islykter i kulda

 

Vakre islykter blir aldri feil. Kan brukes ute eller inne! 

 

 

Jeg brukte bare 2 ting. 1 boks + 1 glass. Du kan lage med bunn eller uten bunn. Skal du lage bunn så må du fryse vann et par centimeter i det største karet først. Før du går til trinn 2. Skal du ikke ha bunn dropper du trinn 1.

 

 

Her må/kan du bruke fantasien din og litt blomster som begynner å bli litt pjusk. Jeg hadde en julestjerne som hadde mistet nesten alle bladene. Den skulle gå i sopen. Jeg var også utendørs og hentet litt tyttebærlyng og furukvister. Danderte det i bunnen og så klippet jeg opp denne julestjerna (røde bladene) og la det rundt i den grønne boksen. Glasset tapet jeg fast slik at det ikke flytter seg. Så er det bare å fylle helt opp med vann. I glasset skal det ikke være vann – her skal du sette lyset! 

 

 

Nå som det så kaldt utendørs, er det bare å la dette fryse til det er helt frossent! Tar noen timer! Du kan også sette det i fryseren. Og så når du skjønner at dette har blitt en hel blokk så skal du ta dette ut av boksen. Sett boksen i litt varmt vann og så snurt du rundt med et fat som du gjør med kakebaksten som skal på fatet. Simsalabim…..Da er det bare til å sette et lys midt i formen. Det glasset i midten skal også ut. Litt varmt vann der også så sliper det lettere. Utrolig vakkert og stilfullt blir det. Lag flere….Og som sagt det er bare fantasien som setter stopp her!

 

Skal du ha den inne så setter du den i et kar for å samle opp vannet etterhvert som det tiner! Kan stå lenge inne. Men finest ute på trappa synes jeg. Er det kaldt så holder lykta seg i flere dager! Inspirasjon fra Hjemmet og Annebe (du får bla litt hos henne så dukker det innlegget opp). Hun elsker tulipaner så bruker nok en del av det tenker jeg. Kos deg! ❤️

 

Lag deg noen flotte islykter fordi du fortjener det!

16 kommentarer
    1. Så lekkert det ble med det røde og granbar ✨ Ikke fått laget enda i år..får håpe kulda blir noen dager til… Tusen takk for link og god helg videre 💗Klem

    2. veldig fine og smart om en ser det fra stua tenker eg :=) desverre er det slik hos meg att vi ikke ser det som blir pyntet utenfor døren ikke forbipaserende heller ,nå har været snudd hos oss ,i dag fikk vi 5+ ute ,no er det 1+ og i morgen er det meldt snø

      1. Koselig å se det en selv lager. Men kan fint stå inne og pynte – setter det i et kar. Men blokka er steinhard så tiner ikke med det første! Været kommer og går! snø vil jeg ikke ha….

    3. Har en form fra Nille som er beregnet på dette. Så nå må jeg finne den fram. Er godt med minus grader her, så det fryser fort.
      Har også brukt slike former som du kjøper karamell pudding i. De blir skikkelig fin.
      Din ble kjempefin med alle blomstene oppi.

    4. Det er fint med islykter man har laget selv. Smart å lage av julestjerner som er på vei ut 🙂
      Koselig!
      Her snør det i dag…. 🙂 God søndag til deg 🙂

    5. Så vakkert. Jeg la en i frysa før helga, men glemte det helt. Det var kanskje like godt, for det kom jo regn og i dag varmet sola litt ute på terrassen. Men den ligger der og venter da. Koselig med islykter. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg