Eldste bygning i Fredrikstad

 

 

Gamle Glemmen kirke. 

 

Eldste bygning i Fredrikstad fra slutten av 1100 tallet…Det er noen generasjoner siden.

 

Jeg var ute og kjørte og stoppet litt for å ta litt bilder. Er kjent der, for bodde i området da eldste sønn var liten. Så mange minner og fint å gå tur! 

 

Ganske liten kirke og eldste sønn er døpt i denne kirken. Minnene strømmet på…Tok meg en god runde før jeg kjørte videre…🥰

 

Godt å stoppe opp i hverdagen, jeg har jo god tid jeg..For jeg er nesten pensjonist…Jobben er ikke livet mitt, det er alt det andre. Men likevel så er det jo fort gjort å haste fra A til B allikevel. Sånn er livet i dag..Vi er alltid på vei til noe til et sted..

 

Jeg stoppet og storkosa meg! ❤️

 

 

Området har også en veldig flott park med en liten dam. Og ligger høyt så flott utsikt utover mot Sarpsborg. Skikkelig idyllisk sted. Ikke sikkert det er så interessant for alle her inne, men gøy for meg i hvert fall. Og det er jo min blogg..

 

18 kommentarer
    1. Dn nydelig kirke.🤗
      Den ser litt liten og koselig ut. Sånn passe stor for en barnedåp og et bryllup uten at man føler seg som en litt prikk som i de store katedralene.👌🏻 Jeg drømmer meg bort med å se værbildene dine jeg. Bare sånn at jeg husker hvordan det egentlig skal se ut ute nå.😅

      1. Tusen takk, ja denne er ikke stor. Intim og flott.
        Vakker og masse sjel, veldig spesiell.
        Vakkert i går på tur, fint i dag også. Men hadde avtale med noen venninner så rakk ikke gå tur til sjøen i sola 🥰

    2. Jeg liker kirker, og kirkehistorie! Så ut som en flott, liten kirke. Måtte inn og lese om kirken i “Norske kirker”.
      Merket meg at den egentlig skulle nedlegges da den nye kirken ble bygget på 1800-tallet, kirkeklokkene ble fjernet osv. Men så ble den åpmet opp igjen på 1930-tallet. Sånt liker jeg.
      Merket meg og at det var et Epitafium (et portrettmaleri som “viktige” personer får malt og hengt opp i kirken til minne om seg) Her var man usikker på hvem Epitafiumet var til minne om, men muligens general Jean Gaspar Cicignon Det er kanskje litt dumt med et Epitafium over en hvis ingen husker hvem det er til minne om.

      1. Så herlig. Kirken er flott. Artig at du leste deg opp.
        Hyggelig å lese at du gjorde det. Får lese litt jeg også og hefte det i innlegget.
        Denne kirken har sjel..Nye Glemmen kirke har ikke det, den finner jeg helt sjelløs.
        Og nydelig park og utrolig flott å være der på sommeren. Trillet masse med barnevogna rundt der
        og det gir meg gode vibber. En fin tid i livet.

      1. Ja, denne kirken er spesiell og verdt et besøk når du er i Fredrikstad.
        Aner ikke om de har åpen kirke utover våren og sommeren. Men det kan man sikkert finne ut.

    3. En koselig og spesiell kirke! Jeg leser iallfall innlegget med stor interesse! Stopper alltid ved kirker når jeg er ute og farter – interessant! Stor klem <3

    4. Å, så fine bilder! 😀
      Godt å ta tid til å se seg om på kjente trakter, og jeg er veldig glad i å fotografere kirker, og å gå der.
      Gir en egen ro ☺️
      Ha en fin ettermiddag. Klem ❤️

      1. Tusen takk, ja veldig fint å gå rundt der man gikk med barnevogn og var nybakt mor.
        Koselig sted, flott gammel kirke. Med masse sjel.
        Klem til deg <3

    5. Nydelige bilder og tusen takk. Jeg bodde heller ikke langt fra denne kirken en gang. Husker fine turer i det området med barnevogna. Like vakkert nå! Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg