Hva tenker du når noen kopierer teksten din uten å linke

 

Jeg skrev et innlegg om julegaver i går. Det handlet om å takke! Fikk du bare en strikket klut til jul 

Det er med stor undring jeg ser Idashobbykrok bruker teksten min på sin egen blogg. Jeg kan kjenne igjen nesten hele innlegget! Akkurat det er vel ikke ok av en blogger! 

Synes det er greit å si i fra. Sånt er ikke en god blogg-skikk altså. Greit at du skriver samme tema. Men alt er jo kopiert fra mitt innlegg! Neste gang kan du linke! 

 

Rett og slett ikke greit. Nesten verre enn å ikke si takk for hjemmelagde julegaver!

 

26 kommentarer
    1. Ikke greit i det hele tatt. Si i fra. Jeg har sett sånt før og ergret meg skikkelig. Gøy når noen bruker våre ord og linker, men ingen skal ta vårt nei. Trøsteklem fra meg,

    2. Plagiat er ikke lov på blogg.no heller. Så nei, det er ikke greit å stjele. “La seg inspirere ” er ok, men da linker man til inspirasjonen, synes jeg. Det er mest redelig, nemlig.

      1. Tusen takk, ja – synes det var veldig merkelig innlegg. Måtte inn på det flere ganger. Dette var rett og slett PLAGIAT…merkelig å se.

    3. Det er jo merkelig gjort..halve «moroa» med å blogge er jo å finne ut hva man skal skrive… Som du skriver her ..at en kan lage innlegg om samme tema må en jo regne med.. Men direkte /nesten direkte kopiering av tekst er jo ikke greit..uten å vise til den som hadde «originalen»… Ønsker deg en fin morgendag 😊

      1. Tusen takk for hilsen om morgendagen.
        Men det andre var rart av en bygger synes jeg. Overhodet ikke noe jeg satt pris på! Skjer det igjen så er det i hvertfall rapportering til support!

    4. Absolutt ikke greit å kopiere og utgi som sitt eget. Liker man noe en annen har skrevet (og får lyst til å skrive noe om samme tema) så kan man oppgi HVEM man ble inspirert av og linke til den andres blogg.

      1. Det er slik jeg tenker også. Ikke bruke teksten nesten ordrett. Med samme eksempler. Bare byttet et annet garntype. Dette er ingen god blogg-skikk. Man gjør ikke slik. Greit å linke å nevne personen som skrev innlegget.

    5. Rapporter til blogg.no og si fra til henne at dette aksepterer du ikke. Del gjerne men med link.

      1. Dette synes jeg var veldig kjipt. De samme eksemplene rundt mine ord og spedd på litt her og der med sitt. Men dette var kopiering uten tvil.

    6. Enten har Idashobbykrok redigert innlegget sitt eller så har du en annen oppfatning av hva plagiat er enn selve definisjonen. Klikket meg inn via din link, det er ikke samme innlegg. Temaet er likt, men Idashobbykrok har vesentlig mer tekst og andre formuleringer enn deg.
      Det å tro at det er kun du som kan tenke en tanke er ganske naivt, og ganske trangsynt.
      Men for all del, kjør på, stå på ditt.

      1. Hun har brukt teksten min og mine eksempler og lagt til egne ord. Men jeg vet at det er min tekst. For til og med eksemplene er jo like. Det er enkelt å lese andres tekst. Og hive et ord her og der og og plutselig er det ny tekst! Ikke greit i det hele tatt. Merket at jeg ble irritert…

    7. Hæ!? Dette er jo virkelig IKKE greit! Plagiat er jo faktisk forbudt ved lov!
      Selv om det hadde fulgt med link, ville jeg faktisk ikke sett med blide øyne på en kopi av min tekst. Kopi kan ikke sammenlignes med å ha latt seg inspirere i det hele tatt. At folk har latt seg inspirere av mine innlegg, hvorpå det har fulgt med et sitat her og der, ser jeg på som en ære. For da har folk tatt for seg samme emne fra sin vinkel og med sine ord. Det er noe helt annet enn å ‘doble’ et innlegg av en annen blogger

      1. Synes ikke det var greit jeg. Bruke mine ord og handling. Spe på med sine ord og spinne rundt….Kjenner igjen hele innlegget. Mine ord som blir til i hennes innlegg. Min greie som jeg har tenkt på i flere dager. Samme sak. Litt annet vri. Mange flere ord som pakker inn mine ord. Litt annet bilde og litt annet garn. Men du får følge med – kan skje deg også! Du får en støkk i deg…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg