Drømmer du om å bli ajour

God morgen, ny dag og nye gjøremål!

 

Noen av oss mennesker liker å være ajour. Med arbeidsoppgaver, rydding, vasking. Sortering og deling. Oppgaver hele dagen lang. Jobbe, handle, hjelpe gamle foreldre. Lage mat – gjerne for flere dager. Da har man på lager. For må jo være ajour med middagen. I tilfelle ….

Skjønner dere hvor jeg vil. Dagene blir brukt til å være ajour med noe..LItt bra og litt skummelt. Man glemmer jo å leve på en måte for man har noen skulle vært gjort hele tiden. Husker veldig godt mamma og pappa sine glansdager. De hadde rengjøring på torsdager. De var helt firkantet. Kom man der på torsdag med etter eller annet kunne man glemme å få hjelp. Rengjøring var kjempeviktig, akkurat den dagen.. De var jo pensjonister. Kunne bare lagt til side støvsuger og tatt det på fredag i stedet. Neida, helt robotisert..Ikke at det var super-ryddig der ellers, men torsdag skulle det støvsuges okke som..

 

Det er ikke lurt å være så opphengt. Å bli ferdig med ting :-)For vi blir aldri ferdig. Det kommer hele tida nye oppgaver og nye og nye. Så man har et valg! Det er å tenke på en annen måte. Tror tankemønsteret vårt styrer  mye her. For man blir aldri ajour, hvis det er det som er målet! Kan bare glemme det. Jobb heller litt jevnt og trutt enn å kave etter å bli ferdig med ting. Ser f.eks i nettbanken. Jeg tenker, bare jeg får lønn så blir jeg ajour med betalinger. Blir jo ikke det. En haug med ting gikk ut nå i dag. Men i det det gikk ut av konto så dukket en haug med nye trekk for oktober. Kan bare glemme det egentlig. For jeg blir ikke ajour. (Har mye forskjellige trekk til mange fond jeg har – hvis du lurte på hvorfor jeg har en meter med regninger..)

Sånt kan jeg holde på med eks eller eks. Blir jo ikke ajour med det heller. ..

 

Bildet fra Gamlebyen og over til Isegran.

Tekst: Solliv Foto: Solliv

 

Kos deg med alle dine MÅ-saker, resten tar du litt piano…

8 kommentarer
    1. Da jeg ble syk stresset jeg fryktelig med det der, for det var jo komplett umulig å bli ajour. Men nå bryr jeg meg ikke. Jeg dør ikke om jeg ikke får tatt helgevasken på fredagen. Jeg dør ikke om jeg ikke får laget middag en dag heller. Tar det helt med ro. Men det har tatt noen år å komme til den erkjennelsen.
      Jeg er veldig enig med deg, det skal jeg jammen innrømme ♥
      Fine dagen til fine du ♥

      1. Litt viktig å gjøre litt hver dag. Tenker jeg. Og det å være fleksibel. Dersom det er nydelig vær på en lørdag. Så kast det man har i henda og nyt dagen. Ikke vent til søndag, for at da er du ajour med det du skulle. Da regner det kanskje. Akkurat det er jeg supergod til . Være impulsiv. Kjenne på dagen. Tatt meg mange år her også. Men jeg har blitt meget flink til å nyte hver dag egentlig. Etter vær og vind og dagsform. Ingen krise dersom det er tøy til vask. Skapet er fullt. For jeg setter aldri på maskiner om natta eller når jeg ikke er hjemme. Jeg må jo ingen ting-…Tror vi har en del å lære her alle mann. For ajour blir man aldri..Du kan prøve til krampa tar deg…Det nytter ikke! klemmer…

    2. Har nok vært litt forskjellige rutiner på det der opp gjennom livet her i huset. Når jeg jobba så reiste jeg mye, men da var madammen med god helse. Nå tar vi det som det kommer og passer og føles. 🙂 Men jeg hadde et motto når jeg jobba: Vær fornøyd med alt du har gjort så lenge du har gjort så godt du kan, og ha fokus på det. Ikke på alt det som ikke ble gjort den dagen. 🙂 Nyt dagen 🙂

      1. Kloke ord Jan! Bea å leve etter. Ikke alltid jeg gjør så godt jeg kan, tar en skikkelig harelabb noen ganger. Men som sagt. Mitt motto er – gjøre litt hver dag…Da henger man aldri etter med noe…:)Klem til deg.

    3. Ikke så lett å komme ajour nei. Jeg gjør aldri det. Men jeg har nok noen områder jeg føler det er viktigere enn andre også… Rengjøring, ikke særlig opphengt må jeg si 😀 Men jobbgreier, litt mer oppheng på diverse 🙂 Ha en fin kveld i fred og ro 🙂

      1. Du er da flink. Ser du koker og braser støtt jeg 🙂 Neina, tulla. Får gjøre det en har ork og lyst til. Jeg liker litt for mye surr merker jeg. Så kan ikke rekke alt hele tida….Litt her og der. Og et par harelabber…

    4. Ja, det er alltid mange MÅ-saker…. men jeg er veldig sånn at jeg gjør noen få ting hver dag! Så får jeg til slutt gjort alt! Litt vanskeligere nå som jeg ikke er helt i slag, men det er jo heller ingen som tar jobbene fra meg eller blir sure om de ikke er gjort – det er jo ingen andre enn meg her i huset…. klemmer <3

      1. Ikke sant, man kan velge litt når man styrer selv. Det hjemme-greiene. Litt da og da og man kommer rundt på en måte. Håper du kommer i slag snart..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg