Fremtidsfullmakt – det er noe du bør tenke på!

 

1. mai

 

Dagen i dag er viktig. Men det er også fremtiden! 

 

Jeg har vært på webinar om dette temaet. Det er i tiden. Dette er ikke et testament. Et testament gjelder når vi er døde. Dette er en fullmakt som er til nytte når vi lever! Alle bør tegne enn slik fullmakt. Særlig de over 55 + 

 

Det kan komme en dag da vi blir syke, demente, hjerneskade eller annen sinnslidelse – vi greier ikke lenger ta vare på oss selv og våre eiendommer. Der kommer denne fullmakten inn. Den skal du lage nå mens du er frisk i hodet ditt. Du kan også lese litt om dette i  Vergemålsloven § 20. 

 

Denne fullmakten skal sikre økt selvbestemmelse for den enkelte. Formelle krav til opprettelsen: Skriftlig, du må ha 2 vitner som er over 18 år. Ikke barn, ektefelle, samboer barn eller barnebarn. Altså to helt andre personer er vitne. 

 

Du bestemmer selv hva du vil ha med i denne fullmakten. Kan inneholde økonomiske forhold, håndtering av hus og hytte, betaling av gjeld og regninger. Hvordan dette skal blir håndtert når du ikke selv greier dette lenger. Salg av huset når du må flytte inn på et hjem. Hvordan du vil bo, hvordan din personlige behov skal være, Tannlege, fotpleier etc. Den kan også innholde hvordan din begravelse/kremasjon skal være. Du trenger altså to vitner og to som skal være dine fullmektiger. De 2 fullmektige kan være din ektefelle og et barn. Eller to av barna. Det kan være to fullmektiger, men kan også bare være en fullmektig.

 

Den ene skal ta hånd om det økonomisk og den andre det personlige. Når du har laget denne fullmakten så skal den signeres av de som er fullmektig. Dere må alle fem være tilstede samtidig og det kan ikke skje digitalt. Når dette er signert så skal de som er fullmektige beholde hver sin original. For ligger fullmakten hos deg så er det ikke sikkert du finner den igjen når du måtte trenge den – f.eks hvis du får en type Alzheimer. Fullmakten blir liggende til den dagen du trenger den! Vitnene (de må være over 18 år) trenger ikke vite innholdet i fullmakten. Men de skal være tilstede da fullmakten signeres og kjent med at det dreier seg om en fremtidsfullmakt! Vitnene skal også signere. 

 

 

Når begynner fullmakten å gjelde???

 

 

Den dagen det foreligger helseattest fra lege at du ikke lenger er i stand til å ta vare på din egen økonomi og helse! Når denne helseattesten foreligger må dette dokumentet tinglyses hos Statsforvalteren – da er fullmakten gyldig!

 

Og du finner mer om dette på hjelp.no hvor du logger deg inn med bankID – Nå kom jeg ikke inn her akkurat nå. Men det skal også foreligge maler du kan bruke til hjelp. 

 

 

Dette er for å sikre ditt eget liv når du ikke selv greier det. Da har du denne fullmakten som tar hånd om resten av ditt liv på en god måte! Du bestemmer selv hvordan du vil lage den. Har du en god advokat du kjenner til så kan du også søke hjelp der med å utforme innholdet i fullmakten. Mer du eier jo vanskeligere kan det være egentlig. 

 

 

Din fremtid – ditt liv

 

20 kommentarer
    1. Tusen takk for dette innlegget, det beste jeg har lest på veldig lenge. Og svært nyttig, når jeg har tenkt på dette selv, men lurt på hvordan jeg skal gå frem? Nå ble det litt klarere 🙂
      Ønsker deg en flott helg ♥

      1. Tusen takk..Tenkte det var litt viktig å dele hva jeg hadde lært!
        Det hørtes komplisert ut, men er det ikke egentlig. Det handler om dine ønsker for et godt liv når du ikke makter det selv. Få det ned på papiret før det er for sent. Og få det signert..2 vitner + pluss dine 2 barn. Jeg skal snakke med mine barn om dette.
        Fin kveld og helg…klem til deg.

    2. Dette er ett veldig nyttig innlegg og noe vi burde ta tak i. Ihvertfall vi som er litt opp i åra b
      En venninne har fortalt meg akkurat det samme da hun holdt på med å ordne for sin mamma.

      1. Takk – følte at jeg måtte si dette i dag. Din venninne har gjort et bra valg. Min mamma er dement og burde hatt det. Dessverre ble det ikke ordnet og plutselig var det for sent. Se også hva bestemor under her skriver.

    3. Har hørt om dette før, men ikke satt meg inn i. Når jeg kom til min bestevenninne så hadde hun ordnet for seg og jeg måtte underskrive. Hun er fraskilt og med voksne barn, så det ble gjort. Fikk brosjyre hos henne og så har du fortalt mer utfyllende og hvor viktig det er. Som enebarn opplevde jeg at min far ble dement, og min mor døde ganske tidlig. Han havnet på sykehjem hvor hans interesser ikke ble tatt vare på. Hans verge og jeg ble forsøkt manipulert av sjefen for avd. Det viste seg at vedkommende prøvde å opprette en bankkonto som de kunne disponere. Men det gikk ikke for banken ringte vergen og det ble stoppet. Vi skjønte etterhvert at vedkommende var en psykopat. Endte med at vi solgte huset og flyttet inn i min fars hus for de hadde jo planer om å selge det uten min viten. Så jeg skal ordne meg en Fremtids fullmakt. Tusen takk til deg for at du skrev innlegg om dette. Klem til deg og god 1 mai.

      1. Det er akkurat derfor man kan trenge en slik fullmakt og det må lages før det er for sent. Mamma er dement og burde hatt det. Men går ikke an å lage nå. Flere ting med henne kunne vært gjort annerledes. Siden vi er 4 barn og tenker forskjellig. Og ikke alltid man vet hva den andre har gjort. En måtte ta styringa på hennes økonomi. Det går greit, men jeg det har vært litt gnisninger Sånt hadde vært kjekt med en fullmakt. Og en del andre ting. Og hun bor fortsatt i huset. En kan mene at det trengs mer vedlikehold en annen tenker – neida det er greit som det er. Slike ting vil jeg ha i min fullmakt blant annet..Utrolig viktig å få dette ned på et papir før det er for sent! Klem og fin kveld ti deg.

    4. Det der er kjempeviktig! Jeg skal iallfall gjøre det ganske så snart! Har så lyst til å nevne det for pappan min også, men vet lissom ikke helt åssen jeg skal komme innpå det! Veldig bra at du tar det opp <3 klemmer

      1. Utrolig viktig – det er jo til din pappas beste. Ta det før det er for sent. Plutselig begynner dem å surre…da går det ikke. Som sagt – se svaret under her. Så skulle jeg ønske vi hadde det til mamma! Vært mange tøffe år. Klem…

      1. Bare hyggelig…Det er utrolig viktig altså! Ser bare på mamma. Vi skulle absolutt hatt det på
        henne. Hun måtte jo laget det selv – vii andre kan ikke lage det og nå er det forsent.
        Hun har vært dement i årevis..

    5. Dette har jeg også skrevet om, og det er så bra at du deler det du har lært om det. Jo flere som får info dette, desto bedre 😀
      Vi har skrevet slik fremtidsfullmakt, og det er veldig godt å ha gjort det. Vi savnet det da mamma ble dement, så vi bestemte oss for det da.
      Takk for et flott innlegg! 🙂❤

      1. Tusen takk skrev dette i fjor da jeg hadde vært på kurs.
        Min mamma burde også hatt det, da hun ble dement var det for sent.
        Ikke alltid lett når vi 4 barna skal styre henne – da vi har ulike meninger. Og 4 sterke personer alle sammen.
        Det har vært tøft til tider…Så bra dere har ordnet det! <3
        Da må de pårørende ta hensyn til dere ønsker og alt går bedre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg