Hvalfangstmuseet

 

Blåhvalen er diger altså. 18 meter lang og det vil si = 25 elefanter eller = 150 store okser! 

 

Jeg gikk innom dette museet da jeg var i Sandefjord. Fikk virkelig kjenne på kroppen hvor store disse hvalene er. Bare det å avlive en slik hval som er så massiv er jo et stort spørsmål. Men fangst-redskapene var store og massive de også! Museet inneholdt også mange utstoppede dyr fra antarktis. Hovedattraksjonen var en blåhval-modell i full størrelse, da gikk lyset opp for meg, den egentlige størrelsen på dette pattedyret. 

 

I dag er mange av hvalene fredet..og mange arter er utrydningstruet. Hvalkjøtt kan smake deilig det hvis det er godt tilbredt. Husker jeg fikk grillet hvalkjøtt på stranda i Lofoten en gang, det var nydelig. 

 

 

Museumsbåten “Southern Actor” fikk jeg aldri besøkt dessverre. Hver gang jeg var nede på kaia der så var båten stengt. Den var åpen fra klokka 1100 – 1600. Men på en eller annen måte så var jeg for tidlig eller for sent. Det får bli en annen gang! 

 

 

 

Tok noen bilder da jeg gikk rundt, men var veldig mørkt der inne så var vanskelig å ta bra bilder. Turte ikke bruke blitz, for det er mange ganger strengt forbudt inne i museer. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gikk der en times tid til det stengte kl. 17:00. Da hadde jeg vært der synes jeg og brukte ikke mer tid på dette. Inngangspris var jo kr. 100.-. Helt ok pris, det er jo det man må betale for å komme inn på gallerier eller museum. 

 

En blåhval i taket

12 kommentarer
    1. Hvaler er jo diiiigre! Fint på Hvalfangstmuseet – spennende! Var på Southern Actor for et par år siden – det var også moro! Liker å få med meg noen museer…! Klem <3

      1. Veldig spennende hadde det vært åpent til 1800 så hadde jeg nok vært der lenger.
        Men stengte tidlig og gå der flere dager var ikke noe vits synes jeg.
        Men var nok å se – filmer og lysbilder. Rakk ikke alt. Så drar nok tilbake
        en annen dag igjen… 🙂 klem…

    2. Jeg husker det ble snakk om blåhval en gang mens Datteren var liten. Jeg sålte opp 18 meter for å vise hvor stor den var. Den var større enn hele rekkehuset vi bodde i. Det gjorde inntrykk – både på mor og datter.

    3. Den er bare svær! Var på båten og så spekkhoggere for noen år tilbake. En opplevelse. Synd at museumet er så langt unna! Men kan jo nyte dine flotte bilder og beskrivelse, og da føles det som jeg har vært der. Klem

      1. Tusen takk, museet var fint og jeg fikk en litt sånn aha-opplevelse.
        Så går nok innom der igjen tenker jeg. Når jeg er på de kanter.
        Liker meg i Vestfold. Ønsker deg en fin kveld. Klem..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg