Er bloggen død?

 

Jeg vet ikke, men det er ikke der folk er nå tenker jeg! På bloggstadiet!

 

Lite folk innom bloggen – både min og andres. Den lille bloggen min har jo ikke mange klikk da, men det er merkbart mindre enn før sommeren! Ser også oppover på lista her at man ikke kan sammenligne med tidligere år og da disse unge bloggerne herjet her inne! De har forlatt stedet for lenge siden! Jeg tror at blogglesing bare går en vei fremover og det er nedover!

 

Trafikken her inne blir rett og slett mindre. Vi som blogger, leser hverandres blogger her, men alle de andre som leser oss…………de har nok rømt! Er på rømmen til andre steder…. 🙂

 

Men jeg tenker at ting og tang går opp og ned og om noen år så blir blogg mer populært igjen. Så det handler om å bare sitte rolig i båten og vente på folket! De kommer tilbake tenker jeg! Ting går i sirkel og opp og ned! Begynne å surre rundt og dele meg opp både her og der orker ikke jeg i hvertfall! Tjener ikke penger nå og ble sikkert ikke rik om et par år heller! Så satser på lønn, trygd og pensjon og så surrer man litt videre her inne!

 

Bare for fordi det gir meg noe påfyll både med å blogge selv og lese andre!

 

Ha en fin dag videre da! 

 

 

Leserne har rømt…

36 kommentarer
    1. Tror mange er lei spetaklet som har herjet på Blogg.no de siste månedene. Jeg har seertall som er mangedoblet siste halvåret. Jeg er innom kun de faste jeg pleier å lese på blogg.no så er det veldig mange andre interessante blogger på andre plattformer.

      1. Flotte blogge mange steder og det er stor konkurranse så klart! Så bra at du har fått doblet dine tall! 🙂 Ønsker deg en fin kveld.

    2. Det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden, men jeg tror ikke blogg som plattform er død, men som fenomen er den for lengst avlegges. Alt går bare fortere og fortere, og nye plattformer dukker opp som paddehatter hele tiden. Noen slår an, andre ikke. Blant alle disse andre litt “støyende” plattformene ser jeg på blogglandet som en litt rolig lysning inne i skogen. Et sted der det er stille nok til at du hører dine egne tanker. Et sted for Teksten. Jeg tror aldri Teksten kommer til å dø. Hvis du ser på de nederste på lista på Blogg.no, så har ikke de noe lavere lesertall enn de hadde før, men forskjellen er enorm blant de 20 øverste, og da spesielt de 10 øverste. Personlig mistet jeg halvparten av leserne mine i mars da FB la om algoritmene sine, og har i dag bare unntaksvis lesertall over 20K. Tror også vi som blogger må bli flinkere til å skape godt innhold slik at de som faktisk klikker seg inn for å lese blogg ikke får noe ræl som blir publisert bare for fange noen skarve lesere. Slik de teite bildene av meg selv i dag. Har egentlig ingenting på en blogg å gjøre. Skulle postet de på FB i stedet. Bare tull.

      1. Vi skal heller ikke glemme, når det er snakk om lesertall, at de skyhøye lesertallene på blogg.no før i tiden var kjøpt og betalt, så er faktisk litt vanskelig å sammenligne. Det er jo også en av grunnene til at de aller største profilene er borte, fordi lesertallene forsvant.

      2. Vanskelig å se inn i den krystallkula ja. Folk vil nok ha tekst og lese og det er alltid spennende å bli kjent med andres tanker og liv. Ja, dere der øverst har mistet mange tusen lesere på kort tid og det er som du sier forandring hos FB. Men det er en del færre i bunnen også. Før måtte man ha 250 sidevisninger for i det hele tatt å komme på lista, nå er man der ved 100. Men vi må nok levere og vi må kanskje legge mer innsats i dette. Men så er det tiden da. Vi lever jo ikke av blogg, ikke jeg da og må jobbe! Da blir det litt enkle innlegg fra min side. For når man sitter hele dagen på PC på jobben så vil ma jo ut i skogen og sånn. Så derfor så blir det ikke de dypeste og lengste innlegga fra min side i hvertfall. Det ble prioritering og da kan man ikke høste så mye heller! Så enkelt er det. Men det er ikke hele løsningen tenker jeg. Det er for mye å velge i…! :-)blant annet… Ønsker deg en fin kveld.

        1. Enkelt er greit, men hvis det leke greit kunne vært en post på Instagram eller Facebook, så er det jo ingen grunn til at folk skal velge å bruke tiden sin på nettopp blogg. 🙂

    3. Jeg koser meg med å lese andres blogger og er fornøyd med å være midt på blogglisten.
      Det har aldri vært meningen å tjene penger.

      1. Du er her og jeg er her 🙂 Vi henger med og så får vi ta det derfra! Tusen takk, var fint det ja. Gamlebyen har så mange fine motiver.

    4. Jeg leser de faste bloggene, og blogger ikke selv. Dermed kan jeg kose meg om morgenen med kaffe og godt lesestoff både her og der. Tror mye av grunnen er at mange deler det meste på Snapchat og Instagram. Er på Facebook men stikker innom sjekker litt og logger meg ut. Nå skal vi få Sophie Elise i God kveld Norge på tv, det er jo en tidligere blogger herfra. God helg og klem.

      1. Mye flott å lese på blogg. Helt klart. Liker menneskene og mangfoldet her inne. Spennende med God kveld Norge, det drar nok mange til den kanalen. Herlig. Ønsker deg en fin kveld. Klem.

    5. Jeg er her jeg også 😊 Leser bloggen din fast. Jeg setter meg ned om ettermiddagen etter jeg har spist lunch og koser meg med å lese blogger. Synes det er kjempekoselig 😊

      Selv var jeg med i en spørreundersøkelse til en tidligere blogger som blogget på gamle blogg.no. Han var en voksen blogger. Vi diskuterte blogg, og vi jeg sa den gangen at blogg som fenomen er nok på vei ut.

      De som var de store bloggerne på gamle blogg.no har jo gått over til andre sosiale medier.

      Jeg søker ikke etter å ha flest mulig følgere, men synes det er kjempekoselig å følge andres blogger. Noen av mine faste blogglesere har jeg hatt siden jeg begynte å blogge i 2008 😊

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk, jeg vet du koser deg veldig med å lese og kommentere blogger. Det er så fint! Den yngre garden forsvant og en del lesere ble med på veien og kom ikke tilbake her på blogg. Synes Gry hadde en fint svar her! Vi må gjøre en jobb alle sammen! Markedsføre oss for den gjengen vi er!

    6. Nei, bloggen er ikke død, den er bare inne i en omstillingsperiode!
      Fra konseptets begynnelse og frem til så nylig som bare et års tid siden, var jo konseptet så ‘rosa’ -dominert at det ikke bare ble genren man forbant konseptet med. Det gikk jo så langt at det ble selve definisjonen av en blogger, -med utseendet og alt! – Følgen var høye besøkstall, men hva statistikken ikke viser, er jo at de som klikket seg inn på blogger, stort sett var unge jenter under 30.
      Følgen av dette, er jo at en hel befolkning har fått et bilde av både bloggen som konsept, lik som personene som drifter disse meislet inn i bevisstheten. Og dette bildet er ikke i tråd med hva det store flertallet i befolkningen er interessert i å bruke tiden sin på!
      Poenget mitt er at folk flest ikke har fått oppdatert bildet sitt av hverken bloggen som konsept eller det mangfoldet som nå har tatt over som utgivere av disse! Følgen er at lesertallene vil øke progressivt med at flere blir inneforstått med at bloggkonseptet nå ikke lenger domineres av en snever interessegruppe, men er i ferd med å bli like rikholdig som bladhyllen på Narvesen.
      Dessverre, har media forøvrig sviktet totalt når det kommer til å bistå med å få spredt dette til befolkningen. Ergo; For å få fortgang på denne prosessen, er vi nødt til å begynne å ta ansvar selv! Som enkeltmennesker, vil jo selvsagt dette folkeopplysningsarbeidet bli ganske så krevende enn om TV-bransjen hadde giddet å se forbi den rosa skaren som i skrivende stund har kladdet seg sammen på Instagram og YouTube. Derfor krever det at så mange som mulig trår til for å kunne få til en umiddelbar snuoperasjon..

        1. En ting jeg har merket meg som gjør bloggens fremtid virkelig interessant, er at jeg har sett en endring på annonseringsfronten som peker i retning av at dette med suksess på bloggfronten ikke innebærer det synonymet med høye antall sidevisninger som vi har fått det fore at det er!..
          – For om en skrur tiden litt tilbake, til den gang de rosa fremdeles rulet blogg-Norge, og ser på hvilke firma/ typer produkter som dominerte på annonsefronten (private sponsorer så vel som annonsører fra plattformen) den gang;
          – Mobildeksel til kr. 49,90
          – Klær for spottpris (typ; genser fra kr. 49,- og olabukser fra kr. 99,-)
          – Ditto billigmerker av kosmetikk beregnet for ungdom..
          Ergo: I det typ 98% av konseptets besøkende er skoleelever/studenter, er det uaktuelt å benytte blogg for markedsføring av dyrere varegrupper av den enkle grunn at de da, til tross for at de ville blitt sett av mange, allikevel bare ville nådd ut til folk som ikke har penger til å kjøpe de! Tilsvarende er det en kjensgjerning at annonseringen av så til de grader billige varer skal kunne lønne seg, er de avhengig av høye besøkstall, med ditto mange kjøp.
          Nå er det derimot skjedd en klar endring av dette annonsebildet, i det annonsørene åpenbart følger langt bedre med i utviklingen enn de øvrige samfunnsaktører! Det er nemlig klart dyrere varegrupper som dominerer annonsene her på blogg nå enn for bare et års tid siden! Herregud, til og med bilfirmaene har jo funnet veien til blogg! Og i det disse dyrere varegruppene trenger langt færre solgte enheter for at en annonse skal lønne seg, så blir antallet som ser annonsene deres faktisk sekundært i forhold til at de når ut til de rette menneskene! Tenk deg selv, om du var markedssjef for Audi, som hadde satt seg fore å få solgt unna et par eksemplarer av sin nylansering av året; En el-bil, produsert med tanke på fremkommelighet i urbane strøk, og markedsvinner på norske vinterveier til den nette pris av 290 000,-.. Om jeg da hadde gått inn her i dag, og dermed sett at jeg var garantert å bli sett av deg, meg, Lena (Lykke), Roger, Kokken, Anne-b & Frodith.. Så ville jo denne usle lille gruppen pålydende 7 pers ha en hinsides mye høyere verdi enn 10 000 ungjenter mellom 16 og 22! For disse 7 pers vi utgjør, tilhører jo unektelig de mest pengesterke, samt at vi er unge nok til at vi vil være hippe, og såpass gamle at vi ikke kommer utenom hensynet til sikkerhet og brukervennlighet.. Ergo; Sannsynligheten for å få solgt inn en bil til bare denne bittelille gruppen er faktisk svimlende høy! Jeg vet nemlig med meg selv at jeg hadde kjøpt den i det øyeblikket behovet meldte seg!..
          Jeg er jo unektelig helt nerd her, men jeg syntes faktisk sånt er innmari fascinerende *haha*

          1. Akkurat det er der vii må jobbe videre. Du har mange ideer og nå har du enda mer å blogge om. Kjør på, finn på noe lurt og vi må helt klart få med oss leserne hit inn igjen! 🙂 Lage oss en god PLAN!

    7. Jeg blogger ikke selv, men har noen få som jeg koser meg med å lese, bla din blogg.
      Bruker jo tid på FB og Insta også. Så må jo prøve å begrense det litt hvis en skal få gjort noe annet.

      1. Herlig, ja – man må gjøre litt annet også! Tusen takk, jeg er veldig takknemlig for at du leser bloggen min. Det gleder meg veldig. Ha en fin kveld 🙂

    8. Bunny Trash dør ikke før 2070 i hvert fall, hahaha.. så det er bare å be folk besøke, og fortsett komme på besøk du oxo, settes veldig pris på og alltid hyggelig med litt dialog, meningsutvekslinger og tilbakemeldinger 🥰

    9. Jeg har omtrent det samme som før – hadde mer i sommer, men det tror jeg var ekstraordinært! Min blogg er en smaaaal greie….. .men – jeg storkoser meg her inne! Skal jeg bli rik, så må jeg nok begynne å tippe – hahahahahaha….. klemmer <3

      1. I sommer slo du ut håret og hadde ganske lange innlegg. Men så kom hverdagen! Så er det jo bare. Vi blogger for fellesskapet, men jeg føler og tror at jeg bør legge litt mer kjøtt på beina. Folk forsvinner jo….Er det ingen som leser oss så kan vi ta frem en dagbok! Klem snuppen.

    10. Hei,synes bloggen din var kjempekoselig før,med håndarbeid og dagliglivet,hørsel blogg og ikke minst økonomi .synes den er veldig forandret.vi blir vel eldre.jeg gidder ikke å lese om hårete stein og svaner.så nå går over til andre.

      1. Ja, helt enig. Tenker mye på det. Man prøver å lage en ny vri og så var den gamle bloggen min bedre. Ikke alltid det er så lurt! Ønsker deg en fin kveld…:-)

    11. Du fikk et fantastisk engasjement på dette innlegget også. 🤗 Vurderer ennå en gang om å ta en lengre pause fra bloggingen. 🤗

      1. Ja, engasjement ble det. Ja, jeg tenker noen ganger på det jeg også. Jeg må i hvertfall forandre meg litt føler jeg. Gå tilbake til det litt mer personlige kanskje. Blitt for mye bilder hos meg og det er jag absolutt klar over. Kanskje hørselbloggen våkner opp igjen! 🙂 Jeg må ha mer tekst her på bloggen skjønner jeg, folk gidder ikke alle de bildene mine. Det er fasiten! Bloggen er tidkrevende, selv om den er liten. Klemmer…

    12. Jeg har vært med lenge. Og det har gått opp og ned. Jeg er IKKE død, selv om det kan virke sånn. Skulle gjerne blogget MYE mer, men det krever at man har tid. Noe jeg ikke har om dagen 😛 Men kommer nok tilbake sterkere, et annet år. Kanskje jeg skulle slutte i jobben, og BARE blogge 🙂 Har vært innom tanken 😀

    13. Hmmmm det har jeg ikke tenkt på en gang….Ser at det er endringer…. noen har forsvunnet og kanskje funnet andre plattformer – og det er vel kanskje like greit 🙂
      har vel aldri vært opptatt av hvor man ligger på lista… men det er jo morsomt at noen leser bloggen – og det vet jeg at noen gjør 🙂
      Jeg deler det JEG vil dele – det som er viktig for meg – av bilder og dikt og what ever – ikke hva jeg tror gir klikk…. Så det er ingen taktikk fra min side. Bare blogg-delings-glede 😀

      1. God morgen, det er masse endringer her inne på blogg.
        Du er flink og gleder deg over bloggen din. Bra, utrolig bra.
        Jeg synes det er moro å klatre litt. Men har rett og slett for dårlig tid til å blogge innimellom.
        Så da blir det litt venstrehåndsarbeid! Kos deg med dagen! Klem…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg