hva skjer med sosiale medier etter at man dør

 

Det er en tanke som kommer og går egentlig, og den tanken har kommet tilbake i disse dager! Det er kanskje også noe man kan skrive i en Fremtidsfullmakt – det er noe du bør tenke på! også, for man kan jo bli syk og ute av stand til å tenke selv! 

 

Facebook kan være greit å ha oppe en stund, for det er en fin kanal å gi meldinger til fjerne og nære! Men etter at det har gått over og man ikke trenger å gi flere meldinger..Da synes jeg det er greit å slette Facebook. Hatt flere venner som dessverre er borte, noen pårørende sletter ganske fort – mens andre lar den bare stå der! Det er litt tråkig, for når det er bursdag til avdøde så kommer en rekke meldinger om “Gratulerer med dagen, håper dagen blir fin!” Så har personen vært død i flere år!!! Sånn er det jo på Facebook, hvis man har mange forskjellige bekjente der. Folk man treffer i syden som man hadde det hyggelig med og legger hverandre til og når man er hjemme igjen, er alt glemt!

 

Vet at slike sosiale medier lar seg slette, husker sønn min dro til en etterlatt og hjelp vedkommende med å slette alt etter et par dager! Har ikke forsket så mye på det, men det er noe som heter “slett meg” har jeg lest! Men jeg skal snakke med ungene her om akkurat dette!

 

Slik som bloggen min f.eks – er jeg borte så er jeg borte..Da trenger jeg ikke bloggen min mer! Så er det alt det andre da, Insta, Twitter, div facebooksider osv…Som sagt har tenkt tanken før, men nå skal jeg faktisk ta den praten med ungene! 

 

En viktig prat som ikke bør utsettes!

 

12 kommentarer
    1. Ja, det et lurt å tenke igjennom dette. Vi har tatt det med i fremtidsfullmakten. Greit å få slettet ting etter en stund ihvertfall. 🙂 Fint innlegg 😀❤️

      1. Takk <3 Tenker at det må snakkes om jeg. Noen dager er greit å la ting stå, men så må pårørende rydde tenker jeg. Men må få skrevet det ned og tatt den praten! Veldig viktig!

      1. Takk, et viktig tema å ta opp før det er for sent!
        Man bør snakke med sine om slikt vil jeg tro..Jeg skal ta den praten!
        God klem til deg.

    2. Viktig tema. Jeg må se til å få ordnet den fremtidsfullmakta. Har somlet med det altfor lenge. Har ikke tenkt på det med blogg og sosiale medier, men tenker at det også bør med. Fint at du tar det opp.😊

      1. Takk, ja -det er viktig tema og man bør ta den tanken med seg selv og jobbe med den tanken og
        overføre tankene til barn eller andre slektninger.
        Blogg sletter seg vel selv etterhvert, blogg.no vil bare ha aktive bloggere.

    3. Ja dette har jeg tenkt på også. Det med blogg også. Alle tekstene mine der, reisene, minnene. Jeg sletter mange bilder etterhvert fra telefon men på bloggen er jo alt. Har selvsagt mye i skyen, men der er jo ikke tekst.

      1. Ja, viktig å ta den tanken med seg selv og så overføre til noen som kan håndtere dem riktig..<3
        Bloggen blir nok slettet av blogg.no – for de ønsker bare aktive bloggere.
        Men en slektning kan kanskje overta bloggen – sånt vet jeg ikke om det går!
        Facebook er bare å slette fort som mulig.

    4. Ja, det er uten tvil en viktig samtale å ta og noe man bør tenke over. Min svigerfar hadde Facebook og det var et svare strev å få den slettet etter hans død. Det tok flere år før vi fikk ordnet det. Godt innlegg hos deg.😊Ha en finfin fredag!🦋

      1. Det arr viktige samtaler altså, og best å få slike ting slettet fort tenker jeg.
        Blogg blir vel slettet av blogg.no for de ønsker bare aktive blogger!
        Fin fredag videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg