Fredagen kom og gikk

 

Dagen i dag gikk unna, flere av oss har ryddet hos mamma og rydde skikkelig – tar tid. Mamma er igjen hjemme fra oppholdet…blid og fornøyd og dette oppholdet gjorde godt. Søknad om langtidsplass har vi inne og svaret der kommer når det kommer…Så får bare ta det derfra tenker jeg. Et slikt opphold på 14 dager gjorde at hun kom til hektene igjen – for denne gangen. Man vil jo ikke at sine foreldre skal ligge i senga og ikke spise og til slutt skrumpe inn og dø! Da må man ta grep, og det gjorde vi nå, og som sagt det gjorde godt. Trives med folk rundt seg, selv om dette stedet ikke er laget for demente. Det er ikke et bra sted, men det er det vi har i byen for korttidsopphold…Så som så med mye og om det ble dusj på disse 14 dagene er ikke godt å si. Jeg spurte de andre damene der, de var jo klare i hodet, men hadde fysiske problemer. Flere kom samme dagen som mamma! De hadde ikke dusjet de heller…sist jeg spurte…mandag og tirsdag vet jeg ikke, da var jeg ikke der og onsdag ble hun hentet av en yngre bror av meg og kjørt hjem..

 

I dag var hun av gårde på dagsenteret… ❤️ Hun har jo opplevd litt da, selv om hun ikke husker det! Så når man holder på med rydding så går tida fort!  Får begynne hos meg selv også merker jeg…når våren kommer så ser man det virkelig at her trengs det litt…Ting kommer litt sånn snikende inn i huset, føler ikke selv at jeg shopper så mye….men litt da og litt nå…Sånn går det vet dere! 

 

Tilbudet jeg fikk om samarbeid finner du her: Samarbeidsavtale med blogg og blogge på heltid! bare synd det er 1. april i dag….Men går greit! 🙂

 

Kos deg masse med kvelden da! Stekte meg bare et par egg og grønnsaker jeg, det får være greit…Følte ikke for noe nå og lage noe veldige greier! Har vært på et par turer også, ganske ok vær – men kjølig! 

 

April narrer kjolen av din dovne kropp og isner den igjennom fra tå til topp…

 

18 kommentarer
      1. Fikk vært sammen med andre og fikk spist…det er veldig bra det!
        Hun kom greit ut av det og var i bedre form da hun kom hjem enn da hun ble kjørt dit for 14 dager siden.

    1. Bra med korttidsopphold, enda bedre med langtids -opphold når det trengs. Husker hvor lettet vi var når det ble fast, når mamma trengte det. Du har drevet med lurerier ja 😁

      1. Flott med et slikt opphold – for det er ikke greit når de ikke vil noen ting altså! Men nå går det igjen bedre.
        Så får vi se – får vi ikke gjort så mye mer egentlig..akkurat nå.
        Lurere må til på 1. april 🙂

    2. Godt å høre at moren din hadde et fint opphold. Håper virkelig det ordner seg med langtidsplass snart. Dere får bare stå på, og ikke godta avslag om dere mener at det ikke er forsvarlig lenger at hun bor hjemme. Hun er jo dement, og da er det ikke forsvarlig etter mitt syn. Snakker av vår erfaring med mamma.
      Vi fikk avslag på første søknad for svigerfar, men da klaget vi på vedtaket, og skrev enda en søknad med enda mer begrunnelse. Da gikk det igjennom. 🙂

      Godt å få ryddet litt, og det er rart hvor mye det blir etterhvert. 😉

      God helg!

      1. Tusen takk for flott oppdatering..Ja, skjønner at ting går ikke enkelt og vi som er
        pårørende må være på! Mamma er dement og trenger mer tilsyn enn det hun får fra hjemmesykepleier mener
        nå jeg ja…
        Godt å rydde, det er jo vår! 🙂 klem til deg…

    3. Godt med korttidsopphold når det ikke er annet å oppdrive! KommuneNorge sliter….! Godt at ho kom seg igjen på de to ukene! Så får vi håpe søknaden deres går gjennom snart! Hjemme i Larvik er det helt kaos…. faren til en kollega trengte AKUTT-plass i begynnelsen av januar – den fikk han NÅ, men kun i 14 dager…..! Vel……. om han trengte lenger måtte de søke på nytt…….! God klem til deg 🙂

      1. Ikke enkelt dette med at de gamle skal bo hjemme så lenge som mulig.
        Men da må hjemmesykepleien fungere mye bedre enn det er nå, for de ikke på altså..
        Gjør det som er i boka og det er det…kommer og går og går like fort som dem kom..Noen
        ganger dropper de 1. besøk som skulle vært kl. 0900 og kommer rundt kl. 1300.
        Litt å spise frokost da, mamma lager seg ikke mat selv..hun har ikke begrep om det.
        Sånn du forteller – sånn er det jo…manko på det meste..klem…<3

    4. God at mammaen din fikk så mye positivt ut av oppholdet – sjøl om det er under lavmål om hun ikke fikk dusje på den tiden.. Men så lenge hun er fornøyd og har det bra, teller jo det kjempemasse.
      Ha en riktig fin kveld videre 😊❤ Klemz

      1. Tusen takk, ja – det ble jo et greit opphold og hun var jo friskere da hun kom hjem..
        Mulig hun dusjet tidlig på uka, som sagt – det aner jeg ikke..
        Men hun fikk mat og hadde tilsyn…så helt greit..Dette stedet har ikke topp karakter heller…det er et rart sted som mange mener mye om.
        Klem til deg <3

    5. Demens er trist. Jobbet med demente jeg. Meget spesielt, men det kom mye ut av de munnene som jeg ler av enda nå mange år etter. Jeg liker «gæmlisser», alltid gjort, men demens er trist. Godt å høre mamman din kom til hektene, krysser fingra for at dere slipper vente lenge på svar på søknad ❤️ Klem til deg

      1. Forferdelig trist sykdom og folk er ikke så interessert å prate med
        demente merker jeg..selv de andre innlagte syntes nok hun var kjedelig å prate med.
        Det går jo på samme setningen om og om igjen…Mye om krigen da!
        Og kjøp ikke militærgrønne klær til mamma altså, de hater hun! Ser den jeg da.
        Noen demente kan kanskje være morsomme, mamma er vel mer på om og om igjen…
        Jeg også liker eldre mennesker, de har så masse å prate om elsker det altså..Der mamma
        var nå var det en gammel sjømann, han pratet som en foss..jeg lo meg i hjel altså!

        1. Om og om igjen er slik det blir, det er en stor del av demens. Det er bare det at når vedkommende er deg nær så er det tøffere og vanskeligere, det er slitsomt og tungt å ha en forelder som er blitt dement. Mens som pleier på hjemmet er det litt annerledes, tror sikker jeg hadde fått noen gullkorn fra mammaen din også. Ja, gamle sjømenn, jeg lo mye av gamle sjømannsfruer, du vet når de kommer opp i en alder, samtidig som påbegynnende demens, da kan det komme masse som man normalt ellers ikke hører blant de finere fruer 😜 hehe..

          1. Hehe, artig med disse historiene om de fine fruene ja….ble noen tanker nå!
            Mamma er jo bare kjedelig å prate med, men det er en forferdelig trist sykdom..
            Kanskje annerledes hvis du hadde tatt en prat og hun hadde sikkert ledd masse..
            Hun er jo glad, men er vel på stadiet i hodet som er trist! <3 for oss andre å tenke på!

            1. Ja, har tenkt mye på akkurat det. Jeg jobbet som hjelpepleier. Jeg tok jobben med meg hjem i tankene. Fant ut at jeg kunne ikke ha det slik og omskolerte meg til Kokk. Så jobbet jeg heller i pleien i feriene.

            2. Det skjønner jeg godt, jeg tror ikke kunne jobbet med demente..Det krever mye av et menneske!
              Men jeg liker mennesker og er glad i mennesker…
              Men jeg har et hørselproblem i tillegg og det merker jeg er vanskelig..
              For er jeg hos mamma så setter hun på TV og masse lyd. Jeg sier ikke ha på så mye lyd for
              det er slitsomt for meg når jeg skal snakke med deg..et sekund etterpå et lyden på volum 74 igjen…sånn går det
              og med høreapparat da så blir man helt koko i hodet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg