I en grøftekant

 

Jeg tror folket er litt delt, enten liker man lupiner eller så liker man dem ikke! 

 

Jeg liker dem ikke, ville aldri hatt dem i hagen min! For meg er det ugress, men det er et pent ugress..Men det vil spre seg og ødelegge for andre planter i hagen din. Til slutt har du bare lupiner! 

 

Kanskje greit i utmark, men ikke på felt og i små hager! Det er min mening! Ikke la deg friste hvis du ser denne i naturen og ta med frø hjem!!!

 

Jeg fjernet en lupin da jeg overtok huset mitt. Det er ti år siden, og jeg luker fortsatt lupin, forteller Marianne Utengen, gartner i Det norske hageselskap.

Hun regner den fargerike og vakre blomsten, som inntil ganske nylig ble solgt som frø i norske hagesentre, som en av verstingene i norsk natur. Har du lupiner i hagen, må du regne med å ha dem i mange år fremover – selv om du fjerner planter med rota hvert år: Frø fra tidligere år kan overleve i jorda og gi nye planter, i inntil femti år.

– Lupinfrø ble spredd av vegvesenet i stor stil før vi skjønte at det var dumt, sier Utengen

 

 

18 kommentarer
    1. Enig med deg at lupiner er vakre, men så klart at de må kalles ugras. Lagt merke til at det noen steder er mengder med lupiner i grøftekanter og skråninger langs motorveier og riksveier. De er kanskje sådd der? Er jo et pent skue der. Vi hadde lupiner i hagen da jeg var barn, og jeg hadde det også i hagen min. Nå har jeg det ikke, her jeg bor nå, og skal heller ikke ha det😅

      1. Lupiner i sine farger har jo sjarm. Men svartelistet og tar over alt. De ble sådd overalt av vegvesenet så man kan takke dem
        egentlig. Man tenkte ikke..
        Nei, jeg vil overhodet ikke ha dem her. Ser ikke så mange rundt her heller og det er bra.
        Bildene er fra et annet sted enn der jeg bor.

    2. jeg liker lupin men took den vekk fra hagen ,hadde jo en hel hekk men den har ikke kommet tilbake ettter att jeg spadde den opp,grunnen til att jeg tok den var fordi den ikke var bra for humlene

    3. Jeg liker veldig godt lupiner – i veikantene! I min hage skal de ikke være…… da blir det jo “lupin-farm”! Fine bilder – liker så godt de rosa! Klem <3

      1. Tusen takk, ja veikantene går til nød, men de sprer seg raskt.
        Håper de ikke dukker opp her, vil ikke ha de..
        Rosa er lekkert..Flotte farger og skjønner jo at tidligere så var det enkelt å
        gjøre veikanter fine. Gikk raskt. Tenkte ikke konsekvensene..
        Klem til deg.

    4. Jeg har noen lupiner i ei lita stripe mellom noe av plenen og veien, – holder de i sjakk med plenklipperen. Synes de er pene i små mengder. Ellers fikk jeg valurt av ei venninne av meg, som jeg plantet i et bed. Den var veldig vanskelig å bli kvitt, og anbefaler alle å holde seg langt unna den! 🤪

      1. Valurt er vanskelig å bli kvitt. En hage nede i veien her har hele plenen full. Har gravd opp hele hagen og lagt nytt
        gress de rullet ut..Hva fulgte med på lasset..Valurten! Den er skrekkelig.
        Lupiner er jo pene, og lurt å holde de i sjakk ja..
        Så man må tenke litt hva man planter og ikke bare for det er pent 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg