Mat som er bra for kropp er bra for hjernen

Hei og fin kveld i stua… 🙂

Vi prøver å tenke sundt på grunn av kroppen vår. Vil jo helst være sånn passe. Ikke for tykk og ikke for tynn. Slik at man føler seg vel og ikke blir altfor daff..

Frukt og grønt er bra saker. Og grønnsaker er best. Tomater og rød løk og grønne erter. Flere andre slag også da. Men grønnsaker med sterk farge, gir oss mest. Appelsjuice er også bra for hjernen. Men inneholder igjen masse sukker. Jeg drikker ikke så mye sånt jeg. Spiser heller en appelsin.

Når jeg snakker om bra for hjernen. Så mener jeg det å holde hjernen i form og redusere risikoen for demens. Jeg er bekymret for meg selv. Hørseltap er en risikofaktor for denne fæle sykdommen. De er ikke enig med seg selv om hva som er grunnen. Det kan være sosial isolasjon. Hjernen får ferre impulser. Eller så er det at vi må bruke så mye ressurser på å høre at det går utover andre områder i hjernen. Dette er ganske nytt, men ikke akkurat veldig hyggelig…

Og den store hobbien TV titting er skikkelig killer for hjernen…Nei. Les en bok eller strikk eller gå en tur. Trening er også bra saker. Bra for kropp. Bra for hjernen.

Dette hadde jeg til middag i dag. Ligger i frysedisken på Kiwi. 12 biter med sprø fisk. Jeg hadde nok til 2 middager. Varmer opp i stekeovnen på 220 grader i 15 minutter. Det er to forskjellige typer. Jeg har bare smakt denne. Suuuuuupergod. Kosta rundt kr 40. Ikke sponset asså…men rett og slett en anbefaling fra meg. Jeg hadde fersk pasta til. Kan bruke ris eller potet eller hva du måtte ønske deg.

Da ble det litt blogg her i dag også…Nå skal jeg kose meg med fyr i ovnen og litt druer og litt te.. var en tur hos mamma i dag også. Handlet litt for henne. Så tida går. Men har gått tur jeg…så da kan jeg slappe av litt her 😀 uten tv…hehe…Skal se litt nyheter kl. 1900.

#hjerne #grønnsaker #høredårlig #nedsatthørsel

14 kommentarer
    1. ja det er bra å spise frukt og grønnsaker og frukt er bedre en kjøpe juice :=)her i heimen spiser vi veldig masse grønnsaker og frukt,i dag ble det kålrot og eple som frukt :=)
      Jeg har ikke sett dette innlegget på forsiden,men kan jo være att det dukker opp etterhvert

    2. Nei kom aldri på forsiden dette. Måtte lage et hjelpeinnkegg. Deilig med grønnsaker og kålrot er veldig godt.. Spiser mye gulerøtter jeg.. Det liker jeg best.. Liker mye forskjellig.. Og tomater elsker jeg.

    3. Jeg har spist litt bær i dag, og litt sjokolade uten sukker, melk eller gluten 😀 Og glutenfritt brød. Hjelper for magen 🙂 Og kylling til middag, med mos 🙂 Deilig 🙂

    4. Frukt og grønt er bra, men jeg er litt dårlig på å få i meg nok. Enda jeg gikk på kurs for å lære alt sånt 🙂
      Veien til kjøleskapet er lang. Veien til alle skap på kjøkkenet er lang nå for tiden. Men jeg gjør mitt beste 🙂
      Appelsiner er jeg veldig glad i nå om dagen. De er knallgode nå for tiden. Ellers blir det også spist annen frukt og gulerøtter når jeg kommer på det. Rå altså 🙂
      Den der fiskepakken så god ut. Og den er nøkkelhullmerket også. Jeg følger veldig gjerne nøkkelhullet. Men er sjelden på Kiwi. Må et stykke avgårde da. Men om jeg kommer på det, skal jeg jammen innom og kikke 🙂

      Jeg titter gjerne på TV samtidig som jeg strikker. Det må vel være ok vel? 😉 Men faktisk ser jeg sjelden på TV, det blir periodisk. Er mest glad i å lese 🙂

      Du er flink og hjelper din mamma. Det setter hun nok veldig pris på ♥

      Klem

      1. Appelsiner er godt nå ja… Saftige og søte.. Passe på å spise masse av dem nå før dem blir tørre.. Strikke og tv er kanskje innafor da gjør man jo noe.. Sitter ikke passiv og sløver… Ikke lett dette… Men som sagt tv gir meg lite…men er kanskje noen program som er mat for hjernen… Sjakk og sånn…
        Ønsker deg en topp kveld da… Klemmer 💞

    5. Her var du ja!!!! Frukt er sundt det. Her går det noen kilo av frukt og grønt i uka. Hadde ikke hørt det at man kunne utvikle alsheimer om man hadde dårlig hørsel? Men jeg hørte noe annet her om dagen. Om man er redd for demens, så burde man sette seg ned å lære et nytt språk. Det trigger visst hjernen så fint. Jeg fleiper med at jeg må begynne å lære russisk eller kinesisk kanskje! Da ville vel hjernen få trim tenker jeg.

    6. Frukt er kjempegodt, og her hos oss spiser vi frukt. Jeg lager smoothie med bær og frukt hver dag, og det er viktige næringsstoffer å få i seg.

      Det er viktig å spise frukt og grønnsaker hver dag 🙂

      Ønsker deg en kjempefin onsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    7. Her er vi flinke med frukt i perioder. Men grønnsaker derimot går det mye av.
      Laget smoothi her en kveld da. Med blåbær og ananas . Smoothi er veldig godt. Må huske på å fylle fryseren med mer bær til det 🙂

      1. Ikke sant… Lettere å spise hvis man har det i hus… Er jo så godt… Dere er flinke med grønnsaker også… Lager mye godt 💞🌻klem herfra…

    8. Jeg tåler ikke så mye av det der fruktgreiene lenger. Fishy nuggets kjøpte jeg ( jada, de var gode da, men…!)og gikk rett i baret, for jeg fikk kjempeproblemer med fordøyelsen. Først da sjekket jeg innholdslisten. Crispen utenpå inneholder kikertmel..det var jo noe jeg helst ikke skulle ha. Får heller lage egne fishy nuggets neste gang. Jeg har IBS og må si at det er no dritt. 🙂 Men kiloene går jo av mens jeg prøver venne meg til nytt kosthold og mat jeg ikke kan fordra. Tomater, f.eks. Det er ja-mat, og jeg misliker dem intenst. Men noe frukt og grønt må jeg jo ha..hehe. Ble lykkelig da jeg så at aspargesbønner er ok.

      Kryssord er forresten super hjernetrim også.

      1. Tusen takk… Må prøve å finne ting man liker og tåler godt… Ikke alltid lett..
        Kryssord er kjent… Man holder ord ved like… Så får gripe tak i det… 🌻Ønsker deg en fin dag…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg