da…) er vant til og elsker! Tommelen opp for den ordningen! Klem <3

      1. Ikke sant, skikkelig mat som man er kjent med fra vanlig kosthold tidligere.
        Helt topp altså 🥰 nesten helt utrolig at denne logistikken funker så bra.
        Det er absolutt hele året! Julaften kan man velge, skinkestek, ribbe og sånn. Bare melde fra..
        Klem….

    4. Herlig =) Det der er ei ordning som alle burde ha..men dessverre er det langt mellom dem. Veldig glad på både mora di – og deg som pårørende sine vegne, at det finnes et sånt tilbud hos dere <3

      1. Dette er vi i familien så fornøyd med altså..Kunne ikke blitt bedre.
        Og maten er helt topp med bra variasjon…hvis man vil det. <3

    5. Ja, det er så godt at det finnes alternativer for den som ikke klarer å lage middag selv lenger. Da jeg jobbet i dagligvare hadde vi flere som kjøpte Fjordland for ei uke om gangen. Vi bestilte variert om de spurte, så de kunne få sine favoritter av og til. Maten var veldig god, for vi måtte smake for å kunne fortelle kundene hva dette var. Klemsiklem:)

      1. Denne maten her fra Fredrikstad kommune er nydelig…
        Smakt den jeg også!
        Fjordland kjøper jeg innimellom til meg selv…
        Noen ganger må man bare ha en lettvint løsning 🙂 klem…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg