Glommastien rundt i Sarpsborg og Fredrikstad

 

God kvelden…Jeg har vært på sykkeltur. Glommastien rundt..En løype som er 35,6 kilometer..Så blir det pluss frem og tilbake til byen også da..Så kan legge på 8 kilometer til. Så trimma nok i dag kan man si..For en tur – så mange flotte plasser å titte på. Har syklet denne turen 1 gang før (hele løypa) og andre turer som jeg ikke har syklet helt rundt, men snudd og syklet tilbake igjen..I dag var dagen.. Ta en titt her også: Glommastien / turforslag 

 

 

Flott utsikt over mot Torp! 

 

 

Hauge bruk

 

 

Bildene blir kanskje ikke i riktig rekkefølge. Men akkurat det har ingen betydning. Glommastier er merket hele veien. Når jeg fant frem  – så finner du frem!

 

 

 

Fine strender underveis og her var det også en liten bøkeskog. 

 

 

Titter du bak her så ser du bøketrær..

 

 

Jeg begynte min tur i Fredrikstad…Oppover mot Lisleby 💙

 

 

Fine rasteplasser i bøkeskogen..

 

 

Løypa går over Gamle Rolvsøysund bru..Her var det også sitteplasser…Godt med litt rast innimellom. 

 

 

Sykla så videre til Alvim og forbi Byens brygge. En flott brygge som mange bruker som fiskeplass..

 

 

Bak meg her er brygga og Sandesundbrua E6…

 

 

Da har jeg kommet til Alvim og må etterhvert over denne brua bak meg for å komme nedover til Fredrikstad igjen..

 

 

Ganske høyt og jeg med min høydeskrekk…hihi…Men fin sykkelbane som er utenpå brua på en måte. Slik at man et skånet fra denne trafikken..Her er det masse trafikk og motorvei..

 

 

Nedenfor de blokkene på andre siden av elva syklet jeg jo…Og jeg er på vei til Torp..

 

 

Mye å se på denne turen.. 

 

 

Roald Amundsens minne. Dessverre er det ingen som drifter dette nå. 

 

 

Var på omvisning her for et par år siden. Det var utrolig kjekt..Synd det ikke er åpent nå..Hadde vært deilig med en stopp og en is…! Egentlig dårlig med noe å tygge på underveis. Hadde med mat og drikke jeg altså..Det var lurt 🙂

 

 

 

Helt stengt..

 

 

Her har jeg kommet til Sellebakk. Går ferje mellom Lisleby og Sellebakk. Men jeg tok ikke ferje, syklet videre..

 

 

Veien går videre til Nabbetorp..

 

 

Gitt I gave og åpnet av ordfører i Fredrikstad. Fin fiskebrygge..

 

 

Videre forbi Narnte bruk.

 

 

Koselige små gater underveis..

 

 

Ja, i det helt tatt masse idyll underveis..

 

 

 

 

Nabbetorp hovedgård – se også bilde nedenfor.

 

 

 

Sitter her på ferje for å komme meg over elva igjen da og videre til Kråkerøy.

 

 

Kråkerøy skimtes bak og en lang tur med mange inntrykk nærmer seg slutt. Mye historie underveis. og enda flere bilder har jeg også.. Men innlegget ble langt nok i grunn…Men her har jeg prøvd å dokumentere en flott runde – og har du enda ikke syklet eller gått denne turen..Så anbefaler jeg sterkt en slik tur..Sett av hele søndagen – da blir det kos…Men som sagt, savnet et sted å kjøpe noe underveis..Men nok av steder å grille og rasteplasser..Så er vel meningen man skal ha med sekk og mat selv..I Gamlebyen kunne jeg slengt meg ned og spist og kost meg…men da var jeg svett og ville bare hjemover..Ikke så kost å møte opp på en restaurant i tights akkurat.. #glommastien #fredrikstad #sarpsborg

 

Takk for turen…

18 kommentarer
      1. Tusen takk, turen var lang og god og utrolig mye historie underveis. Så leste og leste..Vakkert ved elva her i Fredrikstad og Sarpsborg <3 klem…
        Du hadde sykla 🙂 Det vet jeg..For du liker sånne steder..

    1. For en flott tur, virkelig sprekt gjort 🙂
      Takk for flotte bilder, og en fin oppsummering av turen 🙂
      Klem 😉

      1. Tusen takk, turen var utrolig fin og topp sykkel-vær i dag…Så var morsomt å sykle..
        Utrolig mye historie underveis og herlig tur rett og slett 🙂

    2. Du allmektige altså…. Det var turen sin det, og innlegg 😀 Du verden for en beskrivelse i ord og bilder 😀 Der har du virkelig tatt laus bokstavelig talt 😀 Imponert, kjente nesten gnagsår i baken før jeg var halvveis gjennom innlegget 😀 Kos deg videre,, så innom mandag morgen også.. litt roligere og avventende dag i dag 😀 Fornuftig 🙂 Kelm

      1. Tusen takk, ja – det var litt av en tur…Ble lenge og vel og bilder måtte man jo ta..heldigvis gikk det bra med baken..For det å sykle tar på og har man først fått vondt så gir det seg ikke før etter noen dager..Hm…I dag ble det rolig her i heimen…Hagearbeid 🙂 Klem og fin kveld…

      1. Tusen takk, koselig at du synes det. Ville virkelig visie hvor flott denne Glommastien er..Og kan kanskje få flere til å ta denne runden! Det hadde gledet meg <3 fin kveld videre..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg