Hørselblogg – dårlig hørsel tar ikke helg

 

God kveld der du er. Om du hører normalt, eller har litt svekket eller lite hørsel. Våre sanser. Hørselen – den styrer en god del av livet vårt. Så det er sagt. Når vi snakker med mennesker. Fri eller jobb. Vi er avhengig av kommunikasjon for å fungere. På en eller annen måte. Heldigvis kan vi i dag følge godt med på grunn av tekniske hjelpemidler. Sosiale medier. Vi henger med, men ikke 100 %. Og når vi tar helg så hjelper det ikke å ha fri 2 dager. Lørdag og søndag og komme 100 % tilbake etter en lang og god helg med fri, mennesker, sosiale treff, reiser..turer! Det er livet vårt på godt og vondt <3 Vi får bare håpe og tro at utvikling av tekniske hjelpemidler øker og at dingsene er lettere å bruke. Slike at vi ikke må bruke hver ledige minutt med å tukle med alle disse greiene vi har i bruk og ikke i bruk. Og har du høreapparater så hjelper det i hvertfall ikke å ha dem i skuffen. DET fungerer dårlig altså…

 

Dårlig hørsel tar ikke helg! Dårlig hørsel tar ikke fri! Dårlig hørsel tar ikke ferie!

 

Enkelt å forstå, men likevel så vanskelig! Livet <3

 

Men ønsker alle vakre mennesker en Riktig God Helg! Og husk å være åpen om at du hører dårlig. Gi beskjed der du er. På jobb, ute blant folk og på kurs. Andre mennesker kan ikke alltid være tankeleser. Be dem snakke tydelig, ikke mumle, ikke snakke med mat i munnen. Og snakke litt saktere..et par hakk gleder oss stort. Stor klem her fra Solliv 🙂 Norges største hørselblogg her på blogg.no

 

Foto: Solliv – En dag i skogen denne uka her på Kråkerøy

 

 

Lag deg en fin helg …

10 kommentarer
    1. Nei det har man nok med seg både i helga og til hverdags.. Veldig viktig som du sier å si i fra om man ikke får med seg det folk sier.. Jeg prater høyt og ganske tydelig…men snakker jo veldig fort da så sikkert ikke alle som henger med..hehe.. Fint at du skriver om dette … Fredagsklem <3

    2. Veldig viktig å informere. Mange mennesker later som dem hører godt og sier ikke fra. Det blir dumt for alle parter…Nei, være åpen. Det er ikke flaut! <3 Tusen takk, viktig å bruke bloggen til forskjellige temaer synes jeg..

    3. nei hørselen tar ikke ferie,svigermor var innom,bateriet på høreapparatet gikk på vei ned til oss,da blir det håpløst å prate for hun hører lite av det vi sier,det skjønner jeg godt att blir travelt

      1. Batterier som virker er viktig. Jeg kjøper alltid så jeg har. Har alltid ekstra i veska. Viktig å bruke apparater som virker max. Det letter jo i hverdagen min <3

    4. Kjempebra blogginnlegg til ettertanke, og det er så sant det som du skriver dette med hørsel og kommunikasjon.

      Når jeg er sammen med tunghørte, folk med nedsatt hørsel og døve prøver jeg å prate tydelig og med litt tegnspråk jeg har lært. Da jeg gikk på lærerhøgskolen hadde vi en medstudent som var døv og en medstudent som hadde nedsatt hørsel og brukte høreapparat på begge ørene. Da lærte vi å prate tydelig slik at de kunne lese på leppene. Samt vi lærte litt tegnspråk.

      Viktig med informasjonen du skriver 🙂

      Ønsker deg en kjempefin fredagskveld <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Så flink du er som har lært tegnspråk. Jeg kan det ikke. Burde lært meg det. Veldig viktig å snakke rett mot – slik at vi kan lese litt på munnen også. Det hjelper veldig og så er vi helt sikre på hvem den personene snakker til. Øyekontakt er også svært viktig! Mye som hjelper. Folk må ikke dure i vei….Må ta hensyn + at vi må bruke våre hjelpemidler <3 ønsker deg en fin kveld…klem 🙂

    5. Nei det hjelper ikke å legge apparata i skuffen…………….. Jeg har en mor med nedsatt hørsel og begge mine tanter – ja de har apparat alle tre …….. noen er flinkere enn andre å bruke. Forfengelig er noen ja……… men det er så dumt når man går glipp av viktig informasjon og egentig det sosiale livet………. høreapparat og andre hjelpemidler og tegnspråk – kjempeviktig! Og vi forstår det vel ikke – vi som har hørselen helt inntakt…… hvor vanskelig hverdagen er for mange med nedsatt/dårlig hørsel.

      Ønsker deg en god helg, SOlveig 🙂 klem

      1. Tusen takk for fin kommentar. Viktig å bruke apparater – selv om de er plundrete å bruke. Ta seg den tiden. Forfengelighet må vi bare glemme. Det er ikke flaut. Det er i vårt eget hode det sitter <3 klem til deg Mette 🙂

    6. Ja, det er viktig å få vite det hvis noen hører dårlig. Man kan jo ikke vite det ellers. Ettersom jeg vet om, kjenner jeg ikke mange med dårlig hørsel. Kommer på deg, og onkelen min. Jeg selv hører ikke dårlig, men har vanskelig for å konsentrere meg av og til, og da klarer jeg ikke å hente opp sammenhengen i samtalen like godt, og må spørre om de kan gjenta det. Men hørselen min har alltid vært god, og jeg er veldig lydsensitiv.
      Jeg synes du er god jeg, som sier ifra og gjør det du kan for at opplevelsen skal bli god. Skjønner godt at det må være veldig forstyrrende i enkelte anledninger, og at du blir sliten.
      Håper du har en god helg ♥

      1. Tusen takk, vi må informere andre mennesker at vi har nedsatt hørsel. Ikke bare en, men mange ganger. Folk glemmer. Det er tråkig…Men vi må gjøre det beste ut av det! klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg