Er dette chagasopp?

 

Når jeg er på tur så ser jeg alltid etter chagasopp! Men er virkelig usikker på hvordan den ser ut? For jeg er ingen ekspert. Bare vet at at denne soppen er vidundermedisin. Du kan tørke soppen. Male opp til pulver og lage te blant annet. 

 

Eneste jeg vet med sikkerhet er at det ikke ser ut som sopp og at chaga gror mest på Bjørk! Det kan komme av en skade på et tre der den presser barken til side slik at soppen får tilgang til uberørt tre! Soppen er mørkebrun til helt svart! Ser litt ut som brent kull! Bildet over her ser ikke ut som brent kull – så er vel kanskje bare en vanlig utvekst! Men jeg fortsetter å lete på alle mine turer! I Norge er chaga utbredt over hele landet, men finnes sjelden i store mengder! Soppen finnes helst på gamle bjørketrær og gjerne på trær som vokser på fuktige steder, men er veldig sjeldent og man må lete på flere tusen trær før man finner chaga! 

 

Les deg gjerne litt opp her: Forskning på chaga 

 

Pleier du å finne chaga i naturen? 

 

Jeg har stor tro på det naturen gir oss…

20 kommentarer
    1. Jeg har ikke greie på chaga. Men hadde en kollega som var virkelig interessert. Hun samlet og tørket og brukte det til te.

      1. Ikke sant, det er kjekt å tørke og bruke til te. Ser under her at det ikke er slik sopp. Er nok for stor også og for hard og den skal være svart. Jeg får lete videre.

    2. Jeg har heller ikke peil på sånt. Men jeg lurer også på om det er sånne “knoller” man kan lage kopper av? Skjære ut, sånne turkopper? 🙂

    3. Jeg har hørt om det. Har sett det på bjørketrær. Men jeg liker ikke te en gang. Er vel en god del informasjon på nettet om Chaga. Klem

    4. jeg tror ikke dette er chaga men en rikule som en gjerne lager skåler av ,du får ha en liten lommekniv med deg for chaga er ikke hard tre ser litt mer ut som svamp inni om du googler ser du det

      1. Takk, du har nok helt rett. Denne var for stor og tjukk og steinhard. Jeg får ta med en liten kniv i sekken når jeg er på tur 🙂

    5. Nå lærte jeg noe nytt…. moro! Dette ser ut som en fin, stor knute………….! Spennende å se om du finner – og nå skal jeg også leite…. 🙂

      1. Var en fin knute dette. Nå må både du og jeg lete! Vi skal lage chagate <3
        Moro å lære noe nytt. Jeg lærte dette av en venn av meg, han var sykt opptatt av dette!
        Det er skikkelig helse altså og han tjente en del penger på å selge denne soppen videre.

        Men fikk aldri praktisert det og lært denne soppen å kjenne…for jeg ble utsatt for en ulykke
        etterpå og etter det så har jeg ikke hatt kontakt med ham. Sånn blir det noen ganger..klem..

    6. Nei, det du har funnet her er ikke chaga.
      Men en knute/rikule.
      Jeg finner støtt og stadig chaga.
      Hittil i år har jeg funnet mellom 20 – 25 kg med chaga.
      Beste stedet å lete er i gammel og fuktig skog.
      Så lykke til med letingen videre 🙂

      1. Tusen takk for tips. Jeg skal lete videre på turene mine.
        Denne soppen er bra for så mye. Jeg skal titte etter gammel skog!
        Ønsker deg en fin dag videre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg