Lykken er: et toa eller to (5)

 

God morgen det er søndag! Har ordnet og brettet og strøket tøy for mamma. Også sydd i en genser som hadde raknet litt – en genser jeg vet hun er veldig glad i! Tok med 2 digre poser med skittentøy hjem fra henne på fredag og vasket det her i helgen! 3 maskiner. Hun har jo ikke noe system på sine klær. Meste blir liggende her og der ..Og noen ganger må bare ta et grep og samle det sammen! Tar jo alltid med skittentøy ellers også! Men her var mange bukser, gensere, topper, og undertøy. Hun må ha hjelp stakkars, er man dement så tenker man ikke: “Kanskje jeg skulle samle sammen litt tøy og sette på en maskin.” Demente har ikke tiltak! 

 

Men du jeg driver jo med dette prosjektet mitt og finne LYKKEN på en helt vanlig hverdag! I dag velger jeg rett og slett toalettet. For meg så er det pur lykke – tar aldri det for en selvfølge. Mamma og pappa og oss 4 barna bodde på en gård langt ute på landet hos bestefar. Jeg bodde der fra jeg var født til jeg fylte 16. Da hadde mamma og pappa bygd hus og vi flyttet! Der på landet var det ikke innlagt vann og heller ikke do inne. Vi hadde utedo. Vi hentet vann i en brønn utenfor til drikkevann! Etterhvert så ble det lagt vannledninger ned til oss også, men ikke kloakk! Så jeg vet alt om det å gå på utedo sommer som vinter i all slags vær! 20 kuldegrader ute og du må løpe ned i mørket tidlig på morgenen – gjør jo noe med et menneske! Eller at man våkner midt på natta og må på do. Veldig mørkt og veldig skummelt! Gatelys hadde vi ikke. Var kanskje et utelys på husveggen, men ikke på doen. Der var det lommelykt som gjaldt! Utedo og lommelykt!

 

Jeg kunne skrevet opp og ned om dette, men hver eneste dag så setter jeg stor pris på at jeg har et toalett som er inne i varmen og med vann. Har ikke bare et toalett, har til og med 2 stykk her i huset! Helt klart veldig stor LYKKE for meg dette! Dobbel lykke til og med! Bildet er fra dolokket på toa nr. 1! Lykke nr. 4 finner du her: Lykken er: noe fargerikt å se på (4) 

 

 

Lykken er: 

12 kommentarer
    1. Jeg er ofte lykkelig når jeg sitter inne på mitt rosa gjestetoalett.
      Ingen av mine besteforeldre hadde inne-do. De ble borte på 80-tallet en gang Mye vi tar for gitt i dag.

      1. Viktig å tenke på det ikke er noen selvfølge å ha det slik vi har det nå! Sette litt mer pris på hverdagen og hva vi har rundt oss!

    2. ja dette er noen vi tar som en selfølge i dag ,men mange mennesker lever uten toalett ,så det er rein lykke ja .Vi har bare en bøttedo i kjelleren på hytta og ikke vann så jeg hvet jo litt om det jeg også

    3. Jeg har faktisk vokst opp med utedo jeg også. Er jo en del eldre enn deg. Men som du sier var det ikke bare, bare midt på natta.
      I natt har det snødd igjen her. Og overskyet idag. God søndag til deg.

      1. Ja, var ikke gøy å fly ut i mørket nei…ekle greier og jeg var redd mange ganger! Da jeg var liten var jeg skikkelig mørkeredd! Fin kveld videre da!

    4. Jeg var 10 år da vi flyttet til byen og fikk innedo.
      Der vi bodde før det og der vi idag har hytte har vi fremdeles utedo.
      I de månedene vi bruker hytta er det helt ok å ha utedo, men jeg har enda noen mareritt om doturer fra før vi flyttet hit.
      Selvfølgelig er det en lykke å ha innedo.

      1. Ikke sant. Det er en stor lykke å ha toalett med vann inne. Tryggere. Husker en gang da jeg var liten og det banket på døra der i mørten. Å herregud så redd jeg var. Fant aldri ut hvem det var! Låsen var bare en krok innvendig og en krok utvendig! Ekkelt ….

    5. Vi har bare ett do hos oss, og selv vokste jeg opp med ett do i huset hvor jeg vokste opp. Det gikk fint det også 🙂

      På sommerhytta vår hadde vi utedo og på vinterhytta vi leide hadde vi utedo. Slik var det bare.

      Lykken er jo å innedo selvsagt 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg