God morgen søndag!

 

God morgen, det er søndag og jeg våknet kl 0600 og kunne like godt stå opp! 

 

Været ser helt greit ut og jeg skal hoppe i dusjen og gå en tur nå på morgenen tenker jeg. Kanskje best å dusje etterpå, men der er ikke jeg…Da føler jeg meg ikke vel! Ta en joggetur før frokost er jeg ferdig med – det er mange år siden! Neida, det er gåing, sykling og bading på meg! 

 

Etterhvert komme meg ut til ho mor og sjekke tilstand der ute! Slikt henger over meg, hele tida..Gleder meg til den dagen hun får langtidsplass og vi pårørende kan slappe mer av! Sjelden man kan ta seg et glass øl en kveld og tenke – nå skal jeg skal slappe av…Mamma og pappa har jo krevd mye de siste 12 årene. Da siste årene pappa levde var slitsomme og med mamma nå som trenger mer og mer stell og hjelp egentlig! Tenker det var lettere før om årene da flere generasjoner bodde sammen! Men men, jeg har kjøpt nye tusjer og nye ark til mamma! Slik at hun kan tegne og skrive litt, det liker hun 💜 Ellers så går det mest i gamle sanger og viser! I en verden som handler om 70 – 80 år tilbake…

 

Vi pårørende får bare stille opp, men det går ikke en vinter til i huset for henne…Det er 100 % sikkert! Vi blir ikke yngre vi andre her heller…to av oss er jo nesten pensjonister selv..I hvertfall en og jeg kommer fort etter! 

 

L i v e t 💜

22 kommentarer
    1. Det med mammaen din: Skjønner godt at det er best for henne å få langtidsplass. Synes det er helt merkelig at ikke ALLE får det når de sliter med demens, og det å klare seg selv. Det burde vært sånn. Alle som ikke klarer seg slev burde får plass. Man kunne om så besøke de nesten hver dag der på hjemmet, men man visste at resten av døgnet gikk bra. Mamma var klar helt til hun bli fysisk så dårlig at hun måtte på sykehjemmet. Og da GIKK det ikke å være hjemme. Kunne ikke komme ut av sengen selv. Den jula ga vi oss ikke. Etter å ha byttet på å bo der hver vår gang hele jula gjennom. Vi måtte jo på jobb igjen. Hun fikk to år nesten på sykehjemmet. Hadde jo kreft også. Var greit å vite at noen passet på henne det meste av døgnet 🙂 Kos deg med dagen og tur <3

      1. Tusen takk for fin kommentar. Hun trenger omsorg fra menensker helt klart.
        Mennesker som ikke kan ta vare på selv burde ikke bo hjemme. Hjemmesykepleiere skulle
        hatt mye mer myndighet til å puste på. De har alt for liten tid til sine. Det er trist.
        Men vi har blitt lovet hjelp i løpet av året, så får vi se da! 🙂

    2. God morgen, morgenfuglen. 🤗 De morgen tankene dine har så mye i seg, og vekker både minner og følelser. Jeg håper virkelig det blir en snarlig løsning for moren din. Trygghet for alle er det aller viktigste i all omsorg. Nå har vi vært heldige, med å ha mine i generasjonsbolig. Men det hadde sine bakdeler når demensen ble verre. «De var jo trygge i sitt hjem», men vi ga oss ikke. Gode tanker inn i søndagen. 🤗 klem

      1. Tusen takk for fin kommentar.
        Livet er ikke lett og hun trenger virkelig mer omsorg.
        Men vi har blitt lovet hjelp i løpet av året <3

    3. Det er trasig når våre foreldre blir gamle og ikke klarer seg selv lenger. Håper mora di får langtidsplass snart, slik at både hun og dere som er pårørende, kan ha det bedre i hverdagen. Ha en god søndag! 😊

    4. det er trasig att dei gamle må gå hjemme når dei egentlig skulle vært på heim der dei har hjelp hele tiden ,dere skulle søkt om omsorgslønn siiden dere må ta alt ansvaret :=)men jeg håper det ordner seg med plass ja ,der burde regjeringen prioritert mye bedre

      1. Tusen takk, ja hun bør på hjem helt klart…
        Dette er ikke greit å se, men vi har lovet hjelp i løpet av året!
        Det faller jo mye på oss andre, hjemmesykepleier er bare innom og sier hei og leverer piller.
        Ikke mye omsorg der..

    5. Jeg har vært der hvor du er nå med begge foreldrene mine. Visste aldri når jeg måtte slippe alt for å dra på sykehuset. Det er slitsomt å være pårørende, men vi er jo glad i foreldrene våre og stiller opp. Skal jeg ut på tur eller noe annet MÅ jeg innom dusjen først. Føler meg heller ikke vel ellers. Håper dagen din har vært fin.

      1. Man vil jo prøve å stille opp – men det er for lite..hun trenger folk hos seg hver dag og mange timer.
        Men vil aldri funke i dagens samfunn. Da folk har jobber og alt som skal følges opp!
        Men man får egentlig aldri slappet av…Ikke før man har reist bort, da får man ikke hjulpet allikevel.
        Dusje må jeg alltid før jeg går ut den døra, det er helt obligatorisk for meg..Bare laget sånn!
        Så der er vi helt like <3

    6. Har dere blitt lovet plass i løpet av året, så bør det også bli noe av dette året.
      Håper dere har fått det skriftlig. Alt dere kommuniserer med kommunen om plass etc bør gjøres skriftlig, ellers er det for enkelt for dem å si at det har de aldri sagt.
      Håper virkelig det ordner seg med plass, for det tar veldig på for pårørende å ha det slik dere har det nå. Spesielt det å alltid være engstelig for at noe skjer med våre.
      Fine tanker for dagen! God klem🥰

      1. Vi har fått det skriftlig nå. Etter purring..
        Min eldste bror er flink til å stå på.
        Ja, det er slitsomt…og man føler veldig synd på henne..Hun trenger masse mer omsorg og folk
        rundt seg nå <3 Klem til deg.

    7. God aften på en søndag, Solveig! Det er trist at det skal være så vanskelig å få hjelp når noen blir gamle og syke! Det er slik her også – innmari lange køer og nesten umulig å få hjelp! Blir ikke det samme om hjemmetjenesten og hjemmesykepleien stikker snuta innom noen minutter noen ganger om dagen – det er mye tid i mellom…! Ta vare på deg selv også, vennen! God klem <3

      1. Tusen takk, hjemmesykepleier kommer med piller og litt prat..Men i hennes situasjon er det også for lite.
        Det hjelper ikke varme mat og sette den foran henne. Hun må ha noen å spise middag med og kveldsmat med..
        Synes synd på henne altså! Men vi har blitt lovet plass utover..Så vi får se..Men nå er det sommer og ferie så
        skjer nok ikke noe før kulda kommer igjen…Men man blir sliten altså <3 ikke av det man gjør, men alle tankene!
        Klem..

    8. Du er jammen tidlig oppe på fridagen din, men det er greit å beholde rytmen i helgene også.
      Det er så synd at det er blitt slik at kun de aller, aller sykeste får sykehjemsplass.
      Det er slitsomt for de nærmeste å aldri føle at de kan slappe av når de ikke kan være sikre på at mor og far har det bra.
      Håper hun får hjelp snart.
      Nyt kvelden så godt du kan. <3

      1. Tusen takk, ja er enig med Frodith som skriver her..
        Greier man ikke ta vare på seg selv, så bør det settes inn ressurser..Så enkelt er det egentlig..
        Kommuneøkonomi burde ikke bestemme her, bare sånn er det! Ferdig snakka…
        Ja, det er slitsomt..
        Men vi ser nok en ende på dette i løpet av 2022 vil jeg tro…Synes innmari synd på henne egentlig..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg