Ikke plukk

Svartelistet

 

Hei igjen, det er mandag og ny uke. Jeg går turer om det er mandag eller søndag. I dag kom jeg over planter jeg ikke hadde sett før. La de ut på Facebook og der fikk jeg svar. Blomsten lignet en Orkide og bladene lignet Mimosa. Hele plantet var ca 2 m høy.

 

 

Jeg som går så mange turer og rundt hele øya her hele tida. Men aldri sett denne før. Fikk beskjed at den heter Kjempespringfrø. En fremmed art – opprinnelig fra Himalaya. En skikkelig plage. Så hvis du ser den så IKKE lurt å ta den med hjem altså…

 

Les om planten her

 

 

 

Da lærte jeg igjen, skinnet kan bedra. Igjen vi faller for det ytre, men kan bli lurt for det “giftige” synes ikke med engang…

 

 

14 kommentarer
    1. Fint fotomotiv..<3 Men litt ekelt med giftige vekster..plukker som regel bar de jeg kjenner..men kan nok ta feil av blomster/planter som ligner hverandre.. Klem <3

      1. Takk, vet ikke om denne er giftig på den måten. Men sprer seg og dreper alle andre naturlige vekster. Ala Lupiner, bare at denne er diger. og sprer tusenvis av frø. Og er ikke naturlig hjemme her hos oss. Men utrolig VAKKER..Sikkert derfor noen har plantet den og så er det gjort…

      1. Vakker som bare det, men dreper alle andre vekster fordi den skygger. Sprer vist 4000 frø på et lite blunk. Så håper grunneier eller kommunen fjerner dette og kjører avfall til forbrenning.

      1. Nydelig. Men bør fjernes. For sprer seg og ødelegger for andre vekster. Så bør klippes og brennes. Og kjøres til forbrenningsanlegg. Kommunen har visst ryddet de bort fra en bekk. Men har de plutselig kommet. Detter et frø ned og vipps er det 3 meter tjukk lang plante. På null komma null.

      1. Takk ja dette er en skummel plante. Tar over alt. Men var utrolig vakker. Så skjønner at folk har plantet den i hagene sine. Lignet rett og slett som jeg skriver en orkide.

    2. hvet du ,den har jeg hatt i hagen min,jeg fikk noen frø med ei granne som hadde fått frø av en annen dame :=)når frøene var modne og en ville plukke vekk frøhuset eksploderte den i hånden på oss,kan du tenke deg,når frøhuset åpner seg så spreger den frø ut og dei havner svært lagt bort,jeg nappet opp nye småplanter overalt,selv midt på plenen i minst 2 år før jeg ble kvitt svineriet :=)

    3. Bra du fikk den bort. Helt grusom plante. Ser jo så vakker ut med den nydelige orkide-blomsten. Men men – det blir et kjempeproblem å kvitte seg med den når den sår seg. Kaster ut mange tusen frø på et blunk. Slik du forteller. Fy av meg…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg