Europeisk helsetrygdekort

 

Dette er viktigere enn noen gang! Mitt hadde gått ut på dato og jeg gikk inn på Helsenorge.no og bestilte meg et nytt. Du kan også ringe 2332 7000 og få hjelp til dette.. 

 

Helsetrygdekort bekrefter din rett til helsetjenester som blir nødvendige når du oppholder deg midlertidig i andre EØS-land eller Sveits. Kortet må du ha med deg når du reiser til disse landene. Dette er ingen reiseforsikring. Reiseforsikring er helt noe annet.

 

Du får stønad etter reglene som gjelder i oppholdslandet. Du har rett til dekning av utgifter til helsetjenester etter reglene i landet hvor du oppholder deg på lik linje med landets egne innbyggere. Dette betyr at du slipper å legge ut for behandlingen, men hvis de som bor i landet må betale egenandeler, må du også gjøre det! 

 

Jeg bestilte meg et nytt kort og i løpet av en ukes tid så lå det i postkassa mi. Tenker at dette er viktig, selv om du BARE skal til Sverige. I disse Covid tider aner man jo ingenting om hvordan man blir rammet! 

 

Du kan bruke helsetrygdekortet i følgende land: 

 

Belgia, Bulgaria, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Helles, Irland, Island, Italia, Kroatia, Kypros (ikke i de nordlige delene), Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania,  Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn, Østerrike..

 

Logg deg inn og bestill et kort i dag – så er det gjort! Når du får dette, så legg det øyeblikkelig i din reiseveske, lommebok! 

 

For din egen sikkerhet!

20 kommentarer

Siste innlegg