En svale gjør ingen sommer

 

Har du forresten fått med deg boka til Hilde Vinje – den heter det samme som overskiften her! 

 

Du finner boka i linken som er blå og boka handler om LYKKE altså filosofi om lykke! Se her LYKKE Altså en hel bok om lykke! Virker som en litt tung bok egentlig, for den handler om at vi blir lykkeligere etter døden…enda vi ikke vet om det er noe mer! De fleste tenker sikkert, er det slutt så er det slutt…

 

Sporene av et liv – “Lykken er ikke løsrevet fra våre livsprosjekter, selv etter døden.” De gamle grekerne beskrev en lykkeform vi ikke helt forstår i dag, skriver Hilde Vinje! 

 

Her er vi tilbake til Aristoteles teori om vennskap, vennskap betyr her ikke bare nære personlige venner men også familiemedlemmer! Jeg ble sittende og undre meg og tenke veldig etter dette Essay fra Hilde Vinje…Har vi helt misforstått ordet LYKKE i våre dager..Men du må egentlig lese stykket for å forstå litt mer. Det var på to sider i avisa Morgenbladet! Og som sagt en hel bok hvor dette er tatt ut fra…Jeg ble nysgjerrig, skal sjekke om denne boka kan lånes for å kjøpe enda en ny bok tror jeg ikke blir aktuelt – for haugen med uleste bøker blir ikke akkurat mindre om dagen! 

 

Og det står også videre att man ikke kan være lykkelig alene – man finner ikke lykke alene! Det er noe man finner sammen med andre mennesker…Trist for meg for jeg er jo alene støtt! Men den lykken jeg finner er kanskje ikke en lykke i ordets rette tilstand! Kortvarig lykke i ensomhet…Altså for meg som er naturmenneske blir lykkelig ute i naturen alene sammen med skyggen min..Men den lykken er en følelse og ikke ekte LYKKE! I følge det filosofene siterer..

 

 

 

Liker du filosofer?

10 kommentarer
    1. Jeg skrev også om lykke i dag. Jeg tenker at lykken handler om hva man selv kjenner som godt. Og kan godt være alene. Det er noe INNI en 🙂 Liker å filosofere litt selv jeg 😀

    2. Jeg føler mest lykke når jeg er alene, og sjelden sammen med andre, så da er vi vel forskjellige da. 😉 I forhold til den filosofen altså 😉 God lørdag! Klem <3

      1. Tusen takk, føler slik jeg også…Men det er ikke lykke slik som de filosofene sier da..
        Det er noe helst annet..Men hadde vært gøy å lese den boka. Men rekker vel ikke over..
        Så mye man skal gjøre hele tida, klem til deg 🥰

    3. Veldig interessant!😊
      Jeg har aldri tenkt at lykke bare er en følelse og ikke ekte lykke. Tror jeg må sjekke ut den boka der litt mer. Ha en fortsatt fin kveld!🤗

      1. Tusen takk, ja – virkelig interessant spørsmål om lykke!
        Noe man kan bli litt klokere av kanskje.. Og alle disse selvhjelpsbøkene
        om lykke er kanskje bare et blaff! Mye man kan lære her i livet ja! Kanskje den boka kan låne på biblioteket!
        ..
        En fin kveld til deg..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg