Kaffetanker

 

God formiddag…

 

Noen ganger eller ofte er det tanker om alt mulig! 

 

Små poser med “potetmel”, selvsentrert prinsesse, matkøer, strømpriser og det å leve livet! ❤️

 

 

Matkøene vokser og vokser og folk som bor alene eller barnefamilier sliter mest i disse tider! Det er tøft for for alle de som har en måneds-sum i familien på 25.000 og nedover..Det er ingen dans på roser…Egentlig! Man må tenke økonomi igjen og igjen og google tips og være kreativ..Hva skal man kutte ut denne måneden for å få det til å gå rundt! Og man vil jo gjerne også være sosial og komme seg ut blant folk! Jeg spiser ute en gang i blant, det går av mine sparepenger og buffer. Hadde jeg ikke hatt det så hadde jeg holdt meg hjemme! Jeg har alltid spart penger, sikkert blitt sett på som litt snål og rar..Men jeg følger aldri pippen til andre mennesker jeg følger min! 

 

Min måte er å bruke beina, det å gå og gå..Man sparer drivstoff og bruk av bil + minimalt med bompenger og parkering! Det blir det flere tusen kroner av i måneden. For tiden har jeg stabilisert meg på 350.- kr. pr. måned. Være forsiktig med varmt vann, dusje kortere, varme ekstra vann over potetkjelen, slik at man har varmt vann til oppvasken etter middagen! Vaske klær sjelden, lufte klær går helt greit. Jeg vasker jo litt for mamma da, men de kan ikke luftes! Jeg klemmer ut rester i tannkremtuben og klipper opp. Samme med hudkremer, ser jeg pakker med gratisprøver, rasker jeg det med meg. Dorullen klemmes flat, slik at ikke unødvendig papir ruller ut…Et bra tips..

 

Bruke minst mulig strøm til oppvarming, tykke jumpere har jeg mange av. Handler på Holdbart et par ganger hver måned, mat som går ut på dato eller nesten + varer som ikke blir solgt i vanlige butikker! Ser jeg. flasker/bokser på turer i byen eller på veien plukker jeg det opp panter! Ei krone her og der vet dere.Tidligere strikket jeg kluter og solgte på messer og blant venner og kolleger..Dett var gode inntekter i tiden da jeg ble skilt..Men som sagt det er mange år siden..Men det hjalp meg til å ha mat på bordet den gangen..Men jeg sier som før, man bør alltid spare penger! Om det er til en reise, eller til ekstra utgifter, eller noe man ønsker seg. Bruker man opp alt man eier hver eneste måned, vil man aldri komme ovenpå når det gjelder økonomi.. 🥰 

 

Trist å lese om vår prinsesse, hun gir seg ikke og vil ha både pose og sekk! Spiller på Aris selvmord, og føler seg alltid krenket..Hun må ofre hele tiden stakkars…og går alltid god for denne blikkdåseen til 2000.-..Og skjønner ikke selv at hun blir et medie offer…Noen ganger vil det være lurt å snu speilet..Se seg selv slik andre ser deg!!! 

 

Den lille posen med pulver er på alles lepper…Det er en trist/rar/merkelig sak…Men om man kommer til bunnen i denne saken noen gang aner jeg ikke..Når jeg tenker dop, så tenker jeg skjebner og menneskeliv som har gått tapt i denne syke industrien..i hele prosessen….Så mange liv, så mange ressurser! Jeg har sagt det før og sier det igjen…mitt dop er en tur i skog og mark og ved sjøen..Det gjør meg LYKKELIG ❤️

 

 

Men jeg sitter alltid igjen om hvem som kom først, høna eller egget!

 

Tips om økonomi tas gjerne i mot!!! 

 

26 kommentarer
    1. Jeg tror du har ramset opp alle de bra sparetipsene jeg kommer på 🙂 Du er flink med økonomien din 🥰👍Det har jeg også alltid vært. Men i det siste ekteskapet mitt ble alt kjørt i grøfta. Jeg kommer til å slite med den tabben i årevis fremover 🥺
      Ønsker deg en fin fredag…klem.

      1. Tusen takk, ja du er flink.
        Trist med det ekteskapet ditt, mange gifter seg og blir rikere..Men jeg har skjønt at det ikke skjedde her…
        God klem og fin fredag.

    2. Når eg lager grytemiddager som f.eks plukkfisk, ertersuppe (fra bunn) chiligryte etc så lager eg store gryter. Fryser i bokser og har stortsett alltid gode middager på lur 🙂 Kjøper eg brød fryser eg 4 og 4 skiver i hver poser. Lenge siden me kastet noe brød 🙂 Daffe og myke tomater fryser eg også, lager tomatsauser ved behov – Kgpris på tomat er jo ekstremt syns eg, i allefall noen plasser. Heldigvis starter snaaart bonden her borte med årets tomatsesong 🙂 Kjøttdeig? Stort sett alltid på tilbud. Noen ganger fra slakter hvor eg ta fordeler i poser som passer vårt forbruk og fryser dette. Tilbud på kyllingvinger? Lager porsjonsposer med det også – Rett i fryseren. Pålegg i 50% boksen? Rett i fryseren 🙂 Det er mye man kan spare penger på som man ikkje kommer på, man må være litt kreativ 🙂 Dusj? Den er fortsatt god og varm, det unner eg meg 🙂

      Vibbedille 🙂

      1. Tusen takk for mange flotte tips. Det er utrolig mye å spare på mat og lage mat fra bunnen av og bruke
        fryseren lurt. Og det blir jo masse sunn mat også. Ferdigretter er masse sukker og salt, ikke bra med bare det. Alt med tomater sundt og godt og tomatsaus laget selv er det aller beste.
        Brød legge man i fryseren ja og tar opp etter behov. Viktig å kose seg med maten og måltidet og gjøre det til god, billig og sunn mat.
        Slik som du beskriver her.

    3. Du er flink med økonomi. Jeg tror mitt beste sparetips er å se muligheter. Fryseren er en skattekiste. Tilbudsvsrer og rester puttes i fryseren slik flere sier. Likeså bær og sopp. Lag mat fra bunnen i stedet for ferdigretter.
      Kjøp brukt men vær kresen. Ingen ønsker ar hjemmet skal se ut som et loppemarked. Hvis man finner sin stil og sine “fargekoder” og holder seg strengt til det får man en helhetlig stil ofte til en rimelig pris.
      Prinsessa og pulver-prinsessa. Det handler vel om noe av det samme. Behov for å bli sett.

      1. Tusen takk for supre tips her ja, man finner det meste brukt. Noen ganger må man lete litt og være litt
        kresen. Enig, man kan ikke dra med alt som er billig og brukt. Fargekoder er fint, jeg ser alltid
        et glass i alle varianter.Boller, skåler, drikkeglass etc.. I forskjellige farger. Og nå ser jeg etter lamper.
        De er redde for å bli glemt ja, bli sett er viktig!

    4. Du er så flink at jeg kan ikke gi deg råd! Mye rart i media om dagen og mer blir det vel. Jammen godt man kan skru av i mellom og tenke på noe annet, som at gåturer er gratis og at det “renser” tankene litt. Klemsiklem. 🙂

      1. Privatøkonomi er et gøy studium syns jeg. Kan bli litt hekta der.. Jeg setter opp budsjett for hver måned, med punkter som faste rekninger, mat, sparing. Sparing må komme før forbruk, ellers blir det lite sparing. Er det noe ekstra man trenger, så må det prioriteres. Ergo mindre sparing den måneden. Men alltid sparing. Og alltid litt kos, som går under kategorien livsglede og boost. Dropper middag noen dager, og lager noe enklere. Pant legges vekk til sparing. Bruker biblioteket flittig. Og som du er så flink til; naturen. 😃 Små gleder trenger ikke koste mye. Og det er de vi lever på.
        Klem til deg, Solveig.

        1. Tusen takk for hyggelig og fin kommentar. Ja, er det ikke gøy. Man blir hekta og det går litt sport i det.
          Lar man alt flyte så blir det ikk noe igjen til hygge. Man må spare og senke forbruket sitt en del. Og kjøpe ting
          som roper på deg..Mat, bøker etc. er det mye å spare på. Tenke annerledes. Turer er topp, man blir glad innvendig.
          Fin lørdag, klem herfra 💜

    5. ja penger må en ha på bok ,sparer jeg også :=) når en lager middag går det greit å koke poteter for 2 dager i slengen ,det samme med egg :=) det er rart hvor lite en egentlig trenger ,det ser jo jeg hver gang vi reiser på bobiltur ,der bruker vi minimalt i 3 uker og har ingen problemer med det .
      Mitt beste tips er å dusje kort ,vaskeklut er fint å bruke og spise opp maten en kjøper ,det er ingen økonomi i å kaste den

      1. Veldig bra tips dette her, klær går det lita av her. Ull renser seg selv..
        Så blir det man har inntil kroppen. Men blir ikke mengder i løpet av en uke.
        Spare burde aller lært via skole, slik som alle andre fag.

    6. Deilig å kose seg med kake og kaffe 🙂 Mye styr i media om dagen.. gjør meg mine tanker, men lar meg sjelden “hause opp “.. Du er god på økonomi, jeg sparer ikke så mye lenger ..har en god buffer i banken.. men jeg sløser heller aldri , både mannen og jeg liker et litt “enkelt”liv.. så har ikke behov for så mye luksus, men vi vi snur heller ikke på krona lenger.. slik vi måtte da vi etablerte oss.. Turer ute er det beste “dopet”.. eller et kafèbesøk.. God helg <3

      1. Kaffe ute og turer – enig. Det er topp og herlig ting å gjøre, man blir glad.
        Dere har gode vaner og sunne, det ser jeg på bloggen din. En god buffer er et must i dag. Bare på
        1 1/2 år er det veldig forandring blant økonomien blant folk. Flere og flere sliter.
        Jeg sparer i min stil og koser meg ute, men har alltid kontroll på økonomien..Jeg liker leve enkelt her
        hjemme og kose meg ute når jeg har mulighet for det. Men trenger ikke være det dyreste på
        menyen, en pizza/salat smaker alltid og det koster å lage mat hjemme også..God klem…God helg! 🥰

    7. Her er det mye tips hvordan man kan spare. Jeg prøver også spareblues..Ingen brus eller saft i huset. Sjelden potetgull eller sjokolade. Kjøpe også mat som er billige:)

    8. Du er flink med økonomien! Jeg sjekker alltid 1/2-prisdisken i butikken, og kjøper sjelden klær til full pris. Vi baker brød, skjærer det opp i skiver og fryser det ned, – tar opp etter behov. Gubben fikser bilen når det er noe galt. Vi dyrker litt forskjellig + at jeg plukker bær i skogen. Greit å spare der man kan og så unne seg litt ekstra iblant. 🙂👍

      1. Tusen takk for mange fine tips…Veldig bra å ta med seg..
        Jeg burde baket mer og jeg burde plukket bær for å ha i fryseren. Det er ting jeg skal prøve å finne glede i.
        Bake er jo gøy, men brød har jeg aldri fått teken på. Men må bare øve..
        Enkelt liv her hjemme, så har man penger til litt andre ting innimellom tenker jeg 🥰
        God helg og fin kveld…

    9. Gode økonomiske tips her.🤗
      En ting er å lage byttemiddager.
      Da kan man lage middag til noen for så å bli bedt på middag tilbake. Da sparer man strøm og penger i tillegg til at det er veldig koselig.🤗
      Delta på gratisarrangementer hvor det serveres mat kan også hjelpe mange som har det trangt økonomisk.
      Ikke minst å vaske fulle vaskemaskiner og oppvaskmaskiner.😅

      1. Herlig så mange fine tips her fra deg. Byttemiddager har jeg aldri hørt om.
        Må væte perfekt for vennepar eller barnefamilier.
        Gratisarrangementer er noe jeg prøver å finne…Men vært lite rundt med det i vinter.
        Kanskje det kommer når det våres igjen 🥰

    10. Fint å utveksle sparetips. Viktig at vi er bevisste på hva pengene går til. Kan man prioritere annerledes en periode? Mye å spare på å sjekker andre banker og forsikringsselskaper også. Ved bytte får man oftest bedre tilbud. Og kan hende er man også dobbeltforsikret på noe? Hva med å leie eller låne ting i stedenfor å kjøpe nytt? Ønsker deg en flott helg og gratulerer med veldig gode plasseringer på bloggen! Du skriver fine innlegg 🙂

      1. Flotte tips dette. Man må rett og slett gå litt i dybden og rote rundt..Og litt her og der, kan gjøre at man går litt mer i pluss.
        Mange tips folk kan ta med seg videre her.
        Tusen takk for veldig hyggelig kommentar 🙂 God kveld til deg 🥰

    11. Økonomi er du god på! Vi tenker mye likt når det gjelder penger, bruk, buffer og lykke! Mye rart som skjer om dagen …….. politikere som gir der det syns mest ute i verden, krenkede personer, rent mel i pose………… og de forbaskadet prisene! Nå er det ikke gøy å være en i en husholdning! God klem til deg <3

      1. Veldig mye rart som skjer…
        Og man må ta grep hele tiden, hvis ikke detter man av lasset..
        Vi tenker nok likt, for vi liker mye av det samme. Det enkle livet, uten for mye dill og dall..
        Stillhet og natur! <3 klemmer kommer susende…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg