Hvorfor ikke strikke en drakt

 

For mange år siden strikket jeg en drakt i dette garnet i en nydelig havgrønn farge og garnet heter Fidji. Det finnes sikkert ikke lenger, men husker det var blanding av lin og og bomull. Skjørtet til venstre, og genseren til høyre og skjørtet har strikk i livet! 

 

 

Drakta er jo flott, selv om skjørtet kanskje er litt “kjerring”. Men lengden er jo egentlig fin og alt bør jo ikke gå over knærne! 

 

 

Genseren 

 

 

Skjørtet 

 

 

Ekstra vidde på skjørtet! 

 

Så da får jeg bare begynne å bruke det igjen! Finne anledninger og ta den drakta i bruk. Da jeg begynte å strikke så var det veldig populært med strikk, og så kom vi plutselig i en tid da håndarbeid var helt UT og ingen brukte hjemmestrikkede klær! Trist egentlig, men det var en lang periode hvor alle sluttet å strikke og hekle og alle garnbutikker ble nedlagt! Men så plutselig så skulle alle strikke, og den ene butikken med garn etter den andre poppet opp igjen!

 

Og internett gjorde vel også garn mer tilgjengelig for folk vil jeg tro! Det ble igjen gode tider i dette markedet! 

 

Sola skinner her og jeg skal etterhvert ut for å fange den…

22 kommentarer
    1. Det var en fin drakt ♥ Og du…”skjørtet er kanskje litt “kjerring””? Hva er det slags tull? Finnes ikke sånt. Bare å bruke, det er komfortabelt, fint, praktisk, flott farge og garantert kledelig. Så hva er kjerring med det? Nå for tiden brukes all slags klær, kjoler og skjørt. Noe er fotsidt, skal vi kalle det kjerring, fordi det skjuler knærne?
      Jeg synes alt er flott jeg, og at man skal bruke det man vil, uten å få tilnavn av ymse slag 🙂
      Tenk på forkle-kjolene, så kan vi kanskje kalle det litt sånn kjerring, eller bestemor. Men jeg er ganske sikker på at en vakker dag kommer det atter en gang på moten igjen, som alt annet 🙂 Men bruk hva som gjør deg glad og som føles godt. Det er viktigst. Og jeg er sikker på at du er smashing i dette ♥
      Klemmer og gode ønsker for en god dag ♥

      1. Tusen takk for lang og koselig kommentar. Dette settet bør brukes helt klart, for det
        var jo mye jobb å lage dette! Men som du sier, folk bruker alt nå..Det er ikke slik mote som
        tidligere..Nå handler det jo mer om å finne sin egen stil! Jeg må bare bli fortrolig med dette
        og finne riktig sko også! Og kanskje bytte med en overdel som en annen skriver over her, for
        å gjøre plagget enda mer anvendelig. Genseren kan brukes til bukser og skjørtet kan brukes til en
        annet strikket topp eller bluse! Mange muligheter! Fin kveld videre til deg ❤️

    2. Nydelig farge og drakt! Klart du må bruke den. 😀
      Garnbutikkene har igjen forsvunnet der jeg har bodd, og selv har jeg holdt på med hekling helt til fingrene ikke vil så mye lenger. Nå blir det bare småprosjelkter 🙂 God søndag. ☺️❤️

      1. Tusen takk for koselig kommentar, ja – jeg skal bruke den.
        Har luftet den i dag! Så da er jeg i gang! 🙂
        Trist med garnbutikker som blir borte, det er noe eget å gå i slike butikker!
        Kos deg med dine prosjekter du, fin kveld videre..! 🥰

    3. Nydelig, både overdel og skjørt. <3 Ser for meg at det også hadde vært lekkert med en strikket topp med kanskje litt lace mønster på…..i hvitt eller noe, til det lekre skjørtet.( kjærring, du liksom,hørt sånn tull)
      Dette må du bare bruke,kjempelekkert. <3

      1. Tusen takk for veldig hyggelig kommentar..Ja, jeg skal prøve å bo meg litt mer
        inn i dette. Og jeg har også tenkt, en eller annen topp som jeg kan bytte på med..
        I mitt hode er det ikke helt ferdig tenkt, men kan bruke en type bluse vil jeg tro også!
        Det fortjener å bli brukt, for det er mye jobb å lage et slikt sett.
        Fasongen er sikkert grei den, bare litt annerledes enn man ser nå for tiden på strikkeskjørt!
        Men alt er lov i våre dager, bare finne sin egen stil! God fin kveld til deg 🥰

      1. Tusen takk for hyggelig kommentar…Ja, jeg må prøve å bo meg inn i dette settet.
        Er jo mye jobb å strikke til skapet…Trenger å komme frem 🙂

    4. Skikkelig lekkert, så henger meg på her om at jeg gleder meg til å se at du bruker det 😊
      Og kjærring? ..hehe..vel, sjøl om jeg har en periode der jeg brukte veeeldig korte skjørt, har jeg ellers stort sett bestandig foretrukket ankellange, flagrende bohem inspirerte skjørt og kjoler, så da tør jeg ikke tenke på hvor lenge jeg har vært kjærring, hehe 😉

      1. Tusen takk for hyggelig kommentar. Ja, du sier noe! Det er noe med variasjon også. Bruke det man har og sette sammen.
        Nei, trenger ikke være så kort! Men litt uvant lengde og hva er mote egentlig..Det finner man ut selv og
        må like stilen sin..Tror jeg skal flagre rundt i sommer med dette jeg..og Lin er svalt og fint å bruke sommerstid!
        Herlig svar og drakta skal bli brukt 🥰

    5. Det var en flott drakt i nydelig farge.
      Den må vi få se på deg ved en anledning.
      Du er flink med håndarbeid.

      1. Tusen takk, ja – den er virkelig flott og jeg må bare begynne å bruke den igjen.
        Fargen er helt skjønn..
        Morsomt med håndarbeid, bare man tar seg tid til det. Bilde kommer! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg