Julebaksten er i hus

 

God ettermiddag i snøen...det er rare forhold om dagen! Regn og snø og holke og nå snø igjen..Hele bygda der mamma bodde har vært isolert siden i går natt til langt ut på dagen i dag..Biler kom verken opp eller ned bakker og folk måte bare blir stående i bilkø og sove i bilen – speilglatt! Ut gikk det ikke an å bevege seg..og ikke ble det strødd eller saltet..Det var visst nok andre veier..Til slutt fikk de hjelp av folk som bodde i bygda, som stilte opp. Folk kom ikke på jobb eller hjem fra jobb og barnehagene måtte stenge da de ansatte ikke kom frem! Folk kan ikke huske at det har vært så ille noen gang..!

 

Julen 2022

 

Jeg har bakt krumkaker (to bokser), bilde over her og bildet nedenfor er biscotti….En boks av disse. De kan fylles med sjokolade og mandler og revet appelsin..Ta det man har tenker jeg 🙂 Det er kaker som er veldig gode synes jeg da..Krumkaker steker jeg alltid og har laget slike kaker siden jeg bodde hjemme hos mamma og pappa..Og da jeg flyttet brukte jeg et jern man hadde på komfyren..Etterhvert kjøpte jeg meg et elektrisk jern!

 

 

Har også bakt havreflarn (en boks) og runde småkaker uten bringebær. Disse kakene skulle man bake med hull og uten hull og legge to og to sammen og toppe med bringebær-marmelade. Det kan jeg jo fortsatt gjøre, men tenker de er gode uten jeg – ble to bokser i hvert fall. Kan bli for søtt og mektig også, når det blir doble kaker med bringebær over og i mellom. 

 

18 kommentarer
    1. Ja, det var litt av et vær og det blir vel neppe bedre i morgen. Her sto de på kryss og tvers kan man si. Hjelp så ille. Men bake har jeg også gjort i dag. Krumkakene tok vi forrige uke og de ble gode. Kos deg i kvelden og ta det lekkert om du må ut i morgen. Klem:)

      1. Krumkaker hører med til jula og greit å ha noen slag til.
        Men nå er det mer enn nok altså..Vi er jo ikke så mange her.
        For et vær og føre fra fredag kveld og utover..kjenner jeg blir litt matt av dette og
        alt blir tyngre…
        Klem til deg.

    2. Godt å være ferdig med julebaksten.🤩
      Gode kaker du har bakt.🥰
      Litt julekaker må man ha. Det hører liksom med det.🤗
      Nyt mandags kvelden!🤩

    3. Så flink du har vært. Jeg startet og med sånn jern på komfyren. Nå skal jeg straks i gang med å steike årets strull. Krumkakevarianten jeg er van4 med fra barndommen

      1. Tusen takk, ja ble bra synes jeg og det holder mer enn nok til oss.
        Krumkakene går alltid med, men de andre boksene blir nok ikke tomme.
        Lykke til med strull..

      1. Tusen takk, ja var helt ille. Jeg hadde fri og trengte ikke styre med å dra ut den døra.
        Litt bakst er kjekt, men det er mer enn nok dette…Men da har man litt å by på! 🙂
        Så fornøyd jeg..Krumkaker tar litt tid å steke, så det er kjekt å få gjort.

    4. Hmm – litt av et vær og føre dere har! Får håpe det roer seg! Gode kaker du har bakt også – deilig – da er det bare å kose seg, da! Klem <3

      1. Tusen takk, ja dette er mer enn nok..Vi spiser ikke så mye kaker.
        Men man må jo ha litt i boksene til jul. Krumkaker går alltid med…
        Føret var jo helt ræva altså…aldri sett makan.
        God klem..

      1. Det ordnet seg etter veldig mange timer, trist når folk blir sittende hele natta og neste formiddag i en bil.
        Ikke mat og kommer seg nesten ikke på do heller. Tråkige greier. Slett jobb av kommunen. Den bygda der blir alltid glemt.
        Alltid vært slik. Og fryktelige svingete og bratte bakker. Glad jeg ikke må ut der lenger.
        Baksten ble deilig…

      1. Tusen takk, gode disse.
        Ble et helt forferdelig føre her hos oss. I natt har regnet masse, så får håpe det
        meste har forsvunnet.. 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg