energi gjennom dagen

 

Energi….Viktig! Spise variert mat! Proteiner. Kylling, kjøtt eller fisk! Variere + grønnsaker og frukt! Salat er alltid deilig. Lage selv, eller kjøpe ferdig eller plukke i en sånn disk (selvbetjening). Det mangler noe i mitt kosthold hvis jeg er dårlig på salater en liten stund! Det hender jo jeg tar en lettvint middag med pølse og brød. Går greit en dag, men ikke flere dager etter hverandre! Og grønnsaker til middagen er viktig! Får du det ikke til hver dag, så går det å knaske litt gulrøtter innimellom. Og epler og pærer er jo deilig. Jeg liker best bananer. Det må jeg spise hver eneste dag. Det er mettende og godt. Avokado smaker alltid synes jeg. Trenger bare dele i 2 og ta ut steinen og spise med kniv og gaffel! Trenger ikke sitron eller pepper eller noe jeg. Jeg liker smaken! 

 

 

Tenke litt – ikke bare kjøpe fyllmasse for magen! Sklir det ut så man ta litt grep! Mange liker havregrøt og elsker det hver morgen! Jeg går for knekkebrød med gulost, men mange ganger havregrøt på helga! Nå er vi inne en tid hvor vi kanskje sitter litt mer rolig og mer inne så jeg må ta meg selv i nakken noen ganger nå og tenke litt når man handler! Sommeren er det lov å putte både is og sjokolade i handlekurven!

 

Men nå er det høst – TV og mer inneliv! Da må man igjen samle energi med turer og det man putter inn! Hullet vi putter maten inn er større enn det dere vet…Tenke litt! Skrive lapper og handlelister funker ikke meg, men må absolutt fylle på mer i vogna der frukt og grønt-avdelingen er…Og lager man mat fra bunnen blir det mindre sukker og salt å forholde seg til!

 

Så ingen unnskyldning – det er like enkelt å handle bananer som sjokolade! Og det er enklere å lage seg en salat til matpakka eller kvelden hvis kjøleskapet har det du trenger! Og grovere brød metter mer enn loff! Kjøper sjelden loff, men er deilige å bake selv. Men det er ikke hverdagsmat! Men har jeg reker så er det loff eller rundstykker som gjelder. Grovbrød og reker gir meg ingen gode vibber akkurat. Det hører ikke i hop…hehe..Der går grensa! Men reker er så dyrt i dag også, så det blir sjelden det også! Det jeg sliter mest med et å finne sunne billige produkter! Det kan man greie, hvis man tar seg god tid i butikken. Men sånn full fart rett fra jobben og handle, det går dårligere…Da har jeg ingen god tålmodighet! 

 

Dettte er ting man må jobbe med hver eneste dag! Her funker ikke skippertak eller noe  ..Rutine og vaner. Da går det meste enklere….<3

 

Ønsker deg en god og mett ettermiddag! 

12 kommentarer
      1. Jam vi prøver jeg også! Mye bra her hos meg…Men kan spise en en sjokolade en gang i blant, men ikke hver dag altså! Dette var vel lunsj…middag ble noe pasta-greier! 🙂

    1. Se der ja… der kom det en vennlig tale, om sunne matvaner 😀 Spiser stort sett en banana og en klementin om dagen. Havregrøt hadde vi i forgårs. Men ikke til frokost. Når vi er i Bodø, er vi innom en nydelig fiskebutikk der. Har alltid med oss kjøleboksen. Da ble det fersk sild, flyndre og seifilet. I går hadde vi stekt sild, og i dag ble det flakksild som vi salta i forgårs. Hver kveld tar jeg meg en kaup med havrenøtter og litt rosiner i 😀 ,,, ehhh… godkjent eller ???

      1. Veldig bra dette! Nøtter og havre er sunne ting! Fisk er deilig…Det må vi spise mer av! Dere er flinke med med fisk! Grønn Te er også medisin – det bør du prøve å drikke et par kopper av hver dag! Bra du spiser banan og clementin…Gode frukter! Syner du er helt innafor jeg 🙂

    2. Kosten er viktig ja.. Vi spiser stort sett ganske mager og det vi tror er sunn mat (mat kan jo aldri være sikker har det vist seg ) mat..men blir en del skolebrød i ferier og sånt da..hehe..Variasjon er bra.. og salat med skalldyr..nam <3

      1. Kosten må ikke bli kosen hver dag! Det har sklidd ut her i sommer…nå er det tas grep utover. Det er ikke sommer hele året! Salat var veldig god. Kjøpte på et bakeri! Mye annet fristende der, men ble med den salaten! 🙂 God klem..

      1. Tusen takk, rett og slett ha litt stålkontroll på handlevogna i hverdagen! Vi kan ikke ha helg torsdag, fredag, lørdag og søndag…hehe…eller en enste stor lang sommerferie hele året! Det meste som er sundt er veldig godt! God klem da…<3

    3. Kosten har noe å si for det neste.
      Det som er synd er at mye av det som er sunt er dyrt. Som f.eks fisk. Det kunne jeg gjerne spist annenhver dag❤….men det har vi ikke råd til 😢

      1. Kosten har mye å si og jeg vil påstå at har man dårligere inntekt så er det ikke lett å være bevist hele tida for “søppelmat” er billigere…Trist! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg