Hørselbloggen – vi kan sende folk til månen – men tekst på TV er vanskelig

 

God kveld…Jeg blir mer og mer oppgitt! Og føler meg snart bare som en skygge av meg selv! Hvorfor kan det være så himla vanskelig å tekste et program. NRK er ganske greit på noe. Dagsrevyen sliter, mye skrivefeil og så saaaakte! Men alle de andre kanalene har jeg gitt opp egentlig. Hvorfor i 2020 er det et problem å tekste ALLE program for døve, tunghørte og folk som sliter mer eller mindre med hørsel og språket.

Hvorfor greide vi på 60-tallet å sende folk til månen. Hvorfor greier man ikke å tekste program slik at vi kan følge med! Vi ønsker å ha et liv. Kunne se et program og få med oss handlingen. 99 % prosent blir det å se på bilder! For meg altså, om andre sliter like mye vet jeg ikke..Som sagt jeg har gitt opp TV, men skal igjen sjekke ut litt. Men er ikke lett, for jeg ser at mange har det samme problemet.

Tenk på eldre mennesker og tunghørte. Det er mange der ute. Snart nærmer vi oss en million mennesker her i landet som har et hørsel-problem i en eller annen form! Vi sliter alle på hver vår måte! Radio er ikke tekstet, men allikevel føler jeg meg vel med radioen….Pussig…

TV har et problem. Fordi det ikke er tekstet! Skikkelig…I dag som vi snart greier å fikse alt. Vi spiser kjøtt som ikke er kjøtt, men smaker som kjøtt! Vi kan finne alt vi leter etter på nettet. Roboter fikser mange av jobbene våre. Vi kan få barn når vi over gjennomsnittet og eggene og høna er gamle! Ikke noe problem..2020 fikser alt. Det er en skam for samfunnet at et slikt hjelpemiddel ikke fungerer optimalt!!! Det hjelper ikke med all mulig tekniske hjelpemidler. Vi som bruker høreapparat orker ikke bruke disse apparatene fra morgen til kveld rett og slett..Så derfor lav lyd på TV og 100 % tekst! 

 

Tekst og TV – hvorfor er det så himla vanskelig! 

14 kommentarer
    1. Det har jeg ikke tenkt på, at det står dårlig til med teksting… Men du har så absolutt rett! Viktig at dette fungerer, både for tunghørte, døve og for de som opplever at lyd blir for mye støy.

      1. Helt klart en bedre hverdag når man kan hygge seg med et koselig program <3 Blir det for trøblete så slår man jo bare av TV..Se på bilder gidder man ikke hele kvelden! 🙂

    2. Dårlig på TV og vet ikke om det har blitt bedre på kino heller. Før var INGEN norske filmer tekstet. Hørselshemmede skal liksom bare se utenlandske filmer på kino…

      1. Håpløst vettu…Tror fremdeles ikke norske filmer er tekstet! Mener jeg har sett debatt på det, men ikke 100 % sikker…Men det skulle ikke vært bingo. Det burde vært tekst på alt!

    3. Så dumt og du er jo ikke alene om dette problemte. For folk som hører kan det også være greit med tekst. Noen snakker jo så utydelig at jeg får det ikke med meg. Noen ganger skrur jeg tv ned for ikke å forstyrre andre i huset, da kan jeg jo lese i stedet. Før hadde vi da teksttv som kunne hjelpe oss å legge det på, er det ikke sånn lenger? Ha en fin kveld likevel. Klem 🙂

      1. Veldig tråkige greier og mange er rammet. Tekst på 777 fungerer litt noen ganger. Men faller ut. Men det er jo på NRK..TV Norge vet jeg ikke hvordan jeg får på noe tekst. TV2 fungerer ikke. Det fungerte bedre før på 222, men tror ikke jeg får det til lenger. Klem og fin kveld…

    4. Hmmm – det der er det viktig å få fram ja! Jeg har ikke tenkt på det – men sitter jo nå og ser på noe uten teksting! Det er slett ikke greit! Så flott at du tar opp alt dette! Klem <3

    5. Veldig bra at du setter fokus på dette som du gjør! Det burde være enkelt med den teknologien som finnes i dag. Simultantolkning fra/til en mengde språk i internasjonale fora er jo velkjent, og det er neppe enklere enn å tekste programmer. Jeg deler innlegget ditt på fb 😀

      1. Tusen takk, del i vei…Som du sier…skulle vært lett som en plett – hva er problemet lissom. Jeg blir så skuffa altså. At det nesten er verre nå enn for 30 år siden å få med seg noe på TV..

    6. min svigermor satt her og såg vårt lille land ilag med oss i kveld,for att hun skulle få med seg det dei sa måtte lyden opp på fullt,bra for henne ,høgt for oss andre,så jeg skjønner godt problemet ja

      1. Det burde ikke være slik i dette samfunnet vi lever i og vi snakker nå om 2020! Hvorfor skjer det ikke noe på den fronten der! Må si jeg blir frustrert!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg