I heimen

 

Fredager har jeg fri som oftest…noen fredager jobber jeg, men det er sjelden..

 

Koser meg her hjemme i dag, skal gå tur og sånn etterpå..Men nå har jeg holdt på her hjemme med å style huset og bake en eplekake etterpå. Eplekake krever lite ressurser, bare epler i hus egentlig. Det andre har man jo i skap og skuffer. Egg, sukker, mel, melk, bakepulver, margarin, kanel…

 

Og jeg har to forskjellige sorter epletrær i hagen, masse frukt altså..og eplene er store 200 – 250 gram veier et eple..Flotte er dem. I fjor var det mark i alle eplene, så måtte bare kaste dem..I år så strutter de virkelig.

 

Nesten for fine til å lage kake av..Men de må brukes..Jeg har lagd eplemos, må lage mer også..Og prøver å spise et eple hver dag..Aldri vært noen eple-spiser, men de her er gode! Eplesorten husker jeg ikke nå..Så får bare bake flere eplekaker tenker jeg, og putte i fryseren…Kjekt å ha når det stormer ute og man har lyst på noe til kaffen! Det er jo litt luksusproblem egentlig…Men som sagt eplekake, er enkelt å få til..

 

Dette  eple her veide 200 gram

 

Røre, epler, kanel og perlesukker

14 kommentarer
    1. Himmel, nå fikk jeg lyst på eplekake! Den ser skikkelig god ut! ❤️ Blir å bake i neste uke, skal feire bursdagen min er planen. Da må man ha kake.
      Ønsker deg en fin fredag og god helg, klem

      1. Takk, enkel å lage…Kan dele oppskriften. Alt opp i visperen og så er røra ferdig.
        Jeg dyttet inn masse epler, virkelig dekket hele kaka med epler.
        Nydelig kake, spiste to biter og resten gikk i fryseren. Kjekt å ha. Mulig jeg lager ny eplekake i morgen.
        Og kanskje gir bort. Moro kake å lage. Klem til deg…
        ❤️ Har du bursdag til uka, ja da må du ha kake..

    2. deilig oog denne såg lekker ut ,ja i år er eplene superfine ,har du et kjølig rom i kjelleren ? da kan du ha eplene i en kasse og legge en avis over ,da står dei seg til jul ,det gjør iallefall dei eg har

      1. Takk, kaka ble god den.. Deilig med eplekake..smaker alltid. Disse eplene går ikke an å lagre..Men jeg skal lage syltede epler.
        Skal få oppskrift av eldste sønn min. Og så skal jeg lage mer eplemos. Og flere eplekaker.
        ..
        Men jeg har et epletre til og tror de eplene kan lagres. Har ikke testet ut før, for de har ikke vært så mange epler.
        Og i fjor var det mark. Så alt av epler ble kastet.

      1. Takk, ja ble deilig..to epletrær og i år blir det en del epler. Så jeg må være kreativ, så skal sylte ned epler også.
        I en lake.
        Og lage mer eplemos og flere kaker.
        Klem…

    3. Jeg er heller ingen eplespiser. Var det som unge tror jeg. Men nå som voksen, synes eple er litt kjedelig. Men eplekake er jo topp da 🙂 Kunne ta fram noe hvis man har lyst på noe 🙂

      1. Kjedelige epler er det mange av, derfor må man lage mye godt ut av disse, som salater, kaker, mos etc.
        Epler er meget sundt og når man er godt voksen så er frukt viktig.
        Denne sorten her er faktisk god å knaske på også 🙂 I dag ble det salat med eple til frokost.

    4. Kaka ser veldig god ut, og deilig med egne epler.. hadde jo det da vi bodde i huset vårt 🙂 Har ikke lagte eplekake enda i høst.. men blir vel snart.. er jo skikkelig godt og hører høsten til.. Klem <3

      1. Takker, deilig med eplekake. Smaker både hjemme og på restaurant synes jeg..
        Luksus med egne epler. Moro å lage noe av dem. Klem..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg