Er livet en forberedelse til Pensjonisttilværelsen?

 

Livet! Mamma og meg i konfirmasjon til barnebarn/nevø på lørdag som var. 

 

Når man blir eldre så kommer tankene om dette tema nærmere og nærmere. Vel, man begynner å tenke på det tidligere også. Finne seg en partner, få barn – slik at man har noen til å ta vare på seg når man blir eldre. Sånn har i hvertfall jeg tenkt. Det å ha en å bli gammel med er også en del av livet. Må ha noen personer rundt seg. Seile inn i alderdommen helt alene. Det går sikkert gret det også, for man får mer hjelp av det offentlige. Men aller best å ha noen rundt seg, vil jeg tro.  

 

 

Vi modnes og får lag på lag her i livet. Jeg har i alle år jeg har jobbet spart penger til pensjon. Hvor man hver eneste måned trekker 2 prosent av lønn til avsetninger pensjon. Det er en fin ordning. Jeg har jobbet snart 40 år i det offentlige og har 100 % stilling det meste av tiden. Så jeg kan ikke regne meg som minstepensjonist. Jeg vil nyte en god pensjon når den tiden kommer om ikke altfor lenge. Jeg sparer også ganske mye privat. De pengene setter jeg på et fond!

 

 

Det fondet kan man kalle hva man vil. Det har ingen betydning. Jeg kaller det “hytta”. Dette er et tema jeg har skrevet om mange ganger. Jeg sparer til en hytte eller leilighet. Det er der grublinga mi kommer for fullt.

 

Skal jeg kjøpe en hytte rundt her i Østfold. Andre ganger tenker jeg å kjøpe en leilighet i Spania, et sted der det bor nordmenn. Altså beholde huset som sommerhus her hjemme og bo i Spania på den kaldeste vinteren. Eller skal jeg kjøpe en fin leilighet i et byområde 🙂

 

Alle disse tankene tenker jeg om og om igjen. Jeg har ikke landet på hva jeg vil. Jeg kan også selge huset og kjøpe en liten leilighet her hjemme og en leilighet ett varmere sted, kanskje Kreta! Det er også en del av forberedelsen til pensjonisttilværelsen min.

 

Jeg vet at den dagen jeg slutter å jobbe så kan ikke livet være akkurat slik som nå. Sitte her i huset dag ut og dag inn og mure seg inne med fyring på de verste vinterdagene! Jeg må ha et sted å reise til 🙂 Slik at livet blir litt variert! Hvis helsa holder så jobber jeg til 62, svikter hørselen enda mer før det så man ha en plan på dette! Jeg er 40 % ufør og jobber nå for tiden 3 dager i uka. Det greier jeg å få til. Men det krever at jeg påfører meg selv energi de andre dagene i uka!

 

Energi får jeg ved å reise, være ute på tur i naturen. Kultur gir meg også mye som små konserter, museum, finne små arrangementer på Litteraturhuset her etc. etc. Og jeg sparer altså jevnt og trutt hver eneste måned og dytter alt jeg kan av penger til overs på “fondet mitt”. Dette er min plan mot “tilværelsen” som kommer om ikke altfor lenge. Greit å leve her og nå – men noen ganger bør man ha en overordnet kurs!

 

Lage seg en plan! En litt god plan…

 

 

22 kommentarer
    1. Mitt råd er å hoppe i det, prøve få lån og kjøpe den hytta, eller leilighet i Spania eller.. stigningen fremover nå på kjøp av boliger vil kun skape flere hindringer slik jeg ser det og gjøre det praktisk talt umulig for unge par og enslige voksne på markedet. Livet er dødens venterom, så mens en er i det venterommet så er det, igjen slik jeg ser det, greit å leve mens en «venter». Når oppholdet i venterommet er over, så har en ikke akkurat noen glede av penger på bok eller investeringer i fond. Ikke for å være dyster, men som jeg bruker ofte å skrive i bloggen, såvidt jeg vet så lever vi bare én gang, og det er nå. Du er jo flink på å nyte livet du da, har jeg inntrykk av, men hvis hytte/leilighet er drømmen din, hadde jeg vært deg så hadde jeg kjørt på NÅ asap!! ❤️

      1. Takk for flott kommentar. Jeg er både enig og uenig. Jeg sparer ikke for at ungene skal ha nytte av mine penger.
        Det for å ha mulighet til å ha et friere liv. Pengene kan også brukes til å vøre økonomisk uavhengig.
        Altså at man ikke trenger å jobbe. Det er en god følelse. Fond er ikke skummelt, enkelt å ta ut.
        Og det er mange forskjellige typer fond. Bruker man rentefond er det ikke noe problem, da trenger man heller ikke aksjekonto.
        Det gir høyere rente enn banken. Men jeg har forskjellige typer fond som passer meg. Så finner jeg den hytta plutselig som jeg drømmer om så
        kjøper jeg den. Men den må rope kom og kjøp meg. Kjøper ikke hytte for å bare ha en hytte. Jeg snoker hver eneste dag på markedet!
        Det er nok av hytter rundtomkring og jeg trenger ikke hytte ved sjøen for jeg har hus her på Kråkerøy. Men jeg ønsker meg veldig et sted – og det er det jeg leter etter! Veldig…Et sted å reise til i helger og ferier. Og som pensjonist da…<3 Kose meg.

    2. Kjempeflott blogginnlegg til ettertanke. Viktig å reflektere over dette.

      Når vi var barn så tok foreldrene seg av oss, og nå som våre foreldre har blitt eldre er det vår tur til å ta vare på dem ❤❤❤

      Jeg tror når man har passert 60 år tror jeg man blir mer og mer innstilt på at man snart blir pensjonist. I tillegg kjenner man kanskje at man blir mer sliten når man har passert 60 +.

      Tror uansett det er viktig å ha interesser som man kan kose seg med 😊

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk, viktig å tenke gjennom en del ting. Det er rart å tenke på, men er jo livet vårt!
        Som du sier 60 år – da nærmer det seg styggfort! Må ha en plan da! God klem videre for kvelden.

      1. Tusen takk, viktig å tenke litt og opsummere litt. Aldri for sent å begynne å spare vettu! Aksjefond har jeg spart i mange år. Lærer stadig noe nytt. Klemmer….

      1. Tusen takk. Viktig for meg å tenke på dette og ta noen runder med meg selv. Aldri feil å spare tenker jeg. Og kose seg nå også er viktig… Men jeg gidder ikke surre bort alle pengene mine på tull og tøys. En mellomting. Leve nå og leve senere 😀👍

    3. Det er lurt å spare til noe man ønsker seg. Jeg håper du finner drømmehytta etterhvert. Litt vanskelig å finne noe i varmere strøk i disse tider. og det er lov til å glede seg til pensjonistalderen.
      Jeg har allerede vært en slags pensjonist i 10 år. og startet et enkeltpersonforetak samtidig. Jeg bare må ha noe å gjøre. og det skader ikke å tjene penger samtidig.
      Det er selvfølgelig ok uansett hva man gjør bare det er noe en trives med.

      1. Tusen takk, synes det er bedre å spare jevnt og trutt og ikke kjøpe alt man ser i hverdagen og pengene bare smuldrer vekk.
        Det er min måte å leve på. Koser meg masse jeg, men tenker litt før jeg drar kortet.

    4. Ja det er lurt å spare…. vi ender der – i pensjonisttilværelsen om vi lever så lenge…. Jeg vet jeg blir en minstepenskonist og det går helt fint. Jeg tror ikke jeg kommer til å klare leve det livet da, som jeg lever nå, men godt får både jeg og du det om det blir slik 🙂
      Mange sparer og blir syke når de går av med pensjon og har ingen glede av det. Jeg tror man må nyte dagen i dag og så kommer morgendagen etter hvert.
      Men litt penger er det lurt å ha 🙂

      1. Aldri feil å spare synes jeg. Jeg koser meg jo masse allikevel, bare dytter inn litt penger hver måned når jeg får
        lønning. Men å spare seg til fant er ingen løsning.
        Leve hver dag må vi alle gjøre! <3

    5. Du har en god plan og det er veldig fint synes jeg.
      Jeg igjen tar en dag om gangen ettersom helsa skranter. Men jeg sparer også litt som deg:)
      Drømmen min er en bobil når jeg blir pensjonist:)

    6. Hei, for meg virker du ganske ego.du sitter på pengene….skal ikke ungene nyte noe ?..du har glede av sparing,,men barna trenger hjelp..hele bloggen din oser av gjerrigehet og sparing i øst og vest raushet vil du aldri,aldri angre på …ha en god dag,håper du sparer noen penger idag..

    7. Du er ikke alene,to sønner og jenter du er tante til.
      Gi de oppmerksomhet og penger,noe yngre trenger, er du raus får du tilbake.men enn kan ikke ruge på pengene.

    8. Man er ikke ego og gnien om man sitter på pengene man har spart. Når ungene er voksne og flyttet hjemmefra, har egne jobber hvor de tjener godt så er det opp til foreldrene og forvalte pengene akkurat som de selv ønsker det. Om man bruker det til å oppfylle en drøm og drømmer skal man følge. Det er nok av unge voksne som snylter på foreldrene sine.

      Sparer selv og det kommer godt med å ha en buffer til å ta unna regninger som eiendomsskatt. Den er skyhøy. Når man er ufør sitter man ikke på en formue. Kjøp deg en hytte, eller leilighet om det er drømmen. Kunne reise litt enten i Norge eller utlandet. Spise ute og nyte mens man ennå kan. Solliv du forvalter akkurat som du selv vil, og en dag realiserer du drømmen din. Klem fra meg.

      1. Tusen takk, ungene har lang utdannelse og veldig flotte jobber begge to. De sparer selv de, for de er vant med
        å ta vare på pengene sine.
        Synes det er viktig å ha en trykk økonomi og leve etter det. Kjøper ikke 10 nye puter i sofaen fordi fargene fra i fjor er feil.
        Bruker det jeg har til det er utslitt. Spise ute gjør vi ofte, da koser vi oss og Kreta blir det jo til neste år håper vi 🙂
        Takk for fin kommentar, det varmer og du god klem fra meg…

    9. Veldig lurt å spare, både i fond og ellers. Vi har aldri hatt god råd, så det er lurt å spare til pensjonisttilværelsen.
      Hvorfor skal vi spare til ungene som har gode jobber, som du skriver, og som kan kjøpe stort sett det de vil,. Mine er også flinke og sparer allerede, og jeg synes vi som kanskje aldri har kunnet unnet oss så mye må kunne få lov til å spare så vi slipper å snu på krona også i pensjonsalderen. Jeg blir minstepensjonist, og som ufør blir det jo heller ikke sånn all verdens å sløse av. 😉
      Spar i vei til deg selv du. Er ikke ego for det bare fornuftig 😀

      1. Tusen takk, spare bør alle mennesker gjøre. Om det er 50 kr måneden eller litt mer. Det er hva man har.
        Jeg tjener jo ikke mye penger jeg. Men prøver å være forsiktig og spare det jeg kan. Litt her og der blir
        en god sum når det har gått 10 – 20 år. Ungene får det de trenger ved behov. De er voksne og klarer seg selv.
        Tantebarn som noen nevner her får gaver til jul. Alle mine tantebarn har foreldre som tjener meget godt.
        Jeg sparer for trygghet og bedre liv. Ønsker jeg meg en stol så sprarer jeg først og kjøper etterpå. Kan ikke se det er noe feil med det.
        Men merker folk er på hugget når det gjelder penger. Men sånn er det vel. Fin kveld til deg og takk for flott kommentar. Det varmet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg