Gåskolen 8/2021 – dårlig forbrenning??

 

God ettermiddag – gåskolen er tilbake. Nytt innlegg hver lørdag! 

 

“Jeg legger på meg bare jeg kjenner lukta av mat!” Hørt det før??? Det blir som å si at du blir gravid bare underbuksene til en mann og en kvinne henger sammen på snora til tørk! Det er umulig…..

 

Tror nok de fleste mennesker har vanlig forbrenning! Spiser man kaker, snop og veldig mye mat og sitter hele dagen i sofaen og ser TV, så sier det seg selv at man ikke kan skylde på forbrenninga hvis man går opp noen kilo! Men at forbrenning blir dårligere med alderen er riktig..Der er det andre faktorer som spiller inn!

 

Men jeg tenker og tror at det å gå hver eneste dag hjelper på! For det første forbruker man energi ved å gå..Og for det andre så blir man mer bevisst på inntaket og for det tredje…Så er man jo opptatt på tur, kjedespiser ikke eller noe! Det er 3 gode grunner! Kan ramse opp mange flere. Men dere skjønner poenget! Og jeg tror også på å spise flere små måltider i løpet av dagen! Tenk på kroppen som en vedovn..Man holder jevn god varme/energi ved å legge i vedpinner sånn jevnt og trutt, ikke fylle hele ovnen opp med ved og stenge trekken og la et stå til! Du er en “ovn” – husk det!

 

Ut og gå for et sunnere liv…. Gåskolen 7/2021 finner du her: Gåskolen 7/2021 – med sekk og sandaler Gåskolen er tilbake neste lørdag…

 

 

TENK ENERGI:  HVA GÅR INN I KROPPEN – HVA BRUKES OPP!

20 kommentarer
    1. Å jaaaa… ut og gå for et sunnere liv…. kom akkurat inn fra dagens siste tur! Ingen tvil om at jeg har økt forbrenningen betraktelig med å gå så mye og spise mye sunnere! Rett og slett hipp hurra! Klem <3

    2. Ja, normal forbrenning fører til at man kjenner sulten har coachen min fortalt.

      Jeg er også for et sunnere liv, og jeg trives med å spise sunt fordi kroppen har det bedre. Husker da jeg begynte på dietten så synes jeg at det var så mye mat. Det var for å øke forbrenningen. Spiser man for lite vil forbrenningen stoppe opp.

      Ønsker deg en kjempefin lørdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Helt korrekt det du sier der altså. Mange mennesker spiser rett og slett for lite!
        Og du er er veldig flink altså! Klem til deg og nyt kvelden.

    3. Ja, det er lett å skylde på forbrenning. Noen er kanskje LITT heldigere stilt. Jeg har hatt god forbrenning hele tiden som yngre. Trengte ikke trene SÅ mye, og spiste nesten hva jeg ville. Ble ikke TJUKK, men ikke veldig tynn heller. Sånn greit. Nå er det LITT verre. Kan ikke spise ALT jeg vil lenger. Bruker mye mer tid for å gå ned et par kilo.. Men at det hjelper å bevege seg litt er HELT sikkert.. Skal gå litt i morgen 🙂

      1. Du er jo veldig høy også så er jo flere centimeter å dele på..Har nok litt å si.
        Nå er det verre vet du, det er sammensatt prosess dette! Ønsker deg en fin kveld..Klem.

    4. Du har så rett, vi må passe på selv også. Fint å komme seg ut litt og være bevist på hva man putter i munnen. Forbrenningen er annerledes med årene. Før kunne jeg ta et krafttak mot vår og så var det gjort. Nå må jeg virkelig jobbe med saken for å holde kiloene unna. Ikke av forfengelighet, men for helsa! Ha en vakker helg 🙂

      1. Ikke enkelt når man blir eldre og i overgangsalderen..Da blir alt mer sært!
        Her spiller kosthold inn mye tror jeg. Og sukker og karbohydrater…
        Men ut å gå gjør vi jo 🙂

    5. ut og gå ja helt klart att det hjelper ,var ute i dag jeg ,men nå er det stor fonnfare her jeg bor så det er begrenset hvor jeg kan gå ,så da blir det litt fram og tilbake :=) men det er skritt det også

    6. Du er i hvert fall en inspirasjon til det:)
      Gikk en tur i dag til kirkegård igjen for å se om blomstene i gravene overlevd i snøen:) Det blir ca 2kilometer det. Og det holder for mine knær:)
      Takk for oppmuntring:)

    7. Du er jo til stor inspirasjon.
      Har ikke vært ute og gått, men har 5 dager a 30 min på tredemølla denne uka, så er rimelig fornøyd.
      Og så har jeg vært flink og kutta ut sjokolade og godis. Har innsett at jeg må ned noen kg nå.
      Men lett er det ikke.

      1. Tusen takk så hyggelig kommentar da. Viktig å ta litt grep innimellom…
        Du har jo vært superflink 🙂 Ønsker deg en god natt….:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg