Fikk du bare en strikket klut til jul

 

God ettermiddag. Det er søndag og romjul 🙂 Og kanskje oppsummering av julegaver. Du der ute som kanskje tenker. Fikk jeg bare en strikket klut. Det var puslete. Det er bare noe ræl man setter i sammen på et par timer. Det er faktisk ikke det. Det tar lang tid å strikke en klut. Og billig er det heller ikke! Dersom du skal ha en klut som er myk og god og passe tynn og holder farge og kvalitet vask etter vask! Her har jeg brukt Alba – tror det koster 49.- for et nøste. Et nøste holder til en klut pluss at du har litt igjen på nøstet.

Men du må jo kjøpe 1 nøste for å lage en klut. Så da kommer kluten på kr 49.- da. Pluss mange timer med arbeid. Denne kluten begynte jeg på – på julaften. Strikket litt på morgen og litt på kveld til og med i dag. 5-6 dager tok det meg.

Og du der ute som ikke gidder å si takk engang. Når du får slike julepresanger. Det er ikke greit synes jeg. Sender en felles melding på Facebook – takk for alle gavene! Skal du strikke et håndkle i dette garnet. Kommer dette håndkle på ca. 200.- Og får du 2 håndklær så koster det med garn ca. 400.- Er det en dårlig gave? Overhodet ikke….

Samme med en lue. Et greit ull-garn koster fra 40.- og oppover. Du må ha 3 nøster. 120.- koster det meg i garn for å lage en lue! Er det puslete gave! NEI. Jeg strikker litt hver kveld på en lue også. Og bruker nok 1 uke på å strikke en lue. Jeg rekker ikke ikke å få det tidligere ferdig. Jeg er på jobb hver dag. Og blir en liten stund hver kveld! 🙂 Det er ikke så innmari gøy heller. Ikke er det billig! Hvorfor gidder jeg å gi bort da! For jeg synes det gir mer mening enn en flaske med bodylotion og en deodorant i en gavepakning. Dette er en JULEGAVE MED MENING!!! 

 

 

 

Moralen med dette er. Husk å takk når du får en slik hjemmelaget gave! Det ligger masse timer bak et slikt arbeid. Du strikker kun en og en maske. P.S. Forresten fint garn 🙂

 

TAKK

23 kommentarer
    1. Jeg synes ingen julegaver handler om prisen, uansett hjemmelaget eller ikke. Men akkurat sånne kluter og håndklær, det er jo MASSE tanker og arbeid bak. Når jeg har laget sånne, så har jeg bestemt farger ut i fra personer som skal få det, og jeg har tenkt masse på de underveis. Det burde alltid være DET som er verdien i gaven, og ikke hva den koster ..

      1. Nei, det er jo tanken som teller.
        Men greit å minne folk på at garn er penger. De som ikke strikker og hekler vet jo ikke hva dette koster. At det koster kr. 50 for et nøste. Tror jeg ikke er i tankene. Og det er jo et billig garn. Garn som koster 10 ganger så mye 🙂 GARN ER DYRT! Og det er forskjell på en inntekt i en familie kontra 2.

    2. Det ligger gode tanker bak alle gaver. Håper jeg. Men i vår velstands verden , er ikke «takk» et utslitt ord. Så tusen takk for at du setter fingeren på det 😊

    3. Det ligger gode tanker bak alle gaver. Håper jeg. Men i vår velstands verden , er ikke «takk» et utslitt ord. Så tusen takk for at du setter fingeren på det 😊

    4. Jeg er takknemlig for alt. Det er ikke prislappen som teller, men tanken bak. Særlig når folk setter seg til å lage noe selv for å gi bort. ❤️
      Jeg har forresten noen hjemmeheklede bomullsgrytekluter i bruk på kjøkkenet, og de er mellom 40 og 50 år gamle. Det er miljøvennlig, det! Kjøpte grytekluter sydd av stoff varer absolutt ikke like lenge… Jeg husker ikke hvem som har heklet dem. Enten min mor eller mormor, – kanskje begge siden det er flere kluter.

      1. Takk for hyggelig kommentar. Hjemmelagd er flott og solid er min mening <3 prislappen teller ikke. Men greit å forklare at garn koster. Folk vet ikke skjønner du 🙂

    5. Ja, det er gaver som varmer mitt hjerte. Jeg fikk en hjemmestrikket klut av søsteren min til jul og klart jeg takket. Beste klutene man kan få. Fint du sier i fra, for jeg tror ikke alle aner hvor mye jobb det er. Strikk på, for du er flink. Klem.

      1. Utrolig fine gaver som du bruker hver eneste dag året rundt. Trenger å si i fra litt….synes jeg. For håndarbeid er tidkrevende og garn er meget dyrt! Klem

    6. Dette var så veldig sanne ord! Og folk bør skjerpe seg. Det beste i verden er å få noe hjemmelaga! Selv fikk jeg en hjemmestrikka hals av prinsessa – helt topp! Klem <3

      1. Så koselig da med den gaven du fikk, det er kjempefin gave og stor verdi! <3 Folk bør skjerpe seg virkelig! Blir leie meg jeg – men neste år blir det heller mer gaver til ungene….:)

    7. Jeg hadde hvert veldig glad for en sånn gave jeg, og vet hvor mye jobb som skal til for å ferdig et arbeid. Laget noen hjemmelagede julegaver jeg også, og de aller fleste takket for gaven…, men ikke alle 😡 Folk får så mange og dyre gaver at de setter ikke pris på det de får, når de får noe som er laget med hjerte til dem.

      1. Ja, dette er ikke bra i det hele tatt. Hva går det av folk. Folk bør ta seg tid til å takke når andre mennesker har laget havet som tar flere dager/uker. Sånn er det bare! Folk er bortskjemte!!!

    8. Uansett gave, så tenker jeg at man skal takke for det man får. Dessverre har det blitt mer og mer sjeldent å takke. Ene søstra mi har gitt hjemmelagde gaver de fleste årene, og det er disse jeg setter mest pris på, og som blir brukt. Så for meg er det ikke hva det er som teller, men at noen har orket å gjøre det for vår skyld, det setter jeg stor pris på. Så fortsett å strikke og hekle gaver, det er stor verdi synes jeg. Og mye jobb! 🙂

      1. Tusen takk. jeg synes det som er hjemmelagd er fine gaver og folk bør takke helt klart 🙂 Så hyggelig av din søster og at du liker gavene! <3

    9. Jeg er oppvokst i en generasjon der vi lærte av våre foreldre å takke for en gave,om den var liten eller stor spiller ingen rolle ei heller om det er hjemmelaget eller kjøpt,en skal uansett lære seg å takke,desverre opplever jeg også att flere ikke takker,da helst barn ,det er vi voksne som må innføre normal folkeskikk å takke for en gave,jeg synes hjemmestrikkede kluter er fine gaver,en får faktisk kjøpt slike på landhandlerier og der er dei dyre :=)

      1. Kjempefine gaver dette. Og som du sier – dyre å kjøpe. Men å takke er vanskelig i dette samfunnet. Hvor ingenting er stort nok snart…..Klem til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg