Hverdagslykke

 

Når man har hage og man koker syltetøy…

 

Kan vel ikke bli stort bedre, små gleder er stor lykke…Dette smakte deilig i ettermiddag etter jobben..Sliten etter jobben, sol på veranda og nylaget plommesyltetøy i skapet..Rister et par brødskiver i brødristeren og ja…stort bedre blir det ikke! 

 

Jeg tror ikke jeg hadde blitt lykkeligere av et glass med dyr rosevin..Nei, jeg tror faktisk ikke det. 

 

Ja, det er mye frukt i år og jeg prøver å ta vare på det jeg høster. Nå er det plommene..Koker litt etterhvert som de blir modne. Det er bare koselig å holde på med synes jeg..Koker ikke i store mengder om gangen, for alle plommene er ikke modne på likt..Vært en rar sommer i år, vet dere..Men plommesyltetøy er veldig godt synes jeg, særlig med en skive gulost under. Billig og bra pålegg, tenker det er sunnere enn å spise f.eks kokt skinke..Når man hører om de som har blitt 100 år rundt i landet, så får man jo oppskriften: Syltetøy på brødskiva i alle år! 🥰

 

Masse sopp i skogen her, særlig de som ser ut som en hvetebolle! Men jeg skal ta bilder fra dem i flere vinkler og ikke bare på toppen. For det er vist mye man skal se etter for å finne riktig art. Men uansett deilig med en skautur..Rolig og fredelig og man får nesten et nytt liv hvis man er tung og daff og sliten..Det hjelper med skog og alle luktene og de grønne mose-teppene og sopp og stier og ja det er så masse vakkert der ute.

 

 

12 kommentarer
    1. deilig med plommesylte ja :=) godt å ha litt i skapet om en blir fysen på noe søtt,soppen du viser er rødskrubb ,en god matsopp men den skal varmebehandles i 15 min ,jeg bruker å skjære den i tynne skiver ,steke den på panna med smør salt og pepper til den er sprø og fin ,blir nesten som bacon å rekne da :=)denne er helt trygg så du behøver ikkle være redd for att du spiser en giftig sopp ,når du skjærer denne over mørkner soppen i skjæresnittet og når du steker den blir den mørkegrå,men det er sånn den skal være da hvet du att du har rett sopp også :=)

      1. Den soppen høres god ut. Masse rundt her, jeg skal studere under og ta bilde også.
        Folk leter vel bare etter kantarell, for det er det man kan. Noen kan flere arter da. Jeg kunne mer før.
        Glemt masse.
        Syltetøy er kjekt å ha, man får dekket søtbehovet og trenger ikke gomle på en sjokolade.
        Syltetøyet er deilig..Fått dilla på det merker jeg. Kos deg med kvelden og natta 🙂

    2. Herlig med plommesylte!
      Jeg laget også plommesylte i går 😀 Det er morsomt å lage noe fra egen hage rett og slett 🙂 Lag deg en fin ny dag <3 klems

      1. Takk, ja det er noe eget med det som kommer fra sin egen hage. Lage og benytte seg av disse råvarene. Det gir lykke.
        Nyt dagen 🙂 klemmer .. <3

    3. Det er godt med syltetøy på brødskiva innimellom, men jeg er nok mest glad i litt mer salt pålegg jeg da 😉 Ønsker deg en fortsatt fin fredda, klem 🤗

      1. Tusen takk og fin fredag videre…
        Jeg spiser ikke mye syltetøy jeg heller, men det er noe eget med det man lager selv.
        Så nå skal jeg kose meg med dette utover høsten og vinteren. Man kan også ha syltetøy i kaker og annet bakst.
        Sol og sommer fra hagen <3 Klems…

    4. Sopp er godt men mye farlig så jeg kjøper en sjelden gang sopp på kiwi. Pc-en hjemme er ikke seg selv, enda plunder når jeg skal postlegge kommentar. Ute er det en fin helg i vente så høsten er fin. Så det blir nok en tur i skogen i kveld. Mulig jeg besøker en bekjent som bare sitter der på grunn av smerter i foten. Plunder og utfordringer på mange vis rundt den
      personen. Er på biblioteker og låner en bærbar pc, uvant men ok. Kanskje jeg må investere i nytt dataopplegg hjemme. Trolig mest lurt i lengden. Fine bilder. Ha en fin kveld.

      1. God morgen Helge..Kjedelig når dataen slår seg vrang. Man er jo avhengig med denne, til å betale regninger, se nyheter og lese seg opp her
        og der og være sosial på divers steder.
        ..
        Sånn er jo tiden nå. Nydelig vær her i dag, sola skinner og været ser lovende ut..
        Tusen takk for titten, håper du hadde en god fredag. Med besøk og kanskje tur..Nyt lørdagen! Kos deg!

    5. Fine bilder du har tatt. Plukker ikke sopp, kjøper av og til på butikken. Det er tryggest. Har vært fraværende. Er helt oppslukt av lesing. Det er helg og gubbelille diska opp med biff med tilbehør. Nyter litt rødvin. Kjøpt i Sverige og den var knallgod til biffen.. 😁 Ønsker deg en fin helg. Klem

      1. God morgen…Så bra du koser deg med bøker og finner roen. Det er det beste som finnes..Man kobler av på en god måte.
        Sopp er flott det, men man må kjenne til soppen. Jeg har glemt mye jeg lærte tidligere.
        Men å bli sikker på 2-3 sopp kan jeg hvis jeg vil. God hjelp fra Fruens Vilje, hun er dyktig på det meste.
        Godt med god helgemat, så bare nyt når gubben er ivrig på kjøkkenet eller grill..
        Nyt lørdagen, God klem 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg