Gjør penger deg lykkelig? Eller er det tungt…

Hei på deg.

Tja….

Det er et stort vanskelig tema, men jeg vil likevel tenke litt på det. En ting er sikkert. Har man veldig lite penger og mange utgifter så blir man jo ikke lykkelig. Da grubler man over pengeproblemer hele tiden. Og man har spart inn til benet og det ikke er mer å skrape ut…Da er problemene større enn lykken. Jeg vet hva jeg snakker om. …

Men sånn generelt kommer det jo litt ann på interessene også. Elsker du å gå i skogen og  båle hver helg..Så blir det ikke kjempekostbart.

Men elsker du å reise til andre land og kulturer. Så vil det koste mer enn båling. Det sier seg selv. Bare for meg nå å komme meg tur/retur Oslo er rundt kr. 500. Masse penger. Så selv om jeg trives på tur så kan jeg ikke gjøre det mange ganger hver måned!

Da blir pengene borte akkurat som alle istappene her..

Hvis du tenker at istappene er det du har til overs når regninger er betalt.

Noe skal til mat, en brus, en flaske vin, en blomst i vinduet…plutselig er pengene du hadde til overs borte…Det går ganske fort. …Men legger du istappene i fryseren så varer de lenger. Med penger kalles det SPARING…Da har man litt på lur og kan kanskje kjøpe seg akkurat den genseren man  har hatt lyst på lenge. Enn 3 gensere som jeg dytter inn i skapet og nesten aldri blir brukt. Jeg får ihvertfall lykkefølelse når jeg må slite litt og har ønsket meg det inderlig…❤️

#spare #penger #blogg

 

10 kommentarer
    1. Jeg blir ikke lykkelig av myyyye penger, men det hjelper å ha nok, så man slipper å gruble for mye på det. Jeg har nok. Glad for det. 🙂 Håper du har det fint 🙂

    2. “They say money can’t make you happy.Just give me a chance to find out….” Vet ikke hvem sine ord det er, men den er jo litt morsom.

      Nok penger er kjekt, det gir trygghet selv når politikerne kjører opp skatter og avgifter og finner på masse tull og tøys. ( Nok her betyr å slippe å snu på hver krone, ha råd til bolig, mat, diverse faste utgifter, underholdning,med mer, og en ekstra buffer til uforutsette utgifter) For mye penger tror jeg er stressende. Reise rundt i verden vil jeg ikke. Har neppe helse til å orke det heller. Det er også begrenset hvor mye klær og hvor mange sko jeg trenger. Jeg har sannsynligvis for mange klesplagg fremdeles, selv om Fretex har fått mye. Smykker er jeg ikke opptatt av, heller ikke vesker. Bil vil jeg ikke ha, trenger det ikke heller. Sååååååå, jeg trenger ikke altfor mye penger. Men litt til hadde vært kjekt 🙂

      1. Jeg er som deg. Like tanker. Ha det greit på en måte…unne seg litt uten å gå i kjelleren. Samler heller ikke på vesker eller smykker. Men en ok skjorte eller genser synes jeg det er greit å ha på jobb. Ikke bare ting som butikkene rydder unna som kalles så fint…SALG. Og så liker jeg å kose meg med en middag ute en gang i blant..uten at man må spise nydler resten av måneden…

      1. Ja.. Fin tankegang. Sånn passe. Er nok noe i det ja… For mye penger for lettvint er ikke sundt.. Men har man spart og spart og jobbet hardt for å nå et stort mål. Da blir man lykkelig tror jeg.

    3. Det finnes kanskje ikke noen fasit på det der. Men et par ting er i alle fall sant, de aller fleste av oss har mye mer under sitt tak enn det man har bruk for. Og det man må jobbe” litt for, gir jo så mye større glede, en det som bare detter inn døra, gud vet hvorfra 🙂 Du er flink 🙂

      1. Tusen takk. Det gir mer glede det man jobber hardt for. Og de pengene verner man mer om også… Prøver alt jeg kan når det gjelder økonomi… Det er så viktig.

    4. Jeg har hatt mye for lite penger, og det ble jeg i alle fall ikke lykkelig av. Jeg ble svært deprimert. Slet med helsa, og alt bare ballet på seg, og jeg ble enda sykere. Så jeg konstaterte at penger er roten til mye vondt. For har man ikke de beryktede pengene man sårt trenger, så blir det veldig vondt.
      Lykken kan ikke kjøpes for penger, men det er virkelig bedre med akkurat nok, enn alt for lite. Og jeg har slett ikke noe i mot om jeg hadde mer enn jeg trenger heller. Det kalles sikkerhet. Det er noe trygt og godt om jeg kunne vite at om det skulle oppstå noe ekstra, så hadde det ikke blitt en sånn krise som jeg var inne i.
      Jeg har ikke mulighet til å legge av og spare. For jeg er kraftig underbetalt. Man blir ikke rik av å være syk og ute av stand til å arbeide.
      Er enig med deg da, det å spare til noe, gir en ekstra glede når man endelig kan kjøpe det man har spart lenge til 🙂

      1. Blir ikke lykkelig av å tenke og ligge hele natta med regninger som ikke er betalt. Det tror jeg. Økonomi er håpløst når det er lite. Klart de som har mye penger har mye mer muligheter her i livet. Det åpner opp mye. Men må jo være penger man har slitt litt for.. Tror jeg.. For da har man hodet på plass også.. 😀💞

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg