kjøpe kjøpe kjøpe

 

God kveld. 

Da jeg ikke har bilde av en sparegris ble det en annen “gris” – neida. Jeg griser ikke, ganske miljøvennlig av meg. Kjøper lite nytt, kjøper litt brukt og/eller sliter på det jeg har. 

Satt og så på nyhetene i går. Det handlet om unge mennesker og deres forhold til klær. I hvertfall forbruk. Denne jenta som ble intervjuet. Brukte sine klær 1 eller 2 ganger før de forsvant ut av klesskapet igjen. Bunke på bunke. Skapet var fullt av klær med prislapper. Handlet og handlet på impuls. Jeg satt helt sjokkert og så på dette. Hun ga bort klær da, gikk ikke rett i søpla. Og hun brukte sine egne penger. Ikke penger hun fikk av mamma eller pappa. Men likevel – det gjorde vondt langt inn i sjelen å se på dette. Hva er det som skjer. Hva er det for et samfunn vi lever i. Jeg visste det var ille, men ikke så ILLE. Jeg ble satt ut og får det ikke ut av hodet rett og slett. Jeg har vondt langt inni meg enda…

 

Jeg tenker hva har vi voksne gjort galt. Glemte vi å fortelle våre barn om det å spare pengene sine. Eller har vi rett og slet for mye penger nå!

 

At all INFORMASJON forsvinner/BLIR BORTE om det å spare til bolig. Renter. Sparekonto. Dårlige tider. Rentersrenter. Økonomi. Kjøpe seg til lykke. Kjøpe seg venner med finere klær. 

 

Vet dere, jeg liker ikke dette. Nå snakker jeg ikke om godt voksne mennesker som er ferdig med sine lån. Har penger i banken. Men rett og slett unge mennesker og deres forhold til penger og privatøkonomi. Faget ØKONOMI burde vært obligatorisk i 8. og 9. og 10. klasse.

 

PENGER

SPARE

ØKONOMI

 

 

 

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Det høres ganske vilt ut det du beskriver med den kleshandelen. Jeg må nok innrømme at jeg har nok klær og vel så det. Jeg bruker nok også en del penger på “Ufornuftige” ting, men hjelpe og trøste! De faste forpliktelsene må gå først. Det blir fort et sjokk å skulle stå på egen ben hvis en kun er vant til å bruke penger på moteklær,

    2. jeg såg det på tv jeg også,tror mange unge får pengene litt for lett opp i hendene,men eksemplet vi så på tv var nok verre enn jeg hadde forestilt meg ja,mange unge vil få probleme r en vakker dag det tror jeg

    3. Jeg bruker klærne mine så mange ganger jeg vil, og det er absolutt mye mer enn 2-3 ganger. Bryr meg “midt bak” om folk har sett meg 200 ganger med samme plagget. Skoene sliter jeg ut.
      Jaja, forbruket gjør at vi er dødsdømte..inkludert sløserne. Det er sannsynligvis best for jordkloden. Dessverre ryker dyrene også.

      1. Ikke sant, folk må prate bak ryggen min. Det blåser jeg. Her brukes klær til de er slitt! Så blir det koseklær, filler etc…Sko slites ut ja. Tenk å gå 1 dag med et antrekk så kan du ikke bruke det mer! Hvor syk er verden lissom. Å skal jeg si deg noe. Folk husker ikke hva du hadde på deg i går uansett.

    4. Leste samme historien, og reagerte på nøyaktig samme vis som deg.
      Greit nok at hun bruker egne penger, men alvorlig talt.. Her er det jo noe som skurrer så til de grader! Foreldrene har åpenbart ikke lykkes med å lære avkommet et fnugg om pengers verdi, og burde om ikke annet grepet dette siste lille halmstrå for mulig å iallefall bote ørlite grann på skaden; Å få henne til å måtte betale for seg hjemme! Hun jobber, men kan bruke alt på seg selv, i motsetning til hvordan det foregår i virkelighetens verden.. Helt krise! – Rett & slett.. 😮

      1. Avkommet her trenger 100 prosent lære om å det å spare penger! Det skurrer veldig her og det er sikkert ikke enkelttilfelle – hele miljøet hvor de vanker har kanskje et problem. Foreldrene har sovet lenger enn langt!

    5. Jeg så også dette innlegget både på TV og nett. Kjente jeg ble frustrert og lei meg over at noen kan tenke sånn i det hele tatt.
      “Når noen har sett meg i de klærne 2-3 ganger, så kan de ikke brukes mer.”
      Hjelpes meg! Da kan ikke jeg vise meg ute mer, for jeg bruker de samme klærne i årevis. 🙂
      Får til og med skryt av gamle klær, for det synes jo ikke at de er så gamle når man kjøper noe som ikke skriker moteklær.
      Nei, her må noe læres og det fort. Skjønner ikke at hun ville stå fram med det heller.
      Godt hun hadde begynt å tenke litt da. 🙄

      1. Det skjønte ikke jeg heller. At hun ville stå frem i media. Forferdelig. Jeg har klær i flere 10 år jeg. Kunne ikke bry meg meg mindre. Men klart noe er jo feilkjøp hos meg også. Men bruker ikke 1 antrekk en dag og så aldri mer. 1000 kr dagen lissom.

    6. Det er ille ja..og særlig med unge som prioriterer det før sparing 🙂 Jeg har jo selv mer enn jeg trenger..men både jeg og mannen er “flinke” med penger…og er ferdige med lån og slikt.. Men bruker sunn fornuft og bruker gjerne klær i flere år 🙂 Hadde nok vært lurt med litt mer fokus på dette i skolen ja :)) Klem <3

      1. Ja, dette var ille. Som sagt – fryktelig vondt å se. Er det slikt samfunn vi vil at barna våre skal vokse opp i. Tragisk! Takk for at du leste.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg