Endelig funnet

 

God formiddag…en liten pause her nå..Så da skriver jeg litt. Jeg har lett etter denne dammen i mange mange år. Tenk at jeg har bodd på Kråkerøy i 30 år og det tok 30 år før jeg fant denne dammen. Er ikke så rart for å komme til dammen må man gå gjennom eiendommer til privatpersoner. Kan ikke sees fra noen vei eller noe. Ble ingen fine bilder fra dammen, Bjølstaddammen.  For porten var låst, men jeg har en kontaktperson å forholde meg til nå og jeg kan ringe på døra til vedkommende å få en nøkkel til porten. Derfor fant jeg frem også..på grunn av denne personen som forklarte meg veien, men i disse koronatider ville jeg ikke ringe en ukjent dør! 

 

Du kan lese litt om Bjølstaddammen her: Lykkelig slutt – det har vært skrevet masse om dammen gjennom mange år! For det er en del penger som må til for et slikt prosjekt og mange ildsjeler og støttegruppe!

 

 

Dette er rett og slett bosted for rødlistede salamandere. Det er helt utrolig at på dette lille stedet på Kråkerøy så formerer de seg! Er det rart at det jobbes med et slikt prosjekt, det er jo helt unikt. Som sagt, jeg har syklet og gått gjennom hele øya år etter år, men først i går så fant jeg porten: Hva skal man finne på hver dag For meg var det stoooor lykke..og neste gang ringer jeg nok på for å komme innenfor porten. Se linken helt øverst her, masse fine bilder! Lykkelig slutt. Men salamandere overlever ikke i dammen om vinteren. Da finner de seg hulrom rundt omkring i eiendommene som ligger ved dammen. Men de formerer seg i dammen om sommeren.

 

 

 

Var ikke dette en stor skatt og lykke!

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg