Hva ville du gjort?

 

Hva ville du gjort???

 

Du var ute i skogen og gikk tur, plutselig finner du en femtilapp i skogen!

 

For de fleste er ikke dette en stor sum i dag, jeg har funnet penger og lommebøker og nøkler masse greier tidligere og annonsert på Facebook og avisa og politistasjon etc…alltid funnet eieren.. Men status på en femtilapp er i dag så som så… 50 kroner i dag får man kanskje to brød for (2 kneip) eller 3 liter melk! Hvis man tenker slik er det jo mye og man kan holde seg levende i en dag eller flere! Men selve pengene er ikke store beløpet! 🥰

 

Men finner man en vott i skogen så henger man den opp i tre og håper at vedkommende som mistet votten går turen igjen og finner votten tilbake. Slikt gjør man med luer, votter, skjerf og slike småplagg. Men en femtilapp hadde jeg ikke hengt opp i tre. Jeg hadde heller ikke satt inn annonse i avisa: “femtilapp funnet i Lundeskogen”. Jeg hadde heller ikke skrevet på face: “Hvem savner en femtilapp, funnet der og der…! Jeg hadde bare puttet femtilappen i lomma og gått videre… og jeg kan heller ikke ringe på hos 17.000 mennesker å spørre om de savner en seddel..! ❤️ 

 

Men hva hadde jeg brukt denne femtilappen til? Vel, kanskje satt kr. 50.- inn på en sparekonto..eller kjøpt meg en lottokupong eller 2 Flax..Hadde jeg vært i byen og funnet pengene hadde jeg gått inn på Narvesen og kjøpt meg en pølse m/brød tenker jeg + en liten sjokolade! 

 

Konklusjon på dette innlegget: Jeg har ikke funnet 50.- kroner i skogen..Men for mange år siden så pantet jeg flasker og vant kr. 1000.- på pantelotteriet jeg gikk rett hjem og kjøpte fond for disse pengene! Et helt nytt fond jeg ikke hadde tidligere..Vet dere på den fondskontoen står det nå nærmere 81.000.-..Det er noe jeg tenker på veldig ofte! Hvor utrolig heldig jeg var som vant 1000.- på dette pantelotteriet! Og dette ene fondet som formerte seg slik….

 

Hva ville du gjort hvis du fant kr. 50.- et eller annet sted?

 

Litt økonomi på en mandag!

 

 

24 kommentarer
    1. Jeg hadde nok puttet den femtilappen i lomma 😀
      Og det fondet!!! Wow så bra – og så mye det har “ynglet opp” 😀

      Lurer på fond jeg også… men…. en dag … må snakke med banken ved anledning 😀

      Lag deg en fin mandag 😀

      1. Ikke sant, det er renters renter og mer til..
        Pluss at man også sparte videre på dette fondet! Aldri tok ut noen kroner…
        Det gikk ikke opp fra 1.000 til 81.000 av seg selv…Men det var et smart fond på den tiden, i dag vokser det ikke så mye..Men jeg snakker for mange år tilbake her altså!
        Logg deg inn på nettbanken din og les deg opp litt er mitt råd!
        Ha en super mandag…

    2. Hva jeg ville gjort med en femtilapp?
      Jeg hadde nok puttet den i egen lomme. Men hvis jeg hadde møtt en tigger eller noe liknende hadde nok den fått femtilappen. Jeg hadde tenkt at jeg fant den av en grunn, at jeg skulle gjøre noe bra av den.

      1. Du er snill, jeg hadde nok dessverre ikke hatt den tanken…at den femilappen jeg fant i skogen tar jeg med og gir til en tigger neste gang jeg er i byen! 🙂 Ser igjen at du har masse empati for andre mennesker!

        1. Det trenger ikke være en “tigger”.
          Jeg har sett mennesker som ikke har nok penger i kassa på Kiwi, som står og lurer på om det er fiskekakene, gullrotposen, brødet eller kaffeposen de skal legge tilbake for at pengene skal strekke til. Kassadama står smilende avventende, og folk bakover i køa begynner å bli utålmodige.
          Jeg har fisket frem en seddel, for eksempel en femtilapp, bøyet meg fort ned og latt som om jeg tok den opp fra gulvet og gitt den til kunden foran meg “Du hadde mistet denne på gulvet.”
          Problemet er løst, jeg får et forvirra og takknemlig blikk. Betaler mine varer og raser videre.
          Glad for å kunne gjøre dagen litt bedre for en som trengte det.

          1. Flott og det var rett fra hjertet dette ❤️
            Jeg har faktisk sagt til folk at jeg kan betale det produktet for dem..
            De har blitt glade! Og jeg har blitt glad… Og akkurat der er det et stort pluss med disse selvbetjenings-kassene…da slipper man å bli flau hvis man ikke har nok penger..
            Så lite man kan gjøre for å gjøre andre mennesker glade…alle har det ikke greit…..

    3. Jeg hadde nok gjort det samme som deg.
      Og jammen er du flink med fond og får pengene til å yngle.
      Idag sludder det her. Men hvis det blir en lysning, skal jeg rusle meg en tur i nabolaget.
      Jeg må bare begynne og røre meg igjen.

      1. Takk, gøy med økonomi sier jeg…. <3 liker det.
        Det regner her og jeg har fri og skal gå meg en tur etterhvert… 🙂
        Rydder litt i klesskap og får unna litt som jeg ikke bruker!
        Fin dag til deg, kos deg på turen!

    4. Ja, si det? Jeg har funnet penger jeg vet tilhører andre foran meg på stien, og det har vært koselig å gi de til eieren. Men jeg har funnet mynter som ingen kan si de eier, og de har jeg tatt med meg. Men jeg har ikke vært så klok som deg her. Kanskje jeg må gjøre mer av det? Kloke valg altså. Du er så flink, og jammen er du heldig at fondet ditt vokser så mye. Nyt dagen 🙂

      1. Tusen takk, ja hadde jeg ikke fått disse pengene så hadde jeg ikke turt å satse 1000 kroner..
        Og så fortsatte jeg å mate dette fondet, så vokste det. Og når det vokser så går det fortere og fortere..
        De fleste hadde latt dette gå inn på brukskonto, og da blir det borte..
        Jeg har også mange andre fond, men dette var spesielt 🙂

    5. Jeg hadde garantert stukket den i lomma jeg også.. men hva jeg hadde gjort med den, avhenger av hvilken tid i måneden jeg fant den. Var det ei stund etter trygdeutbetalingsdato, da jeg har penger å leve for – hadde den gått rett i sparebøssa.. hadde det vært i slutten av perioden da jeg som regel er steike blakk siste uka før ny trygd kommer, hadde jeg brukt den til mat.. for jeg klarer å tyne mye ut av en 50-lapp 😉😊

      1. Den skjønner jeg godt altså…man blir flink til tyne mye ut av lite…
        Og lever etter det…
        Vi tenker at en 50-lapp er lite, men som du sier…det kan være redningen! Klemz..

      1. Ja, så flott tanke…fant forresten 2 kroner i et utbrent leirbål i dag…De putta jeg i lomma…
        Ei krone her og ei krone der….
        klem..

    6. Jeg hadde nok puttet 50 lappen i lommeboka, men hadde det vært mer penger hadde valget vært litt annerledes. En 200 lapp er mye, så da ville jeg forhørt meg litt, men ikke så lett slik vi bodde på Flatåsen. Det gikk jo folk til bussen og butikken hver dag, og mange. Ville nok sjekket med de som gikk foran meg, om det var noen som gjorde det, og sagt i fra på butikken e.l
      Jeg har vunnet tre ganger på pantelotteri, 2 x 50 kr og en gang 100 kroner her om dagen.

      Ellers sparer jeg i fond også 😉

      1. Herlig kommentar…her på Kråkerøy bor det for mange mennesker – har
        ikke sjans til å forske på det..med så lite beløp. Men som sagt har funnet
        det meste og funnet eier… Lurt å spare….Man føler seg litt rikere da…Klem..

    7. Den 50 lappen har jeg putta i lomma. Er jeg i byen så går den seddelen til en som sitter på fortauet med en kopp foran seg. Fond har jeg ikke, men en buffer og en sparekonto. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg