en meter for oss hørselhemmede

 

God kveld kjære dere 🥰

 

En meter er veldig voldsomt for oss som hører dårlig. Det gjør dagen vår veldig mye vanskeligere. Vi må nærme mennesker for å høre hva andre mennesker snakker til oss om..Blir kanskje som 5 meter for dere som er A4 når det gjelder hørsel. Hadde dere synes det var greit å stå 5 meter unna en kollega for å prate…Nei, dere hadde gitt opp –  hva om man skal si noe noe som kanskje ikke er for allés ører og 5 meter unna……Skjønner dere…Det funker ikke nå eller ikke siden…

 

Jeg ønsker av hele mitt hjerte av denne meteren snart må bli historie! Det er for tungt og det for vanskelig! Legg på dobbelsidig munnbind også da! Så skjønner de fleste at man sliter.. Vi som hører dårlig er helt avhengig av å se mimikken i ansiktet og se munn og lepper! Vi orker snart ikke mer…2 år og man har blitt en som skriver og leser og ikke en person som snakker og lytter. Er dette menneskeverd??? Nei,,,,Gjør noe av dette så snart som mulig  – vi orker ikke mer!  🥰

 

Tenk om du som hører bra står 5 meter unna en annen person, dere må også stå med ryggen mot hverandre – altså 5 meter unna og ta også på deg øreklokker som demper lyd! Da kan dere stå dere og småprate slik som vi har har gjort i 2 år! Finnes ikke noe bevis for at munnbind hindrer smitte engang! 

 

Ikke gjør det stykkevis og delt og la det gå utover sårbare mennesker – det er nok nå…  #nedsatthørsel #høredårlig #hørselblogg

20 kommentarer
    1. Veldig glad jeg har lært meg tegnspråk, for når jeg begynner å høre dårligere har jeg fremdeles muligheter med mange mennesker jeg kjenner. Kan snakke gjennom bussvinduer og i bråkete barer. Egentlig veldig nyttig. For jeg skjønner jo så klart at dette har vært veldig vanskelig for tunghørte, og som ikke snakker tegnspråk i tillegg. Men munnbind, da sliter vi som kan tegnspråk også. Tegnspråk MÅ ha munnstillinger også, hvis ikke er det mye like tegn. Vi satser på at meteren snart er historie 🙂

      1. Det er håpløst ja, men det er kjekt å kunne tegnspråk og kjenne mange som kan det.
        Hjelper ikke at jeg lærer meg det og skal prate med noen på jobben for å si det sånn..
        Vi satser på alt løser seg snart! <3

    2. Er så irritert på det munnbindet! Får ikke med noe som helst, og noen ganger må jeg si i fra at det nytter ikke å snakke til meg. Leser jo på munnen for og få med det som blir sagt. Håper 1 meter fjernes snart. Klem

      1. Det er helt håpløst, jeg har slutta å snakke med folk med munnbind. Hører ikke en dritt..
        Jeg sier klart å tydelig. Jeg hører ikke hva du sier, så da kan jeg ikke prate med deg..
        Tråkig, men det er jo sannheten…metern bør vekk så fort som mulig..
        Støre bryter jo det sjæl…Håpløst hele greia…
        Klem og fin kveld…

    3. Jeg har ganske normal hørsel, men sliter litt nå pga munnbindene. Full forståelse for at det er veldig slitsomt med både meter og munnbind når man har nedsatt hørsel.

    4. Med kraftig tinnitus så kan jeg til en viss relatere til det du snakker om. Så lenge smittetallene ikke skyter voldsomt i været igjen, så kan det være at 1 meteren forsvinner snart 🤔

      1. Tusen takk kjære deg <3 Ja, vår gruppe har slitt enormt i denne pandemien..
        Men vi har vel ikke blitt hørt……..men vi får håpe på en lysere vår for vår hørsel!

    5. Dette her er virkelig viktig å få frem, altså! Jeg må ærlig (og skamfullt) innrømme at denne problematikken ikke har streifet meg en gang før jeg leste dette. – Og nå kan jeg ikke begripe hvordan det er mulig å misse noe så åpenbart..
      Her er du en så utrolig viktig stemme, Solveig!! 👍😷

      1. Tusen takk for veldig flott kommentar.
        Folk i vår gruppe har et usynlig handikapp som hørenede ikke tenker over.
        Vi har slitt og sliter enormt..
        Bare helt tråkig altså….

    6. Så bra at du skriver litt om dette.
      Jeg hører jo ikke dårlig, men svigerfar har slitt veldig akkurat pga det du skriver om her.
      Så jeg skjønner godt at dette er vanskelig.

      Vi får håpe det snart blir normale tilstander igjen. ☺ God klem ❤

      1. Tusen takk, ja det har vært slitsomme 2 år…og man blir veldig ensom sammen med andre mennesker på en måte <3
        Ikke greit…Klem …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg