Hvordan er hagen din?

 

Naturvennlig hage! En slik hage er perfekt! For menneske og insekter. Det perfekte uterom.

 

Ta vare på gamle trær! Heng opp fuglekasser og insektshotell. Spislige planter. Vann til fuglene, sommerfuglene..Mye å tenke på! 

 

Mange tenker nok ikke på dette og valfarter til hagesenter for å kjøpe planter som man ser i blader som tar seg bra ut..Men det er så mye mer enn det. Hva med humlene, husk at de skal trives. De er sårbare. Jeg har to store fagerbusker ved veranda..Der vil jeg tro det er mange hundre humler som surrer rundt og nyter et godt måltid 🐝🦋

 

En hage er ikke bare en hage, litt mindre regi og med mer sjarm og sjel med vekster som er bra for oss og for små kryp..Et mangfold. Det tror jeg er en vakker hage som gleder flere….En slik hage finnes midt i Fredrikstad sentrum – til glede for oss alle. Men vi har alle litt å lære…..Tenker jeg.

 

18 kommentarer
    1. Min hage er litt sånn kaotisk, med både innsektshotell, fuglekasse, og forskjellige planter. Men den er også alt for mye jobb for ei småbarnsmamma, så ting går litt ut av kontroll, det liker naturen, men det er ikke alltid så vakkert desverre…

      1. Du har jo masse fint. Men det er mye jobb og da får det bare gro litt.
        Barna må komme først helt klart. Jeg har jo bedre tid, men jammen er det mye jobb.

      1. Viktig med økosystemet at alle trives i hop..og har det det bra.
        Og at man ikke har blomster som ikke er bra for de små humlene blant annet. Mye å tenke på egentlig.

    2. Her har man plantet blomster oppe i åkeren. Vi har noen rader med potet, og jordbær + knutekål. I hagen har vi to syrintre, plantet blomster i kasser og bed. Hotell til insekter kan vi kjøpe eller lage selv. Bedre med det man lager selv. Vi har en vanndam i hagen, men jeg kan sette ut vann til småfuglene. Fuglekasser har vi en, får nok gubben til å snekre en til. Klemsiklem

      1. Hagen din høres nydelig ut. Så mye fin blanding og vanndam og alt. Her trives nok inntekter og mennesker i hop.
        Jeg har en fuglekasse. Naboen hjalp med tømme den. Var helt full av gamle reir..Så i år var det ingen fugler der.
        For det var ikke noe kost der inne i kassa. Men nå er det bra. Klar for neste år.
        God klem og kveld…

    3. Min hage er nok ganske naturlig – men skulle hatt noen flere busker til humlene! Kanskje henge opp insektshotell også! Koselig med en ikke helt strigla hage, syns jeg! Klem <3

      1. Din hager høres koselig ut da. Kan blir for mye busker også, for det krever mye å holde de i takt.
        For selv om har vært tørke så gror det som bare den. Jeg har jo busker og hekk over hele hagen og rundt hagen.
        Masse jobb. Men tar det som trim 🙂 klemmer.

    4. Frodig og fint ! Har jo ikke hage lenger.. men hender det er litt hummler og veps og noen sommerfugler innom verandakassene her.. Klem og kos deg med sommer <3

    5. Vår hage er i dag nyklipt, og ryddig. Et blomsterbed, men masse blomster på enga utenfor hagen. Og nok for bier og humler å boltre seg på. Vann satt ut til ekorn og fugler, så jeg tror det er ganske greit ☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg