klutestrikk

 

God mandag, det er høst! Og med høsten er det klutestrikk hos Solliv. Kjekt å fylle opp lageret til seg selv og familie! Og fine gaver å ha på lur! Kluter kan brukes til det meste, jeg har diverse kluter som jeg bruker på badet til dusjen. Jeg har andre kluter jeg har på kjøkkenet og jeg har bilkluter, som ligger i bilen som jeg tørker over vinduene med før jeg kjører! Kan være fuktige og tåkete vinduer på denne tiden! De klutene det er bilde av her er strikket i garnet Petunia, ikke billig garn – men et godt garn! Koster rundt en femtilapp for et nøste. Et nøste rekker til en klut! 

 

Jeg har veldig mange strikkebøker og flere bøker med kluteoppskrifter. Synes det er gøy å lage kluter etter mønster. Denne kluten heter Favoritten og oppskrift fant jeg i Bittas Strikkeplanlegger! Likte mønsteret godt og det er jo et enkelt mønster å følge, slik at man kan strikke foran TV, på bussen eller i en pause man har! Man bør altså ikke sitte i dyp konsentrasjon for å få det til! 

 

Kluter er også fine julegaver, et par kluter som går ton i ton + et stykke med olivensåpe! Helt perfekt spør du meg…Jeg har fortsatt kluter som jeg strikket for 10 – 12 år siden og de er like fine. Så her vil jeg tro man sparer miljøet…Ikke sånn bruk og kast system dette! 

 

 

En klut er ferdig og nå holder jeg på med den lyse! 

 

 

Bitta sine oppskrifter er supre, her lærer man faktisk å strikke på en måte. Man lærer flettestrikk, falske fletter og mange fine mønster man kan bruke i diverse andre plagg! 

 

Supre gaver til seg selv og andre 

18 kommentarer
    1. Jeg har ikke strikket noen kluter så langt, men har oppskrifter på det så det er egentlig ikke noen unnskyldning. Det er som du sier fint å gi bort i gave, og til å ha hjemme. Likte mønsteret på de du lager nå 😊 Ønsker deg en fin mandag, klem 🤗

      1. Denne mønsteret var så kult. Likte det då godt. Skal lage mange av dette mønsteret og også dette garnet.
        Det var nydelig å strikke med.
        Du får sette i gang så har du plutselig masse gaver til jul. Litt såpestykker, olivenolje, duftlys etc…
        i gaver så blir det supert..Bare kluter er litt kjedelig å gi bort synes jeg, men med kombinasjon så er det topp!
        Jeg strikker og legger vekk og så når jeg er i butikker frem til jul nå så drar jeg med meg ting som passer til å
        pakke sammen med klutene. Flotte gaver. Skal også lage litt luer og litt skjerf. Liker sånn strikk! God klem..

    2. Kor fine kluter — her har det gått litt i rykk og napp med den klut strikkinga. Så det spørs om eg skal finne fram noe tråd og strikke litt julegaver .
      Har mange fine Bitta klut mønster, viste du at ho har ei fine FB side ? Og så er det noen fine klutmønster hos knitting inna …

      Ha ein fine dag – smil fra Ho monika

      1. Hei hei Monica..Tusen takk, skal sjekke Knitting inna som du skiver her. Takk.
        Ja Bitta har også en veldig flott FB side og deler også flere gratis-oppskrifter der..
        Hun er dyktig og gjort at jeg har fått lyst til å strikke igjen..Eter åresvis uten strikketøy i henda.
        Du får lage noe fint, gøy med kluter og når man pakker ting sammen så blir det en fin gave synes jeg da.
        Fin kveld fra meg Solveig.

      1. Takk takk, ja du kan bruke bomullsgarn, til pinner 2,5 – 3 – 3,5 ettersom hvor tykk kluten skal være.
        Dette er Putina fra Rauma Garn.
        Kos deg med kvelden, håper alt er bra. Klem.

      1. Tusen takk snille deg, Vera ble gira på kluter hun nå..
        Så de dukker vel snart opp på bloggen hennes vil jeg tro..Så artig! 🙂

    3. Det er den boka jeg har strikka kluter fra også…. fikk den jo i fjor høst! Så denne kluten har det blitt noen av! Jeg ga bort endel til jul i fjor – og har sjøl både i huset og i bobilen! De holder seg kjempegodt, og jeg syns de er sååå bra! Koselig å gi bort! Nå har jeg dilla på hekling, så foreløpig holder jeg meg til det… så får jeg se litt utover! Klem <3

      1. Kos deg masse med hekling, gøy det og du lager jo masse kost.
        Jeg hekler også – pledd som blir større og større…Godt er det for nå er det kaldt.
        Kluter er topp og den boka er så fin..Kjekke gaver! Og herlig at du har hjemmestrikkede kluter i bobilen
        <3
        Moro å dille litt sjøl..ha en flott heklekveld, klem..

      1. Takk takk, dette er flotte gaver og så praktisk å ha på lur til gaver!
        Koselig å ha noe å gi bort synes jeg. Kluter får man aldri nok av.
        Og man kan vaske dem om og om igjen..Suverent.

      1. Tusen takk – veldig veldig koselig å høre at klutestrikk ble satt pris på. Det varmer et strikkehjerte vettu.
        Fint med ting som er hjemmelagd og nyttig til bruk både på bord og panner..
        Ha en fin kveld…<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg