jakten på julestemningen

 

Jeg hengte i stua ei knallrød gardin, men ute var søle og regntungt klin.Så slo jeg på TV en kveld rett før jul, der dalte kun smånisser ned i et skjul. Så åpnet jeg postkassa – ønsket meg brev. Det var kun forretningsstanden som skrev – om knalldyre gaver og glitter og stas. Jeg hev det i søpla, tenk kjøpe slikt fjas. Men dagene går, og jeg blir med på festen. jeg reiser til byen, blir revet med – nesten. Butikkene bugner og folk er som gale. De lemper i vogna alt de kan betale. Folk handler til midnatt hver eneste kveld, – vil kjøpe en gledelig jul til seg selv. 

 

Jeg dreier rundt låsen for verden der ute og sprayer litt plast-snø på nyvaska rute. Jeg baker no´n kaker og steker litt gris, så feirer vi jula på gammeldags vis. Det er jo en nesten slik jul vi vil ha. Vi blir litt for mette – vi er nesten gla´.

 

Fin kveld videre…

 

Tekst: Torunn Bjørnstad Båtvik (Kråkerøy menighetsblad).

Foto: Solliv

12 kommentarer
    1. hi hi ,du kan å få sagt det du,men sånn er det for mange.Selv er jeg nokså rolig anlagt,lar meg ikke drive av reklame ,denne julen blir rolig,kjøper ikke ny julepynt,har allerede mer enn jeg tar frem :=) noen røde duker,lys og en god duft i heimen er det eneste jeg trenger :=) fortsatt mørkt ute her også,ikke regn men det sies vi får snø i løpet av uken,bare det ikke kommer i dag for da skal jeg bortover,fysio ,en liten tur bortom legesenteret for å ta en prøve,skal innom gjennbruk har lyst på likørglass,og trenger ikke flunkanye,finere å finne på gjennbruk :=) og så må jeg ha litt garn,strikker genser til datter nr 2 :=) ha en fin dag da

      1. Ja, her er det rolig og 0 stress. Julepynt har jeg i hauger. Orker ikke dra frem alt. Gjenbruk er jeg veldig glad i. Mye finere ting å få tak i. Kvalitet til en billig penge.

    2. Jeg har begynt forberedelser til 1 advent 🙂 Jeg skal ha damene på besøk i klubben jeg går i, og tenkte pynte litt rødt og få til litt lys. Men jeg stresser ikke – og julen kommer i år som alle år før – uten at jeg har hverken vasket fra loft til kjeller eller bakt og fylt alle kakebokser og slikt. Nei, jul blir det i sakte fart her 😀 klem

    3. Så sant så sant… men jeg tar alt med ro foreløpig i hvert fall. Lager noen gaver og skal minst mulig ut på shoppestresset. Det blir jul uansett . Ønsker meg bare noen rolige juledager med familien jeg😊

    4. Så fine ord. Jeg handlet en haug med mat i dag, og hørte at folk sukket over køen som ble. Men nå er det meste i hus og jeg kan bare kose meg i desember uten digre handlevogner! Herlig følelse. Jeg liker ikke det maset, jeg vil ha tid til ettertanke og hygge. Klemsiklem:)

      1. Her blir det enkelt 🙂 Men mat må han ha…Skal begynne å kjøpe inn litt etterhvert jeg også! Mye styr for folk …får lissom aldri nok mat! Klemmer til deg….

    5. Herlig – helt topp dikt! Det gjelder å begrense styret, og finne fram kosen! Her er det begynt å pyntes litt….. dette er koselig, det! Litt adventsting, og noen få store nisser som har lov til å være våkne hele desember! Skal snart begynne å planlegge julegaver jeg også…. julekort og kalender 2020 er bestilt iallfall…. Fyr i peisen og blogglesing nå! Gode klemmer <3

      1. Tusen takk, vi må rett og slett ta jula tilbake. Kos og hygge og god mat. Julefilmer og besøk. Det kjøpehysteriet må vi legge på hylla….blir uvel av det jeg. Bra du er i gang 🙂 Koselig med skikkelig store nisser da <3 klemmer og kos deg med peis. Litt småkaldt her….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg