Fredag den 13. mai

 

God morgen Fredrikstad! 

 

Vel, hva skal man si, jeg er den som spytter tre ganger når jeg ser en svart katt og går aldri under en stige eller over et kumlokk! 

17. mai-pengene har kommet inn i hvertfall og jeg har fordelt penger til alle konti jeg har i nettbanken! Det må gjøres, da har men mer kontroll! Jeg er virkelig spent på strømregninga denne måneden, jeg har kuttet ned alt av strøm og bruker nesten ikke lys på – vaskemaskin går en gang pr. uke det samme med oppvaskmaskin.

 

17 grader inne har det vært i en evighet nå….Jeg går til og fra jobben, bruker lite bensin da og bompenger blir det heller ikke! Så må si jeg er spent hvor mye jeg har fått ned utgiftene denne måneden! Skal ikke kjøpe meg noe nytt til 17. mai heller – har nok! Bunad har jeg heller ikke, det har min familie aldri hatt råd til. Verken min mamma og pappa eller jeg! Nå er det for sent, nå har jeg penger på konto, men å begynne å sy meg bunad nå – det gidder jeg ikke! Men hadde jeg vært 25 da hadde jeg nok gått til Husfliden og satt i gang prosessen. Men man kan alltid strikke seg en bunadskofte, den kan man bruke til “vanlige” klær også tenker jeg! Her finner du dem: BUNADSTRIKK masse fint, og jeg beundrer folk som får gode ideer! Kos deg med dagen, her er det fri i heimen og jeg nyter kaffe og skal straks ut på trappa og nyte kaffekoppen!

 

Fin dag til deg!

19 kommentarer
    1. god morgen ,du har vært flinke å spare ,17 grader inne er ikke mye ,da må ullkofta på da er det godt å ha vedfyring og ved :=) vi har ekstrem billig strøm for tiden så her slipper vi å tenke men jeg sløser ikke uansett for jeg har kommet inn i en fin rutine nå som miinsker strømbruken :=)
      nå er det 19 + inne hos meg ,skal tømme ovnen for aske før jeg fyrer opp ,men på dagtid er jeg i aktivitet så da trenger jeg ikke så mye varme ,kos deg med dagen

      1. Tusen takk, ja må spare skikkelig for å ha et liv..Hvis ikke går det mer penger ut enn inn.
        For alt er dyrt nå og jeg har hatt regninger på strøm på 5.000 hver måned i 5 måneder..Nå
        har jeg brukte bufferen til å betale regninger med og det liker jeg ikke..
        Jeg vil jo på tur og kose meg litt også og ikke bruke hele lønna + buffer til å få det til å gå rundt.
        Veden er det slutt på her nå.

          1. Kjedelig altså, må snu på hver krone – hvis man ikke gjør som meg!
            Stenge av all strøm…nesten bare det helt nødvendige igjen..

    2. God mårra 😊 Jeg er vel ikke helt der at jeg spytter tre ganger når jeg ser ei svart katt..men jeg skal innrømme at jeg reagerer nok med et lite “hmmm” når jeg ser ei som krysser veien når jeg kommer kjørende..
      Tenker også at når jeg ikke har fått meg bunad til nå, får det heller være..sjøl om jeg hadde hatt råd. Min familie har heller aldri hatt bunad – det nærmeste er mamsen som hadde en festdrakt hun hadde kjøpt på Sparkjøp (tror jeg det var). Masse flott inne på den linken, forrsten.
      Håper du får en riktig fin fredag 🥰 Klemz

      1. Sånn er det..aldri vært penger til bunader i min familie. Ikke når jeg var gift heller, gikk
        akkurat rundt og man bruker ikke penger på slikt altså!
        Mamma har aldri hatt bunad heller – det har aldri vært mye penger i vår familie..
        Vanlig arbeiderfamilie hadde det ikke lett på 60-70 tallet før olja kom, det var tunge tider.
        Men en festdrakt kan jeg jo strikke meg 🙂 klemz ❤️

    3. Da min mor levde så spurte hun om jeg ville ha bunad, og jeg takket nei. Angrer ikke på det nei. Ingen i familien min brukte bunad. Feirer ikke 17 mai heller. Pengene kom inn i dag, så her går mye inn på konto. Strøm er billig her, og uansett man vasker klær en gang i uka. På butikk en gang. 17 grader inne er kaldt. Her er det 23 og varmepumpa er på. Når sola skinner blir det godt og varmt. Jeg er visst ikke overtroisk. Går svarte katter av og til foran bilen. Da blir man mer oppmerksom på fartsgrensen. He,he. God helg og klem til deg.

      1. Det har aldri vært bunader i vår familie tidligere, men det kommer jo nå som det er ungdom i familien og
        bedre råd enn det vi hadde! Da jeg var gift hadde vi annet å bruke penger til…Mamma hadde ikke råd heller.
        17 grader er for lite, jeg fryser inne…Men det går!
        Kos deg med 23 grader og penger som kommer inn på konto! Det er da enda noe…klem til deg.

    4. God morgen. Ja, du kan strikke deg en hel bunad du, som er så flink med strikkepinnene, eller en jakke til bukser eller skjørt! Så mange fine mønster der ute. Fest blir det uansett hva vi forbereder ti 17.mai. Nyt dagen! 🙂 Klemsiklem:)

      1. Fest blir det sikkert på 17. mai – hele dagen er jo en fest!
        Lurt forslag å strikke en “bunad” eller festdrakt! Takk…. Klem…

    5. Jeg har bunad, som jeg ikke har kommet in i siden 1995.
      Mamma tok seg først råd til bunad til seg selv etter at alle vi jentene hadde fått det. Hun var godt over 50, så du er ikke for gammel til å skaffe deg bunad.
      Jeg har lyst på festdrakt. En jeg skal kreere selv. Det er en drøm jeg leker meg litt med.

      1. Festdrakt er flott og jeg fikk lyst til å strikke en, egentlig…
        Tja, du sier noe om bunaden…føler meg lissom for gammel til å bale med det nå! 🙂

    6. Disse strømregningene er fortvilt altså. Hvorfor skal det ikke være samme prisene over hele landet. Det forstår jeg ikke altså.
      Den siste vår var på 3000kr og det er det laveste vi har hatt på 5 mnd.
      Jeg har ikke bunad. Men de tre jentene våre fikk bunad etterhvert som de ble ferdig med utdannelsen sin. Synes det var hyggelig siden vi hadde mulighet til det.
      Siden både jeg og far er fra Nordmøre, ville de gjerne ha det.

      1. Så hyggelig at dere kunne gi bunader til jentene deres. Det var nok veldig stas tenker jeg.
        Strømmen er helt ille og ikke skjønner jeg noe, men nå er det skjært inn til benet her så
        er spent på regninga altså! Nå har jeg ikke mer ved heller og gidder ikke kjøpe sekker!
        Men jeg er jo ikke så mye hjemme så går greit! Men merker stor forskjell her og borte hos
        mamma ..der er det varmt og godt! Nordmørsbunad – usikker på denne. Skal sjekke opp!
        Ønsker deg en fin kveld! 🥰

    7. Nå ler jeg høyt altså – jeg har nettopp skrevet en kommentar på bloggen til Mette – og jeg har ramsa opp nøyaktig de tre tingene med å spytte når det går en svart katt foran meg, aldri under stiger, aldri på kumlokk…..! Du og jeg altså…. 🙂 🙂 ellers har jeg ikke akkurat merka at det har vært fredag den trettende – ikke skjedd noen katastrofer her! Bunad har jeg – fikk til konfirmasjonen i 1984….! Vi hadde ikke råd til bunad til prinsessa da hun sto til konfirmasjon, men hun har i etterkant arvet den min mamma hadde…..! Klem til deg <3

      1. Tusen takk, ler….
        Ja, du og jeg….spytte 3 ganger, kumlokk og stiger holder jeg meg langt unna…Vi tenker så likt!
        Herlig at dere har bunader, de er vakre! Får kanskje strikke meg noe greier jeg da,
        tar ikke 50.000 ut av hyttesparinga mi altså! Den er hellig! Klemz…..🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg