ei krone her

 

God morgen! Ei krone her og ei krone der…

 

Tenke seg om litt…Jeg kan kose meg jeg altså, men tenker alltid hva jeg vil bruke pengene til! Jeg er også av den oppfatning av at man kan spare en god del selv om man ikke har høy lønn, ved å være mer bevisst i tankegangen sin! 

 

Prøver alltid å huske på å ha med bagger hjemmefra når jeg handler. Posene på butikken koster kr. 3 og det blir det summer av. Jeg liker å ha pose i søpledunkene her hjemme, men nå har jeg faktisk funnet rimelige poser på Holdbart. Tror en slik rull kostet en tier og den var på 50 poser ..Holder lenge for meg, for jeg har ikke så mye vanlig restavfall!

Går tur/retur jobben, det har jeg skrevet om mange ganger! Kjøper meg lite klær, kjøper jeg klær så er det som regel dyre ting som er satt ned til 50 – 70 %..Som er klassisk og man har veldig lenge! Tar alltid en runde i disken på matbutikken med 40 % når jeg handler, og handler toppen 2 ganger i uka. Helst bare 1 gang, det er som regel fredag eller lørdag, da har jeg godt tid. Rett etter jobben handling er aldri innertier for meg å handle! Da mister man fokus rett og slett! 

 

Plukker opp flasker og bokser utendørs hvor andre mennesker har slengt fra seg og panter dette!  Men kan unne meg et ukeblad og bøker og ta en kaffe ute og spise på restaurant! Kjøper gjerne med en blomst til mamma innimellom..Jeg er ingen super-sparer eller gjerrig! Men jeg liker å tenke økonomi og vite hva lønna mi går til! Jeg tenker det er forskjell på å bare la det stå til og være kneppig!

 

Gå gjennom nettbanken og ta seg tid til å se hva pengene gikk til forrige måned. Ta en oppsummering og noen ganger kan også jeg finne noe rart som jeg tenker…Hm,…Dette skal jeg aldri bruke penger på igjen! Ta en skikkelig “vask” av kontoutdraget! Rengjøring, titte litt i alle kroker og kriker hva man brukte pengene på! 

 

Jeg tenker at selv vi med lav inntekt har en del å gå på ved å tenke bevist og å være fornuftig! 

 

LEV SAKTE…

 

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. det er sant ,en kan spare mye ved å være mer bevist på hva en bruker ,mat kan en spare mye på om en handler med fornuft og viktigs ,spise opp maten en kjøper,desverre er det mange som kaster altformye mat,det er dårlig økonomi :=)

      1. Helt enig og den dyreste maten er den som går i søpla!
        Mathandel og kosthold og kontroll på hva man har i huset, der er det mye å spare!

    2. Det er så sant og så viktig. Har alltid før vært nødt til å “snu på krona” og det sitter I, så jeg tenker som regel etter om jeg virkelig måå kjøpe ditt og datt.
      Er litt fascinert når folk meg dårlig råd kjøper seg lunsj ute hver dag når de jobber.
      Koster “bare” 50 kr…ja, men bare se hvor mye penger det blir av mange bare 50 kr 😀
      Glad jeg liker matpakke jeg 😉
      Fortsett med det du gjør, her sparer vi også og enda mer blir det nå som vi selger og flytter ☺️ Ha en fin dag! Klem ❤

      1. Ikke sant, 5o her og en kaffe der og en pakke pastiller…slike ting blir store
        beløp i løpet av år..kunne gått til sparing! Men en kaffe ute en gang i blant er
        jo bare kos. Men viktig å se forskjellen på det.
        Det å bruke kort hele tiden her og der, da blir det dårlig med penger igjen til sparing!
        Alle har noe man kan spare til tenker jeg. En ferietur, en buffer, en ny sofa, en hytte.
        Låne mindre – spare mer! klem…

        1. Veldig lur det ja. 🙂 Koser meg ute en gang i blant jeg også, for det skal man unne seg. Men når jeg ikke gjør det hver dag, så blir det jo ekstra hyggelig når jeg gjør det synes jeg 😀

    3. Jeg har også blitt flink, Solveig 🙂 Det er så godt å se at jeg klarer spare!!! Og jeg følger med. Jeg har en slik greie at for hvert kjøp trekkes det 50 kroner som går til sparekonto – og det kan bli en del fra måned til måned 😀
      Også må vi unne oss litt og kose oss 🙂

      1. Se der ja, nå ser jeg forandring i tankegangen din fra tidligere kommentarer!
        Fortsett med det! Supert….
        Kose oss skal vi, men tenke litt fornuftig også!

    4. Er lurt og være bevisst på hva man bruker pengene på. Handler en gang i uka, og det holder massevis. Bæreposer av plast tar jeg ikke, har egen handlenett av tøy. De er større og har mer plass til varer. Gubben kjøpte seg dunjakke på salg hos Stormberg, men der tar de 5 kr for bæreposen som er av tøy. Kjøper i grunnen lite klær man må se hva man har bruk for og trenger. Ha en fin dag. Klem

      1. Takk. Jeg bruker sånne handlenett av tøy (kjøpt på Holdbart), rommer masse!
        En gang i uka holder og man kan laget mye godt av det man har hjemme!
        Ja, klær må være noe som man virkelig trenger eller roper litt på deg!
        Kjøpe kvalitet også tenker jeg! Varer lenge…Men har klær nok i sikkert 20 år til! Hehe.
        Klem og fin dag!

    5. Det er nok lurt å være fornuftig, ja. Det hender rett som det er at jeg lurer på hvor det har blitt av pengene… Og det til tross for at jeg sjelden er i butikker.

    6. Mange bra tips! Det er sjelden jeg kjøper klær, men liker å gå i butikker og kikke, – hender man kan gjøre noen kupp. Handlenett har jeg alltid med, og mye billigere å kjøpe avfallsposer enn handleposer. Smart å gå innom hylla/disken med mat som snart går ut på dato, – jeg har også appen Toogoodtogo. Ingen burde ha dårlig råd om de prioriterer riktig, for lønna i Norge er bra og likeledes uføretrygd osv.

      1. Titte i butikker er gøy, men man bør ikke handle alt man ser.
        Jeg kjøper det som roper på meg…da er det noe spesielt…
        Men ikke ofte klær roper på meg altså!
        Den appen hadde jeg før, men slettet den. Det var lite utvalg her byen..Bare brød og kaker,
        men er kanskje bedre nå..Skal sjekke litt. Tusen takk.

    7. Mine beste sparetriks er: 1) Bestandig kjøpe dagligvarekjedens eget billigmerke (Prima, First Price, Extra) så fremt de har den respektive varen, da disse er hele 40% billigere, og kvaliteten er akkurat den samme!
      2) Kjøpe klær og utstyr i bruktbutikker! Her er det ENORMT mye å hente!! Her får en f.eks sånt som praktisk talt nye hvitevarer for typ 250-300 kr grunnet sånt som ei ripe i lakken selv jeg kan fikse på 5 min, dyrt sportsutstyr som f.eks slalåmski, osv til samme få-pris, for ikke snakke om skikkelig kvalitetstøy/merkevarer for typ 50 – 100 kr. 🙂

      1. Bruktmarkeder er helt topp for dem som skal handle!
        Enig, disse merkene er helt ok…man finner fort ut, hva man ikke bør kjøpe igjen…

    8. Du er virkelig fornuftig, jeg har litt å jobbe med når det kommer til denne handlingen. JEg vet hvor deilig det er å handle en gang i uke feks men fy så lite flink jeg er til det. Og man sparer mye på det, nå i disse oppussingsdager så er det kanskje et sted å begynne. Takk for inspirasjon❤

      1. Tusen takk, mye å spare hvis man er strukturert og matvarer er det masse å spare inn på, vil jeg tro –
        for de fleste av oss! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg